• SvenskEngelsk

saras måbra-tråd keeps going stronger

Hej flickor, nya & gamla i denna "tråd"
    Ska jag verkligen behöva presentera mig själv, IGEEEEN, för typ 11:e ggn..hihi, Ok!..I´ll do it!
    Sara, född 1982, mamma sedan -04, RESER jämnt, pratar bara engelska privat, STORT intresse i HÄLSA och skönhet. Har gått ner 50 kg ( alla frågar HUR, om jag gjort Gastric Bypass, stavas det så ? hihi, osv men svaret är ENKELT, jag har kämpat ENSAM, utan alla konstiga metoder som finns i vår värld, så säg inte att det INTE går, för FASEN att det gör, KÄMPA om ni vill nå ett mål för bättre livskvalite ) Jag TALAR för eget sunt förnuft och motion. Visst hänger skinnet även på mig, men då jag gick ner i vikt besökte jag aldrig ett GYM, utan GICK bort mina kilon kan man säga, varav allt löst skinn överallt.

Vi är ett gäng tjejer som hängt i min tråd i 2 år nu, och DET  är en WOW känsla, alla har haft ups & downs, men likförbannat så hittar vi åter till tråden och tar oss vidare på lagom nivå. Så sluta klaga på allt, LEV istället och gör något åt det som går att göras ÅT!...
    Tråden är öppen för att ge varandra support i livet, för att peppa varandra då det är tufft, för att berätta om våra dagar, mattips, träningstips, ( boktips..hihi ) mm!
    Jag började slutet av sept igen på allvar att ta tag i kroppen, då med hjälp utav HOPPREP och löpning, så nu hoppar många i tråden, KUL!!!...verkligen bra träning hemma för er som har svårt att komma ut på promenad/till gym/ löprunda.

Nu kör vi 3 månader till, nästa tråd kommer i mars, då är det snart sommar!
    Kämpa på tjejer! Fokusera på att måbra, det gör jag nu, och jag har aldrig kännt sådan här livskvalite! NÅGONSIN!

Puss på er! / S

Go girls
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 23:47
    Till er alla som vill/måste/försöker/har försökt/ gett upp osv med att gå ner i vikt:

SLUTA att sitta på läktaren och titta på erat eget liv, se till att vara mitt på plan och medverka, BESTÄM över erat liv.
    Har du verkligen bestämt dig för att måbra/gå ner i vikt/ sluta röka osv, ELLER; förhandlar du fortafarande och säger det för att det "Låter bra" ?

Jag kommer aldrig kunna hjälpa någon utav er, förräns NI HAR BESTÄMT ER, DÅ, kan man klara allt, innan dess kan jag tyvärr inget göra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-03 18:09
    Hej Hej..En liten reminder:
    UPPSKATTA DET NI HAR, i livet, även små saker som foton av barnen, er favorit lampa, en god middag ni åt igår, era vänner, och lixom NJUT av det, för att MÅBRA
    SNÄLLA, jag säger det igen, LETA INTE EFTER FEL HOS ANDRA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-27 23:48
    Man är kompetent då man kan behålla lugnet även då något går dåligt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-24 22:48
    Tjejer
    Nu är det mars
    NY tråd igen då jag är åter

Älskar er alla så mkt på ett litet vis

TACk för allas stöd igenom alla svåra tider i över 2 år, TACk....

PUSS

kämpa på
  • Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger
  • MagdaA

dagens promenad avklarad. 1 timme. gick riktigt raskt så nu är jag alldelens blööööt!

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Líllafamiljen

Jösses vad alla är duktiga här...

Jag försöker men det är inte lätt med en karl i huset som älskar sötsaker och läsk, han skulle behöva ur hälsosynvinkel gå ner ca 30kg, men det är hans vilja och det får jag respektera. Tyvärr får jag inte mycket stöd av honom när det kommer till mig.

Vi ska gifta oss i juni och det känns som om jag aldrig kommer att komma någonstans.. jag försökar verkligen att ta mig i kragen, denna jungeln med tips. Vet varken in eller ut.

Hade gärna gått på gym om pengarna hade funnits där. Tiden har jag men känns inte så i bland.

Viktväktarna är något för mig men så kommer det där med pengar igen.. deras böcker är inte gratis direkt.

Jag försöker sluta med sötsaker och allt det där men varje gång jag se min sambo äta det är det som en magnet..

Jag känner mig lite duktig iallafall, jag dricker inte läsk längre, tar ett glas vattem istället.

Men sen tar det stop..

• Stumpan82
    Líllafamiljen skrev 2008-01-15 12:16:55 följande:
    Jösses vad alla är duktiga här...Jag försöker men det är inte lätt med en karl i huset som älskar sötsaker och läsk, han skulle behöva ur hälsosynvinkel gå ner ca 30kg, men det är hans vilja och det får jag respektera. Tyvärr får jag inte mycket stöd av honom när det kommer till mig.Vi ska gifta oss i juni och det känns som om jag aldrig kommer att komma någonstans.. jag försökar verkligen att ta mig i kragen, denna jungeln med tips. Vet varken in eller ut.Hade gärna gått på gym om pengarna hade funnits där. Tiden har jag men känns inte så i bland.Viktväktarna är något för mig men så kommer det där med pengar igen.. deras böcker är inte gratis direkt.Jag försöker sluta med sötsaker och allt det där men varje gång jag se min sambo äta det är det som en magnet..Jag känner mig lite duktig iallafall, jag dricker inte läsk längre, tar ett glas vattem istället.Men sen tar det stop..
    om du vill köra viktväktarna och saknar recept kolla in denna sidan http://helenas-web.nu/Recept/
    Jag är lyckaste
  • Evenstar

Lillafamiljen,

Det finns otroligt många andra motionsformer förutom gym. :)

Enkla som inte kostar någongting/mycket alls:

* Dansa till musik i vardagsrummet

* Powerwalks

* Hoppa hopprep

* Cykla

Vad det gäller din man så kanske ni kan göra nån sorts deal?

