• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Fusion

Hmm varför vart det 2 inlägg för...

Nu har jag ringt jobbet och chefen hade full förståelse att jag var hemma denna vecka , visst ville han hellre att jag jobbade och det vill jag med , men han sa att det funkar ju inte om man inte får sova så ta hand om er...

• Fusion

Ingen som har en barnvagn som kan åka själv fram och tillbaka 1 meter åt vardera hållet , jag köper den med en gång ..
    får springa ut i hallen och dra den var 5:e minut..

• Pasadena
    Fusion skrev 2008-01-08 13:49:36 följande:
    Ingen som har en barnvagn som kan åka själv fram och tillbaka 1 meter åt vardera hållet , jag köper den med en gång ..får springa ut i hallen och dra den var 5:e minut..
    en sån vill jag också ha
  • Tvillingmamma2007

Vi satte fast ett långt spännband när de var mindre så var det lättare att få rull på den från soffan Men tror de blev lite beroende av att den rörde sig och det är väl heller inge bra.

Em luren här blev 30 min sen var det helt kört att få dem att somna om i vagnen så nu blir det en rolig kväll som kommer att avslutas med två övertrötta bebisar förmodligen! Och det blir ju inte nattsömnen bättre av precis, suck, ikväll är iaf sambon hemma alltid nåt.

• Fusion

hur mycket sover era barn på dagarna om dom är 4-5 månader ...
    våra kan somna till 3 gånger kanske oftast ca 30 minuter och nån gång nån timma...

så vilka tider och rutiner kör ni med...

• Pasadena
    Fusion skrev 2008-01-08 16:39:31 följande:
    hur mycket sover era barn på dagarna om dom är 4-5 månader ...våra kan somna till 3 gånger kanske oftast ca 30 minuter och nån gång nån timma...så vilka tider och rutiner kör ni med...
    Min dotter sover aldrig mer än 30 min åt gången. Det blir 2-4 lurar/dag
  • 3hjärtan
    Rubia skrev 2008-01-08 13:08:23 följande:
    Jag hakar på..vår tjej som är 20 mån sover uruselt och har gjort så sen hon föddes. Största storebrorsan var likadan och där blev det bättre kring den här tiden (alltså 20 mån) har jag för mig, bara så där... har provat AW, NCSS, 5-min, baby whisperer etc...inget funkar. Så jag har väl tyvärr inga goda råd men det är ju mycket intressant läsning här. Vi ger vår tjej välling på natten, men det kanske man skulle sluta med. Det är ju bara det att man liksom behöver en utvilad period före man tar tag i såna här jobbiga grejer, och det har vi itne haft. Vi har fått Atarax och Lergigan till vår tjej (är utredd på barnmedicin och det är inget fel på henne) men det funkar inte särskilt bra det heller. Någon natt har det funkat men inte i längden.
    Känner bara vagt igen de läkemedel du nämner... Ni har alltså inte provat Theralen? Det funkar för vår tjej (hmm just nu)... kanske värt ett försök? Du kanske vet mer än jag... kanske är det ett "svagare" medel än de ni testat? Vår tjej håller nu på att utredas men hittills har man inte hittat något fel. Jag känner igen mig med flera här på tråden men är just nu inte så aktiv... Äntligen har vi fått lite sömn (sedan jul, tack var Theralen) så just nu är jag inte lika fixerad! Tack o lov för det! Men jag liiider verkligen med alla som har det som vi haft det o självklart ni som har det ännu värre!

Alla känner vi väl igen oss... de första 4 månaderna i ett spädbarns liv förväntar man sig dålig sömn, brist på dygnsrytm etc. Vi fick ju två på en gång o jag räknade inte med annat än att det skulle vara ILLA de första månaderna men att det med tiden skulle ge med sig... så blev inte fallet för oss... Nu är tjejerna drygt 1 år. Men som sagt... just nu funkar tre droppar Theralen till natten. Sedan sover hon i bästa fall ett kort pass per dag (då mår hon o vi andra allra bäst). Men man vet aldrig när den positiva trenden ska avta...
  • Röding
    Svar på #501
    Pasadena skrev 2008-01-08 17:04:54 följande:
    Min dotter sover aldrig mer än 30 min åt gången. Det blir 2-4 lurar/dag
    Vilket är fullkomligt normalt. De här 20-40 minuters sömncyklarna är ett prevent mot SIDS.

Tids nog (om barnet i lugn och ro får mogna i sin sömnrytm) kommer barnet att öka på tiden för varje sömncykel.

Mitt äldsta barn fick en mer "vuxen" sömncykel under sitt tredje levnadsår, medan min yngsta som snart fyller tre, har fortfarande en inledande sömncykel på två timmar. Hon har dock mognat enormt mycket i sin sömn under det senaste halvåret.
  • Applemum

Rubia
    hej. fina namn astrid å axel!!! låter hoppfullt att det blev bättre runt 20 mån... då e det bara en månad kvar ...

• Pasadena

Applemum hur går det, hur har det gått i natt?

Jag har en fråga till dig och er andra som kurar/kurat. Hur 17 får man dem att somna med ramsan? Jag är nästan 100 på att min dotter komemr att vakna och hålla sig vaken om det så behövs hela natten. Det har hon bevisat förut att hon kan, så varför inte när vi ska ramsa också?

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!