• Anonym

Magsjuka idag, hur smittsamt?

Sonen började med magsjuka, sen sambon och nu jag.
    Jag är inne på tredje dagen idag med diarre´
    Inte så det rinner rakt igenom men det är bara vatten typ...
    Spydde första dagen men nu är det bara andra vägen....

Hur smittsamt är det?
    Jag har hört att det bara smittar i början, stämmer det?
    Vi ska ha 10 personer hemma hos oss idag.
    Har handsprit så vi får sprita allt som går men man vill ju inte smitta,

Någon som vet?

• Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?
  • Anonym

Monica S skrev 2007-12-30 10:04:23 följande:

Men ts, det spelar ingen roll att det var den 24 december och att vi människor firar jul.Bacillerna smittar ändå...
    Japp, och vuxna människor fick välja om de ville komma eller ej. Att i sin tur inte smitta vidare sedan är deras ansvar.
  • Anonym

Monica S skrev 2007-12-30 10:04:23 följande:

Men ts, det spelar ingen roll att det var den 24 december och att vi människor firar jul.Bacillerna smittar ändå...
    Men JULAFTON är ju JULAFTON! Då kan man göra undantag för vissa "normala" regler som man DESSUTOM väljer helt SJÄLV!

Ni verkar ha svårt att förstå att folk ville komma trots att vi hade magsjuka? De tog de risken för de ville fira julafton tillsammans med oss, för oss var det viktigt! De tyckte inte det gjorde nt om de skulle bli smittade, that´s it!!!!!!
  • Anonym

Tror att problemet är att vissa inte fattar att andra inte tycker det är så jävla farligt med magsjuka. Alla är inte så veka, liksom. Att de i sin tur inte ska sprida smittan vidare tycks inte gå in? Hallå, vad är problemet?

• Hjartesjalen

Hihi, nejda du beh inte forklara nagot mer for mig TS, saken ar inte den att jag inte forstar vad du skriver, utan det ar sa att jag inte haller med dig o dina asikter, svarare an sa e det inte.

Ja sjalvklart kan folk ga tillbaka o lasa vad som skrivits, men jag ville forklara vad som gor att jag fortf vart har.

Hemsk?? Nej inte alls, bara lagt o valdigt onodigt sagt just bara for att jag talade om for dig vad jag ansag o tyckte, o hur jag skulle gjort, sedan kom vi in pa renlighet o att stoppa fingrarna i munnen osv, da sa jag aterigen min asikt ang detta.

Jag tycker det ar kanon att ni inte ser er sjalva som veklingar o e tuffa nog att sprida smitta o inte bry er om det, samt att falla pa lag niva o spotta ur sig nagot som du gjorde som inte ens hor hit.

Sedan kan du ju fortsatta att fraga " vad e det ni inte fattar" for det ar ju det enda du skriver i dina inlagg.
    TS: Du ville ju inte att traden skulle fortsatta, sa varfor kontaktar du inte en moderator o satter stopp?

• Anonym
    Hjartesjalen skrev 2007-12-30 14:26:47 följande:
    Hihi, nejda du beh inte forklara nagot mer for mig TS, saken ar inte den att jag inte forstar vad du skriver, utan det ar sa att jag inte haller med dig o dina asikter, svarare an sa e det inte.Ja sjalvklart kan folk ga tillbaka o lasa vad som skrivits, men jag ville forklara vad som gor att jag fortf vart har.Hemsk?? Nej inte alls, bara lagt o valdigt onodigt sagt just bara for att jag talade om for dig vad jag ansag o tyckte, o hur jag skulle gjort, sedan kom vi in pa renlighet o att stoppa fingrarna i munnen osv, da sa jag aterigen min asikt ang detta.Jag tycker det ar kanon att ni inte ser er sjalva som veklingar o e tuffa nog att sprida smitta o inte bry er om det, samt att falla pa lag niva o spotta ur sig nagot som du gjorde som inte ens hor hit.Sedan kan du ju fortsatta att fraga " vad e det ni inte fattar" for det ar ju det enda du skriver i dina inlagg.TS: Du ville ju inte att traden skulle fortsatta, sa varfor kontaktar du inte en moderator o satter stopp?
    Ja du,,,, du verkar ju trots allt vilja fortsätta... sen sa jag EN kommentar och det var inge illa menat och det tycker jag också att det måste vara väldigt jobbigt att ha fobi för att bli smittad av magsjuka, just därför förstår jag varför du blir så upprörd över alla vi andra som inte är lika rädd att smitta andra.

