• Anonym

Magsjuka idag, hur smittsamt?

Sonen började med magsjuka, sen sambon och nu jag.
    Jag är inne på tredje dagen idag med diarre´
    Inte så det rinner rakt igenom men det är bara vatten typ...
    Spydde första dagen men nu är det bara andra vägen....

Hur smittsamt är det?
    Jag har hört att det bara smittar i början, stämmer det?
    Vi ska ha 10 personer hemma hos oss idag.
    Har handsprit så vi får sprita allt som går men man vill ju inte smitta,

Någon som vet?

• Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?
  • Wilowa
    Hjartesjalen skrev 2007-12-29 11:35:01 följande:
    Einstein: Du har nog inte last alla inlaggen som varit mellan mig o TS. Det ar som det alltid ar, TS blir efter ett tag sur for att hon inte fick medhall av alla pa traden, utan folk reagerade ganska starkt. O till slut maste TS saga nagot dumt saklart for att latta pa sitt eget tryck, o da blir diskussionen laaaaaang.....Anonym ensam:Jag hade da aldrig velat ha 10 manniskor omkring mig pa Julafton om jag sutit o spytt! Da hade jag velat vara ensam.Tycker absolut inte att du ar en idiot! Sager bara som jag tycker om ditt beteende precis som du sager till mig om mitt.

Jag kommenterade inte allt som ts skrivit i tråden, utan just om hennes fråga i trådstarten! Att hon skulle förbjuda sju vuxna människor att komma till henne på julaftonen är ju helt sjukt. De kan väl tala för sig själva, eller?

Jag vet att ts vid nått tillfälle skrivit att hon inte alltid håller på 24-timmarsregeln och i det fallet håller jag inte med henne.

Gott Nytt År!
  • Pingulina

Det behöver dock inte bli sandlådenivå även om man har olika åsikter, allt handlar om HUR man väljer att diskutera.

• Hjartesjalen

TS sa ocksa tidigare att hon har gjort som hon gjort o att vi kan sluta diskutera nu, da svarade jag att det finns andra har pa traden som vill snacka vidare om amnet, samt nya som kommer in o vill tycka till!

TS ar fortfarande har o diskuterar, allts inte fardigpratad, tjaffs som du kallar det!

Ar det inte lustigt hur det ofta blir, en del manniskor kan helt enkelt inte halla pa sin asikt o bara klart sta for den, utan maste ga pa o saga nagot elakt till slut!!

Tank vad skont det hade varit om det inte beh bli sa.. Det ar inte sa vanligt att pahoppade manniskor lagger sig o later sig trampas pa, galler aven mig! Sa snacka inte med mig om sandladeniva, eller idiotforklaring! Finns det riktigt tykna manniskor som bara vill tjaffsa, sa visst.....kor hart!

• Wilowa

Det kan ibland vara bra at visa respekt för andras åsikter även om man inte håller med! jag skulle t ex aldrig åka till affären om vi hade magsjuka i familjen, men det betyder inte att jag klandrar dem som absolut måste åka och handla. Är man ensamstående utan socialtnätverk så är det inte lika lätt. Då kan man inte be någon att handla det man behöver och ställa det utanför dörren. I det fallet tycker jag det är bättre att föräldern går och handlar och ser till att barnen får den näring de behöver!

Gott Nytt År!
  • Hjartesjalen

Nu var det ju 48 timmars regeln det handlade om.
    Diskussionen har dragits ut pga andra Tykna saker som sagts, just darfor om du hade last traden just nar det galler diskussionen mellan henne o mig tex sa hade du kanske sett just varfor det blir utdraget!

Pingulina: Nej just det, sa om du hade last hela traden sa kanske du hade forstatt battre vad vi diskuterar, men det ar ju sa, vissa "hoppar in" laser ett pa inlagg o gar mot angrepp..

O vem ar du att tala om for andra manniskor hur dom ska prata o diskutera, det ar ju upp till var o en eller hur?

