• Anonym

Magsjuka idag, hur smittsamt?

Sonen började med magsjuka, sen sambon och nu jag.
    Jag är inne på tredje dagen idag med diarre´
    Inte så det rinner rakt igenom men det är bara vatten typ...
    Spydde första dagen men nu är det bara andra vägen....

Hur smittsamt är det?
    Jag har hört att det bara smittar i början, stämmer det?
    Vi ska ha 10 personer hemma hos oss idag.
    Har handsprit så vi får sprita allt som går men man vill ju inte smitta,

Någon som vet?

• Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?
  • Anonym
    Hjartesjalen skrev 2007-12-28 18:36:11 följande:
    Tycker synd om ditt egna barn?? Men alla andras barn da, samt personal, dom bryr du dig inte om, igen ego tankande!O ar du sjuk sa ar ju du forst i ledet hemme med din bjudning som kan forhindra att inte sprida den vidare. Tack gode gud att alla inte tanker som du!
    Nej, först i ledet var den som smittade mig.
  • Hjartesjalen

Visste att du skulle saga det, men det var inte det jag menade. Forst i ledet hemma hos dig sjalv ar du! Sa darifran har du ansvaret att inte smitta vidare. Hoppas det blev klarare nu.

• Monica S

Håller med dig till fullo, Hjartesjalen.

• MaddeK81
    Hjartesjalen skrev 2007-12-28 18:28:03 följande:
    Ja just det, det ingar i livet att man stannar hemma nar man e sjuk o lar sina barn att livet e sadant! Att man tar hansyn till andra manniskor osv. Ar liksom sunt fornuft, men alla har ju tyvarr inte det, det vet vi ju.Trist med sant egoistiskt tankande. Jag har tex jobbat pa dagis i manga ar, o dar fanns alltid dom foraldrar som forsokte dolja sitt sjuka barn o lamnade dom i alla fall, o alla i barngrupp + personalen blev sjuka, sa ibland stangdes hela dagiset pga det, o gissa om dom blev glada over det.

Men snälla människa, du behöver inte oroa dig för att min systerdotter inte får nån uppfostran, hon och hennes syskon vet mycket väl att man stannar hemma när man är sjuk, det va vi vuxna so tänjde på den regeln på julafton, hade vi sagt att hon hade fått va hemma så hade hon accepterat det. Vi ställde in två andra julfiranden där äldre skulle vara med just för att det inte är acceptavelt att föra vidare smittan till dom, vi övriga däremot sa "välkommen" till magsjukan för att VI villa att alla skulle va med på jul.

Det är ingenting som någon annan mår dåligt av förrutom vi i vår familj. Lilltjejen smittade fler än en av oss på julafton men vi har ALLA stannat hemma så länge som vi borde så varken du eller någon annan behöver oroa sig för att bli smittad av just oss.

Jag har mer svårt att förstå  att du anser att en familj som gör sina egna val där ingen annan drabbas enligt dig saknar sunt förnuft, vi får väl skylla oss själva att VI får magsjukan men varför ska nån annan bry sig...?

• Hjartesjalen

Men snalla manniska sjalv. Vi kanske bryr oss just for att TS startat en trad om detta, vad tror du??

Vem har oroat sig for att din systerdotter inte far nagon uppfostran?

Jag har redan sagt tidigare att det ar upp till var o en, men jag tycker anda att det hor till sunt fornuft att man inte traffar en massa manniskor nar man e magsjuk! O saklart var det ni vuxna som bestamde hur ni skulle gora, ingen tror val har att det var barnet!?

O inte tror vi att vi skulle bli smittade av just dig eller nagon i din familj, men nu var det ju inte du o din familj som stod i centrum for detta samtalsamne, utan det pratas om TS fraga fran borjan av traden, samt folk i allmanhet som inte tar hansyn till andra manniskor osv.

• MaddeK81
    Hjartesjalen skrev 2007-12-28 18:06:34 följande:
    Hade min systerdotter varit magsjuk sa hade inte hon o hennes mamma valt att vara med alla oss andra. Sa vet ocksa dom flesta barn att man inte kan gora allt nar man e sjuk eller smitta ner andra. Aven om det ar Julafton, da far man mysa sjalva hemma!Nu valde de ju att ta den risken sa det e ju upp till dom. Men att inte ta hansyn till manniskor som inte har ett val, det ar totalt fel tycker jag!
    Hjartesjalen skrev 2007-12-28 18:28:03 följande:
    Ja just det, det ingar i livet att man stannar hemma nar man e sjuk o lar sina barn att livet e sadant! Att man tar hansyn till andra manniskor osv. Ar liksom sunt fornuft, men alla har ju tyvarr inte det, det vet vi ju.Trist med sant egoistiskt tankande. Jag har tex jobbat pa dagis i manga ar, o dar fanns alltid dom foraldrar som forsokte dolja sitt sjuka barn o lamnade dom i alla fall, o alla i barngrupp + personalen blev sjuka, sa ibland stangdes hela dagiset pga det, o gissa om dom blev glada over det.
    Ok, sorry, gjorde misstaget att tro att du riktade båda dessa inlägg till mig (se citattexten som jag gjort fetstilt).
  • Ghalen007
    Anonym skrev 2007-12-28 18:11:30 följande:
    Hehe, jag är ensamstående och var tvungen att ta med mitt barn och gå och handla och diverse under de dagar vi var sjuka. Hade då bara folk som inte är tvugna till sådant stannat hemma så hade VI sluppit bli sjuka från början. Så jag vidhåller att de som är så rädda för att bli sjuka faktiskt får vara de som stannar hemma också. Tyvärr!
    Helt sjukt vill jag bara säga :/
  • Hjartesjalen

Helt ok Madde, men det var inte riktat till dig alls.

• Hjartesjalen

Tack Monica S, o jag haller med dig! :)

• Anonym

Konstigt att det härjar en magsjuke-epedemi eller?!??! Det är så j..la ego att gå ut bland folk när man fortfarande är magsjuk. Enl sjukvårdsupplysningen smittar man ca 48 tim efter sista kräkan/diaréen. Jag har en son med diabetes, och för oss är det sjukhusvård som gäller vid magsjuka.

Anonym skrev 2007-12-28 18:11:30 följande:
    Hehe, jag är ensamstående och var tvungen att ta med mitt barn och gå och handla och diverse under de dagar vi var sjuka. Hade då bara folk som inte är tvugna till sådant stannat hemma så hade VI sluppit bli sjuka från början. Så jag vidhåller att de som är så rädda för att bli sjuka faktiskt får vara de som stannar hemma också. Tyvärr!

Vadå he he? Hoppas du/ni också åker på magsjukan om och om igen!!! Som vi andra gör p g a såna som du.

Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?