• Anonym

Magsjuka idag, hur smittsamt?

Sonen började med magsjuka, sen sambon och nu jag.
    Jag är inne på tredje dagen idag med diarre´
    Inte så det rinner rakt igenom men det är bara vatten typ...
    Spydde första dagen men nu är det bara andra vägen....

Hur smittsamt är det?
    Jag har hört att det bara smittar i början, stämmer det?
    Vi ska ha 10 personer hemma hos oss idag.
    Har handsprit så vi får sprita allt som går men man vill ju inte smitta,

Någon som vet?

• Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?
  • MaddeK81

Huvudsaken är väl ändå att man inte går utanför sitt eget hem och smittar ner andra när man själv bär på smitta? Om andra väljer att komma till mitt hem när jag är sjuk får väl stå för dom?

Självklart ska man respektera att andra inte vill bli smittade och att sjukdomen kan va farlig för vissa (mig själv t.ex.). Blir man smittad så stannar man hemma minst 48 timmar.

Vet att jag talar emot mig själv eftersom vi hade med min systerdotter på jul men alla som va där hade som sagt gått med på att hon skulle va med och alla som blev smittade stannade hemma minst 48 timmar innan dom i sin tur gick utanför dörren...

• MaddeK81
    MaddeK81 skrev 2007-12-28 17:57:45 följande:
    Huvudsaken är väl ändå att man inte går utanför sitt eget hem och smittar ner andra när man själv bär på smitta? Om andra väljer att komma till mitt hem när jag är sjuk får väl stå för dom?Självklart ska man respektera att andra inte vill bli smittade och att sjukdomen kan va farlig för vissa (mig själv t.ex.). Blir man smittad så stannar man hemma minst 48 timmar.Vet att jag talar emot mig själv eftersom vi hade med min systerdotter på jul men alla som va där hade som sagt gått med på att hon skulle va med och alla som blev smittade stannade hemma minst 48 timmar innan dom i sin tur gick utanför dörren...
    Stannade/ar hemma minst 48 timmar efter att dom känt sog friska alltså.
  • Hjartesjalen

Hade min systerdotter varit magsjuk sa hade inte hon o hennes mamma valt att vara med alla oss andra. Sa vet ocksa dom flesta barn att man inte kan gora allt nar man e sjuk eller smitta ner andra. Aven om det ar Julafton, da far man mysa sjalva hemma!
    Nu valde de ju att ta den risken sa det e ju upp till dom. Men att inte ta hansyn till manniskor som inte har ett val, det ar totalt fel tycker jag!

• Anonym

Hehe, jag är ensamstående och var tvungen att ta med mitt barn och gå och handla och diverse under de dagar vi var sjuka. Hade då bara folk som inte är tvugna till sådant stannat hemma så hade VI sluppit bli sjuka från början. Så jag vidhåller att de som är så rädda för att bli sjuka faktiskt får vara de som stannar hemma också. Tyvärr!

• Monica S
    Anonym skrev 2007-12-28 18:11:30 följande:
    Hehe, jag är ensamstående och var tvungen att ta med mitt barn och gå och handla och diverse under de dagar vi var sjuka. Hade då bara folk som inte är tvugna till sådant stannat hemma så hade VI sluppit bli sjuka från början. Så jag vidhåller att de som är så rädda för att bli sjuka faktiskt får vara de som stannar hemma också. Tyvärr!
    Så du menar att alla förskylda/magsjuka barn ska gå till dagis tex, och de friska får stanna hemma?

Tänk så olika vi tänker...

Jag tänker att är man sjuk, barn o vuxna, så är man hemma, utan besök,tills man är frisk. För att inte smitta ner andra.
  • Hjartesjalen

O hur vet du att dom som smittade er inte ocksa var tvungna att handla mat o diverse??

Kanske var just en ensamstaende som smittade er vet du!

Sedan sa gor du ju precis samma fel sjalv sa vad ar problemet for dig??

• Anonym
    Hjartesjalen skrev 2007-12-28 18:19:43 följande:
    O hur vet du att dom som smittade er inte ocksa var tvungna att handla mat o diverse??Kanske var just en ensamstaende som smittade er vet du!Sedan sa gor du ju precis samma fel sjalv sa vad ar problemet for dig??
    Problemet är att alla har så stora problem med något som ingår i livet.
  • Hjartesjalen

Ja just det, det ingar i livet att man stannar hemma nar man e sjuk o lar sina barn att livet e sadant! Att man tar hansyn till andra manniskor osv. Ar liksom sunt fornuft, men alla har ju tyvarr inte det, det vet vi ju.

Trist med sant egoistiskt tankande. Jag har tex jobbat pa dagis i manga ar, o dar fanns alltid dom foraldrar som forsokte dolja sitt sjuka barn o lamnade dom i alla fall, o alla i barngrupp + personalen blev sjuka, sa ibland stangdes hela dagiset pga det, o gissa om dom blev glada over det.

• Anonym
    Hjartesjalen skrev 2007-12-28 18:28:03 följande:
    Ja just det, det ingar i livet att man stannar hemma nar man e sjuk o lar sina barn att livet e sadant! Att man tar hansyn till andra manniskor osv. Ar liksom sunt fornuft, men alla har ju tyvarr inte det, det vet vi ju.Trist med sant egoistiskt tankande. Jag har tex jobbat pa dagis i manga ar, o dar fanns alltid dom foraldrar som forsokte dolja sitt sjuka barn o lamnade dom i alla fall, o alla i barngrupp + personalen blev sjuka, sa ibland stangdes hela dagiset pga det, o gissa om dom blev glada over det.
    Fast jag skulle aldrig lämna mitt sjuka barn, eftersom jag skulle tycka synd om mitt eget barn. Däremot när det gäller att ha en bjudning hemma så är det upp till var och en om de vill komma, och den som är ego är inte den som bjuder utan den som kommer men sedan i sin tur i så fall inte förhindrar vidare smittspridning.
  • Hjartesjalen

Tycker synd om ditt egna barn?? Men alla andras barn da, samt personal, dom bryr du dig inte om, igen ego tankande!

O ar du sjuk sa ar ju du forst i ledet hemme med din bjudning som kan forhindra att inte sprida den vidare. Tack gode gud att alla inte tanker som du!

Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?