• Kerpet1

visparnas tråd # 6

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden

• Svar på tråden visparnas tråd # 6
  • Joyce

hmm, jag har nog ett ovanligt barn för här funkar aldrig bröstet som tröst. E blir galen om jag försöker lägga honom till bröstet och han inte är hungrig. Napp däremot funkar fint.

• zynk

Kväll!

Idis Jag tycker det låter jättelovande med vällingen! Det är ju en vanesak förstås. Och sovrutinen låter ju suveränt! Hoppas verkligen det blir en bra natt (även om man inte kan säga så mycket efter bara en natt).

Malla jag tror precis som du att det mest är tutte de vill ha på natten (som mys/närhet) och inte egentligen mat. Sen finns det ju nåt som heter vällingträsket där barnen vill ha välling på natten för att somna om. Det är nog bra att man inte börjar med det som vana . De klarar sig ju bra utan mat på natten.
    A sov ju superbra tills hon var 6-7månader. Nu vaknar hon ibland o då är det tutte som gäller. Jag orkar inte kämpa med att få henne somna om på annat sätt. Har provat lite halvhjärtat men det har inte funkat.

Joyce Det låter skönt att kunna trösta utan tutte!

Efter dagens blodpudding har A ätit potatisplättar och kanelbulle . Och hon har varit och är fortfarande en fullkomlig solstråleKyss och skrattar och busar. Trots besök på ikea, silvan bygg och heron city . Var det lyckopiller i maten?
    Snart åker sömnpillret (tutten) fram eller nej visst jag hade ju bestämt mig för att hon inte skulle somna så....

Återkommer

• Joyce

Vem skulle inte bli glad av en kanelbulle?

Måste rätta mig lite, alltså på natten söver jag alltid om genom att ge bröstet. Eller tja iaf för det mesta. Jag orkar inte annat eftersom jag vet att det alltid funkar. När M sover med honom så funkar tydligen nappen och lite handhållning lika bra även om det tar lite längre tid. Men jag ids sällan.

Det är mest på dagen han blir tokig om jag försöker amma honom och han inte är hungrig.

• zynk

Ja men visst är det bekvämt med en metod som alltid funkar! Och va bra att det funkar med napp/hand för M!
    *ser hur du försöker tvinga bröstet på honom *

• Idis 76

God morgon på er!!

Natten har varit bra. T började med att sova i sin säng men skulle självklart över i min sen.
    Hon har vaknat ett flertal gånger men utan att gallskrika så det har räckt med närhet och napp. Jag har inte ammat en enda gång i natt och det är första gången som det händer. Vi vaknade idag 6.15

♥♥♥*; ** Välkommen till världen min underbara dotter ** ;*♥♥♥
  • Mirren

Grattis Idis!
    Jag har också försökt att minska antalet nattmål - men är han hungrig så hjälper det inte. Jag kan oftast få honom att somna om, men är han hungrig vaknar han tio minuter efter det osv. Det där med att barn ska sova hela natten tar jag med en nypa salt. Vuxna är olika så varför skulle inte barn vara det. En BVC-sköterska (inte min egen) sa samma sak till mig. När jag frågade vad jag skulle göra när han vaknade och var hungrig var hon dock tyst. -Tycker du att jag ska låta honom skika? frågade jag, vilket hon inte svarade på. (Men såg ut som att det nog var det som hon tänkt.) Så länge det är otänkbart (vilket det är för mig) så försöker jag helt enkelt att gilla läget. Men att dra ner på antalet är som sagt en strategi som jag också försöker .
    Sedan är det många som inte lever som de lär. En mig närstående barnläkare sa också något om detta - men jag har från annat håll hört att han ger yngste sonen välling inte bara en gång utan _två_ gånger per natt!

• Mirren

Grattis Idis!
    Jag har också försökt att minska antalet nattmål - men är han hungrig så hjälper det inte. Jag kan oftast få honom att somna om, men är han hungrig vaknar han tio minuter efter det osv. Det där med att barn ska sova hela natten tar jag med en nypa salt. Vuxna är olika så varför skulle inte barn vara det. En BVC-sköterska (inte min egen) sa samma sak till mig. När jag frågade vad jag skulle göra när han vaknade och var hungrig var hon dock tyst. -Tycker du att jag ska låta honom skika? frågade jag, vilket hon inte svarade på. (Men såg ut som att det nog var det som hon tänkt.) Så länge det är otänkbart (vilket det är för mig) så försöker jag helt enkelt att gilla läget. Men att dra ner på antalet är som sagt en strategi som jag också försöker .
    Sedan är det många som inte lever som de lär. En mig närstående barnläkare sa också något om detta - men jag har från annat håll hört att han ger yngste sonen välling inte bara en gång utan _två_ gånger per natt!

• MallaMojs

Härligt, Idis Hoppas det är en ny trend...

Mirren - såklart är alla olika, barn som vuxna - men de flesta vuxna sover i sträck om nätterna utan att äta Jag använder ibland, men sällan, flaskan eftersom den ibland funkar - lugnar ner dom och får dom att somna om typ... MEN, jag är övertygad att om barnen äter som de ska om dagarna så behöver de ingen mat om nätterna - och såklart låter jag inte mina barn skrika, de lugnar snabbt ner sig efter lite närhet

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Joyce

Jag är galet utvilad efter en hel natt på soffan (ja förutom en snabb amning vid halv tre)

Grattis Idis, vad skönt! Hoppas det håller i sig.

Mirren: Såklart är det olika. I boken "somna utan gråt" (tror du skulle gilla den) står det om att sova hela natten. Men författaren är noga med att påpeka att hela natten är 5 h. Att mer kan man inte begära av små barn. Att de flesta har orealistiska förväntingar om hur mycket deras barn ska sova och på så sätt stressar upp sig över barnens sömn i onödan.

Svar på tråden visparnas tråd # 6