Att man då kanske ska göra ngt åt saken.. jag menar, hela ditt liv måste ju bli påverkat av detta eftersom du inte kan ta i något utan att sedan tvätta händerna efteråt. Hade en vän en gång som hade samma fobi som dig o det slutade med att hon duschade 2 timmar om dagen för att skrubba sig ren och tog tröjan över händerna när hon tex. skulle ta i en dörr för att inte få baciller på händerna. Det slutade med terapi för hennes del o vi vet ju alla att fobin inte beror just på att bli magsjuk utan har andra orsaker som ligger mer undermedvetet (när det går till överdrift alltså) o det gör det väll när man måste tvätta hÄnderna direkt efter att ha tagit på någonting.

Men det kanske inte är lika illa för dig, än? Får man inte säga ngt utan att man "hoppar på" någon? Det var i välmening jag sa detta om att söka hjälp!
  • Hjartesjalen

Men snalla du! Sa du sa det i all valmening, sa gulligt av dig att tanka sa pa mig! Haha! Tror du verkligen att nagon gick pa det?

Det var ett flertal manniskor som tyckte det var lagt av dig o valdigt onodigt sagt, sa da hade det ju varit ett ypperligt tillfalle for dig att forklara vad du "egentligen" menade, eller hur? Ja, du e for rolig! Vander o vrider allt.

Om jag hade haft ett stort problem, som storde mitt liv o som gick till overdrift, sa hade jag gjort nagot at det for lange sedan om det var min onskan.

Kanske till o med hade startat en trad om det.

Klart du hoppade pa, du stod ju inte ut med att fa sa mycket svar o att manga inte holl me dig, valdigt vanligt har pa FL att TS gor pa det viset nar dom inte far medhall o blir sura, da sager man nat elakt for att lyfta upp sig sjalv. Moget till tusen!

Jag har inte sagt nagot om att inte vilja fortsatta, det var du som sa det, o anda pagar det.....Markligt.

Gott Nytt Ar!

• Anonym (Vårdpers.)

För en frisk människa är magsjuka inte farligt. Nej vistst det stämmer en det är inte roligt när det härjar på dagis, skolklass eller åldreboende.
    Samhällsekonomiskt är det vansinnigt att ta så lätt på smitta. Sjukfrånvaron blir oerhört hög bland barn och vuxna om maninte håller sig för sig själv minst 48 timmar efter tillfrisknandet.
    Dina gäster tog själva på sig ansvaret om de blev sjuka men de träffade innan deras magsjuka bröt ut hade de ett val. Det kanske var sjukhuspersonal som sedan insjuknade och smittade sina arbetskamrater och vårdtagare.
    Har själv arbetat på äldreboende däe vi har haft svårt att bli av med magsjukan. Den vandrade runt trots handsprit och besöksförbud. Tog flera veckor att bli av med. Tänk dig arbetsbelastningen då äldre som kanske har svårt att sköta sin hygien när de är friska och så får de magsjuka ... Det är inte roligt för dem att behöva blöjor och kräkas ner sängen för att de inte hinner till toan.
    jag tycker man ska tänka lite längre än till sin sin krets som man ev smittar, de smittar ju vidare om de också beter sig lika oansvarigt.

• Anonym (hur?)

Har inte läst hela tråden men...
    Ursäkta TS, men hur tusan kan man bjuda hem folk till sig själv om man är magsjuk?????

Läste tidigare att det var 2 st som blev smittade, det var helt klart två för mycket. När man handlar som TS så är det inte lustigt att smittan sprids som tusan!

Tänk om folk kunde sköta detta med magsjuka bättre...Grr!

• Anonym (**)

Har bara ströläst i tråden... Men Det var ju inte så att TS lurade dit folk trots att dom var sjuka- hon la faktiskt korten på bordet, och om gästerna var så puckade att dom kom ändå så är väl det upp till dom... Sen får man väl då hoppas att dom har förnuft nog att inte sprida smittan vidare. Jag hatar magsjuka, men tycker faktiskt inte att TS i detta fallet har gjort fel.

Däremot om nån skulle komma till mig eller bjuda hem mig utan att varna... Ja då skulle jag bli VANSINNIG!!

Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?