• Hjartesjalen

Precis, jag haller med dig fullstandigt! Sa borjade traden ocksa, alla talar om vad dom tycker, men sa plotsligt blir man pahoppad, o skulle beh ga i terapi.......
    Sa snacka om att dumforklara, o nu nar "dom" far svar pa tal o det fortsatts pratas, sa sitter dom o sager att dom sjalva e dumforklarade!

Traden totalt ballar ur o det hela gar over styr!

Det ar just det som ar min poang till er som talar om hur man ska prata med varandra, ga in o titta fran borjan o se om det till en borjan e ett par som varit otrevliga.

Visst e det trist!

• Anonym
    Pingulina skrev 2007-12-29 11:21:24 följande:
    Om jag ska vara ärlig så håller jag faktiskt med TS. Hon berättade ju trots allt för alla som skulle komma att de är sjuka och sen är det väl ett val som gästerna får göra. Och de valde ju att komma.Sen tycker jag att den övriga diskussionen nått sandlådenivå för längesedan.
    Det är så att väldigt många männsikor inte tycka veta att man smittar ca 48 tim efterråt, och tänker att det kan väl inte vara så farligt att komma hem till någon som kräktes sist tre dagar före julafton, och herregud lite diarée kan väl inte smitta.  Årets enorma magsjukeepedemi beror på ren okunskap. Och att 2 av 10 trots "bara" diarée blev sjuka bevisar hur jäkla smittsamt detta är!! 

Einstein skrev 2007-12-29 11:26:35 följande:
    Detta med magsjuka måste vara något riktigt farligt och nästan dödligt! Så låter det i alla fall när man läser inläggen i den här tråden! Visst är det otrevligt, men långt ifrån dödligt för oss vanliga friska människor!Visst tycker jag att man ska stanna hemma tills hela familjen är smittfri. Fast ibland måste man faktiskt handla också och alla har inte den möjligheten att be någon annan handla. Det kan bero på olika saker, som t ex att ingen är hemma mitt på dagen när man behöver blåbärssoppa och proviva osv eller också kanske man inte har något socialt nätverk överhuvudtaget! Om man sedan ser till trådstartaren, så handlar detta om sju vuxna människors egna val! Jisses! Ska man omyndigförklara vuxna människor bara pga magsjuka? De kan väl ta egna val eller? Dessutom låter det som om ts hade den magsjuka som vi hade för några veckor sedan, magsjuka light kallade jag den för!
    Alla kanske unte får light-versionen!!! Min dotter på 1 var i stort sett helt borta p g a ständiga käkningar i ett dygn...det slutade med akuten.
    Snälla ni som bara tänker på er själva....börja tänka lite på alla andra också. Såklart är inte en magsjuka världens undergång, men när den aldrig tar slut i familjen knäcker man ihop.
    Och ni verkar inte tro att det finns så många "grupper" männsikor som är svaga för en sån här åkomma. Men det gör det!!!
  • Hjartesjalen

Sa vad e det da menar ni?? Jag talar om min asikt o TS sager till mig att jag borde ga i terapi for att jag inte vill bli smittad o hade valt att stanna hemma, o jag hade heller inte valt att smitta andra.

Sa vad ar skillnaden?

En annan sa att mitt satt att hantera min handtvattning osv verkar sjukligt!

Sa var borjar sandladenivan da Pingulina o Einstein??

• Hjartesjalen

Ja precis, aven om den inte e "dodlig" for alla manniskor som det pratas om sa mycket, sa kan det for vissa manniskor bli ren katastrof!! Men det tycks vissa skita i o det ar enormt ego att gora sa! Det tycker jag o star for!

• Anonym
    Hjartesjalen skrev 2007-12-29 12:01:11 följande:
    Ja precis, aven om den inte e "dodlig" for alla manniskor som det pratas om sa mycket, sa kan det for vissa manniskor bli ren katastrof!! Men det tycks vissa skita i o det ar enormt ego att gora sa! Det tycker jag o star for!
    Det hade nog jag också tyckt om det var mitt barn eller min anhörigen som kunde drabbas. Men tyvärr så har jag mina egna bekymmer, alldeles för stora för att orka tänka på andra HELA tiden. Sorry.
Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?