• LillaLulla

STORA tatueringstråden!

Dagligen poppar det upp lite diverse trådar om tatueringar, så jag tänker att det vore roligt att samla dem alla på ett ställe. Här på effell finns det också några riktiga tatueringsproffs, så kanske vi nybörjare kan få lite råd av er här? (Rättare sagt: Det vi EGENTLIGEN vill se är en rejäl catfight om vilken salva som är bäst eller liknande! )

Folk som undrar varför i helvete man alls skaffar sig en tatuering är också välkomna. Men det är inte tänkt att hela tråden ska gå ut på det, så variera er lite också.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 15:29:18:
    www.bmeink.com/
    www.gaddad.se/
    www.tattoo.se/

- Där finns det hur mycket bilder som helst att dreggla över och inspireras av.

www.myfonts.com/
    www.dafont.com/

- Olika typsnitt på text.

...sedan är ju google också ett bra verktyg om man vill hitta nåt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-03 22:14
    Trådstartaren bestämmer: Man får prata om piercingar här också. Så.

• Svar på tråden STORA tatueringstråden!
  • meic
    Emeliela skrev 2008-02-21 22:24:00 följande:
    OKej.. min tattuerare sa att jag skulle ta bort plasten imorgon och sen smöja in med helosansalva.. Han sa inget om någon tvättning,,
    beror på lite hur mkt stryk den får om dagarna, men tvätta 1-2 gånger om dagen med ljummet vattten, skölj över den, och sen badda försiktigt med en REN handduk.
  • Emeliela
    meic skrev 2008-02-21 22:25:56 följande:
    beror på lite hur mkt stryk den får om dagarna, men tvätta 1-2 gånger om dagen med ljummet vattten, skölj över den, och sen badda försiktigt med en REN handduk.
    Okejokej.. Min tattuerare sa att jag skulle smörja den ca 4-5 ggr per dag, ska jag alltså tvätta imellan då eller?  
  • meic
    Emeliela skrev 2008-02-21 23:22:53 följande:
    Okejokej.. Min tattuerare sa att jag skulle smörja den ca 4-5 ggr per dag, ska jag alltså tvätta imellan då eller?  
    nej du behöver inte tvätta mellan du smörjer dem. du ska bara ha lite helosan så att det försvinner in ordentligt i tatueringen. Du kan smörja så fort det känns torrt, eller kliar.
  • S N A F U
    Emeliela skrev 2008-02-21 22:24:00 följande:
    OKej.. min tattuerare sa att jag skulle ta bort plasten imorgon och sen smöja in med helosansalva.. Han sa inget om någon tvättning,,
    Enligt alla rekommendationer jag fått så ska plasten sitta kvar minst över natten, därefter ska tatueringen tvättas med ljummet vatten och lite tvål morgon och kväll samt smörjas in med Helosansalva (eller likande), dels vid varje tvättning och dels en gång till mitt på dagen. Salvan ska läggas på i ett så pass tunt lager att inget kladd uppstår. Alltså tvättas 2 ggr/dag och smörjas 3 ggr/dag.

Dessa skötselråd är dessutom vad SPT (Sveriges Proffessionella Tatuerare) skriver i sina rekommendationer.

Du ska dessutom undvika att bada (oavsett om det är i ett badkar, en sjö, pool eller hav) tills dess att taueringen är helt läkt. Man ska dessutom undvika att sola en nygjord tatuering, helst ska taueringen slippa sol över huvud taget, men åtminstone de första sex månaderna.

Men, till syvende och sist så är det den som har taueringen på sin kropp som avgör hur h*n vill sköta den, rekommendationerna är endast till för att informera ägaren om hur man gör för att få bästa möjliga läkning, och en tatuering som behåller färgerna länge.
    Go east, tell me when you get there!
  • Emeliela
    S N A F U skrev 2008-02-22 05:45:11 följande:
    Enligt alla rekommendationer jag fått så ska plasten sitta kvar minst över natten, därefter ska tatueringen tvättas med ljummet vatten och lite tvål morgon och kväll samt smörjas in med Helosansalva (eller likande), dels vid varje tvättning och dels en gång till mitt på dagen. Salvan ska läggas på i ett så pass tunt lager att inget kladd uppstår. Alltså tvättas 2 ggr/dag och smörjas 3 ggr/dag.Dessa skötselråd är dessutom vad SPT (Sveriges Proffessionella Tatuerare) skriver i sina rekommendationer.Du ska dessutom undvika att bada (oavsett om det är i ett badkar, en sjö, pool eller hav) tills dess att taueringen är helt läkt. Man ska dessutom undvika att sola en nygjord tatuering, helst ska taueringen slippa sol över huvud taget, men åtminstone de första sex månaderna.Men, till syvende och sist så är det den som har taueringen på sin kropp som avgör hur h*n vill sköta den, rekommendationerna är endast till för att informera ägaren om hur man gör för att få bästa möjliga läkning, och en tatuering som behåller färgerna länge.
    TAck så myckör ditt svar Nu har jag tagit bort plasten, hade den på över natten och sen så sköjde jag av den under lujmmet vatten och sen så smorde jag. DEn ser jättefin ut, bara lite svullen dock
  • axelsmamma

Jag smörjde med Bephanten 2 ggr om dagen 5 dagar och sen allt bra igen,inga skorpor eller svullnad alls...

Jag är supernöjd.

• Emeliela
    Emeliela skrev 2008-02-22 14:16:24 följande:
    TAck så myckör ditt svar Nu har jag tagit bort plasten, hade den på över natten och sen så sköjde jag av den under lujmmet vatten och sen så smorde jag. DEn ser jättefin ut, bara lite svullen dock
    Oj vad jag kan stava bra
  • Emeliela
    S5002646.JPG

Såhär ser den ut förresten Fast här är det ju en massa tejprester kvar. Texten är inte sådär tjock som den ser ut egentligen, det är väldigt svullet. Och dom röda prickarna är ludd från en handduk
  • asjaky

Jag skissar för fullt på en ny tatu, hoppas få tid i påsk att göra den.Längtar och e lite nervös...

Söker efter fina blommor att ha..har ni några tips?

Svar på tråden STORA tatueringstråden!