• Anonym

Magsjuka idag, hur smittsamt?

Sonen började med magsjuka, sen sambon och nu jag.
    Jag är inne på tredje dagen idag med diarre´
    Inte så det rinner rakt igenom men det är bara vatten typ...
    Spydde första dagen men nu är det bara andra vägen....

Hur smittsamt är det?
    Jag har hört att det bara smittar i början, stämmer det?
    Vi ska ha 10 personer hemma hos oss idag.
    Har handsprit så vi får sprita allt som går men man vill ju inte smitta,

Någon som vet?

• Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?
  • Wilowa
    Anonym skrev 2007-12-29 11:55:54 följande:
    Alla kanske unte får light-versionen!!! Min dotter på 1 var i stort sett helt borta p g a ständiga käkningar i ett dygn...det slutade med akuten.Snälla ni som bara tänker på er själva....börja tänka lite på alla andra också. Såklart är inte en magsjuka världens undergång, men när den aldrig tar slut i familjen knäcker man ihop. Och ni verkar inte tro att det finns så många "grupper" männsikor som är svaga för en sån här åkomma. Men det gör det!!!
    Fast nu handlade det ju om vuxna människor som själva tog beslutet att åka till ts! Sedan är det väl upp till dem att se till att de inte för smittan vidare, eller hur?
    Gott Nytt År!
  • Hjartesjalen

Pingulina: Vi pratar ju om att tvatta sig extra noga nar det ar masjuketider o annat.

Nej, jag begriper inte det handlandet, for jag har ocksa enormt stora bekymmer, enligt mig! Men jag skiter anda inte i andra, vad det an ma vara!!!

Men gud!! Gor precis som du vill, men att inte tvatta handerna efter toalettbesok, nej dar gar gransen! Det ar ackligt tycker jag o skulle inte falla mig in!

Da hade jag fatt ha silikon/plasthandskar nar jag e klar pa toa, nar jag torkar mig, o tar i "spolningsknoppen". Skulle aldrig falla mig in att lamna toaletten o ha gjort A eller B darinne o inte tvatta handrna eller skydda dom pa annat satt!!!!

Sa du hade ratt da Pingulina, det ar verkligen pa sandladeniva detta, efterom man far lara barn att tvatta handerna efter toabesok o dom latt glommer detta, just for att dom ar barn.

• Anonym

Jag lär inte ens mitt barn tvätta händerna efter toabesök. Du skulle nog må dåligt om du visste hur många som inte gör det. Finns statistik, tror jag.

• Hjartesjalen

Jo, men det ar ju upp till TS da tycker jag att bestamma att dom andra kunde firat julen hoe en av dom andra fam som skulle komma. Det tycker jag sager sig sjalvt, om man e sjuk sa tar man val inte hem folk, vare sig DOM vill el inte. Det bestammer ju den sjuke.

Du beh inte tipsa mig om hur man klistrar in....men jag orkar inte med det just nu, o det ar inget problem att folja traden om du bara laser alla inlagg ett efter ett.

Men som sagt detta ballar ju ut totalt, sanslost! Nu e jag fardig. Ma sa gott.

• Wilowa
    Hjartesjalen skrev 2007-12-29 12:12:20 följande:
    Ja, precis, men da sa ju TS att jag borde ga i terapi, o att det maste vara jobbigt att vara radd for att bli magsjuk.En annan sa att det verkar sjukligt att jag vill tvatta handerna o inte stoppar mina fingrar i munnen efter att ha tagit nagon i hand. Det ar ju upp till mig om jag vill vara sa renlig o att jag skyddar mig sa gott jag kan fran att bli sjuk.O sa kommer det nya in o snackar om att det e pa sandladeniva.. Det borjar bli eroniskt detta!
    Inte för att vara elak, men jag gör inget av detta som du skriver att du gör och jag har haft magsjuka 5-6 gånger i mitt liv! visserligen tillhör jag nog de 20 % som är lyckligt lottade att inte vara mottagligt för vinterkräksjukan, men ändå. Det går liksom inte att skydda sig genom att vara renlig. Som någon sa så är det omöjligt att smittan absorbetras genom skinnet, däremot kanske smittan sitter kvar även efter tvätt eller att man åker på ett luftburet virus!
    Gott Nytt År!
  • Hjartesjalen

Jo anonym, jag vet att manga inte lar sina barn det. Men det ar inget som jag kan gora nagot at, det enda jag kan gora e att se till mig sjalv o mina nara. Men det betyder inte att jag tycker det ar mindre ackligt, rent oforstand skulle jag vilja pasta.

Hej svejs!

• Wilowa
    Hjartesjalen skrev 2007-12-29 12:24:24 följande:
    Jo, men det ar ju upp till TS da tycker jag att bestamma att dom andra kunde firat julen hoe en av dom andra fam som skulle komma. Det tycker jag sager sig sjalvt, om man e sjuk sa tar man val inte hem folk, vare sig DOM vill el inte. Det bestammer ju den sjuke.Du beh inte tipsa mig om hur man klistrar in....men jag orkar inte med det just nu, o det ar inget problem att folja traden om du bara laser alla inlagg ett efter ett.Men som sagt detta ballar ju ut totalt, sanslost! Nu e jag fardig. Ma sa gott.
    Nu förstår jag att detta är riktiat mot mig eftersom du svarat på det jag skrev, men annars kan det lika gärna ha varit ett inlägg tidigare!
    Gott Nytt År!
  • Anonym

Klart man kan bjuda hem dem, VILL de komma så är det DERAS val att komma! JAG personligen skulle bli mer sur om jag inte fick komma än om jag blev smittad och fick ta konsekvensen av det! Så du, Hjartesjalen, gör enbart en subjektiv bedömning av vad som är rätt respektive fel enligt dig och dina önskemål, men det betyder inte att du generellt HAR rätt.

• Hjartesjalen

Elak? Men Einstein, vilken planet lever du pa?? Det uppmarksammas ju alltid pa sjukhus, tv, tidningar osv, att tvatta handerna sa klarar du dig mot en del av bakterierna. Dom som e luftburna kan man inte skydda sig emot, just darfor borde sjuka stanna hemma.

• Wilowa

Nu ska jag ge mig ut bland alla magsjukesmittande i vårt köpcentra!

Gott Nytt År!
Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?