Att ni promenixar 1 gång/vecka tillsammans och har en dag då ni äter godis?

vad äter du för mat?

Det finns många som är duktiga här så fråga, sug åt dig informationen och skulle det vara så att du gärna vill äta enligt VV så finns det säkert nån som har en bok att undvara dig. (kan kolla om jag har en pointsguide nånstans)

SÅ, kämpa, ge inte upp, vi finns här. :)

• Nillalalala

Lillafamiljen: Det är svårt när man är två i samma hushåll. Men försök att prata igenom detta med honom och att du verkligen behöver stöd för att klara detta.

Jättebra att du slutat med läsk och tar vatten istället - försök med det på fler områden, exempelvis lättare bordsmargarin (om du måste ha det på mackan) grovt bröd istället för ljust, lättgrädde i såser, en banan istället för chokladkaka... ja... man kan ju hålla på sådär i oändlighet.

Men även om du har stöd från din sambo så måste DU bestämma att det är dags och att DU ska klara detta.

• Monchichii

Lillafamiljen, alla är där i starten någon gång, ibland tar det längre tid att verkligen komma igång och kanske avbryter man ett par gånger för att sedan gå på det igen!

Jag kör VV. Eller håller mig inom ramarna för points + sunt förnuft + massa man läst + min favoritmat + lite GI-tänk. Jag har en skiva, en cd-rom som man skriver in allt på. Där kan man ju då räkna ihop sina egna recept osv. Det finns motionsbank som man kan kolla hur mycket points man får för x antal minuter av någon idrott. Nu behöver man ju inte tänka så utan istället se lite vilken motion som ger bäst utdelning, man måste ju inte äta upp det man gör av med

För att lära sig ungefär hur man kan äta och framför allt lära sig laga mat som är bra till hela familjen (din man kan ju bara äta lite mer) så är det toppen att läsa på, kanske ha en vv-skiva (tycker jag) och säta sig ner och läsa lite näringsinnehåll på olika livsmedel. Att gå ner i vikt eller äta sunt för att kroppen ska orka många år till är inget som ska vara så jobbigt att man bra vill lägga sig ner och dö, det ska vara hållbart liksom. Sen så börjar man ju inte med att springa ett maraton, med tiden kanske man ökar på och blir super-aktiv. Som sagt, det händer inte över en natt och bara låt det ta tid.

Sen angående respektive. Jag har hört om många fall där sambon/mannen också får resultat iom. att man äter annan mat och så blir dom också peppade.

Min man som är pinnsmal äter i princip samma mat, men jag gör olika såser, han äter mer av vissa saker och så tillsätter vi olja. Samma till resten av familjen. Min man har det åt andra hållet och hade jag det som honom hade jag inte haft en endaste kvinnlig form. Fastän vi är helt olika så kan vi ändå få ihop det genom att lägga till och dra ifrån.

Alla mår bra av mat och bra motion, så släng dig på tåget tjejen, det tar tid men är väl värt att ändra sina vanor för gott!

• Monchichii

6628, hur mår du nu efter EP-anfallet? Det ordnar sig på något sätt ska du se, ibland vänder livet i andra riktiningar, men någonstans finns det en mening med det. 

• J J

Lillafamiljen: VV-recept finns det en hel del på nätet, bara att söka! Annars kanske biblioteket har ngn kokbok du kan låna eller ngn vän? Annars är ju promenader gratis, sedan kanske du kan utöka det till jogging? Du har inte friskvårdsbidrag från jobbet? eller om det finns t ex simhall i närheten, de brukar vara mkt billigare än gym. Annars kostar det inte så mkt att köpa t ex ett hopprep, gummiband eller hantlar så kan du göra ett program hemma, dessutom går det att använda sin egen kroppstyngd till mkt! Det finns lösningar men DU måste bestämma dig för att verkligen göra det. Förstår att det är svårt när sambon inte är med på samma bana men han måste ju förstå ifall du vill försöka äta lite nyttigare också, han kanske kan minska lite på sitt onyttiga ätande? dessutom kan det vara så att om du bestämmer dig och verkligen står emot det onyttiga och börjar röra på dig mer så inspireras han säkert av hur duktig du är.. det kanske smittar av sig? Men prata med honom så han förstår hur viktigt det är för dig och bestäm dig.. sedan är det bara att sätta igång! Vi finns här för att stötta med en massa tips och råd. Lycka till!

Hur lever du nu förresten? jobbar/pluggar? Hur äter du/motionerar? tänk också på att inte ta för mkt på en gång..då tröttnar man och så blir det oftast bara pannkaka.. försök göra små förändringar med kosten t ex.. dag 1: Äta en bra frukost. Dag 2: Gå en 30 min promenad. Dag 3: Inte äta efter kl 20 o s v..

• MagdaA

idag blev det 1 timmes rask promenad. var alldelens blöt av svett när jag kom in. skönt! får se om jag hinner ett pass på ct:n i kväll. måste bygga ihop massa möbler vi köpte på ikea i söndags...

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Monchichii

Magda, vad du kämpar!

Ja behöver motionera, måste börja planera om allt lite men det är så mycket när det är i slutet på kursen med prov och allt!

Vad köpte du på IKEA?

Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger