• Kerpet1

visparnas tråd # 6

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden

• Svar på tråden visparnas tråd # 6
  • Pess

Jag tror oxå på att låta barnet bestämma själv när det inte längre vill ha mat på natten. Visst KLARAR de rent kroppsligen att inte äta...Jag menar, de svälter ju inte ihjäl precis...Men det är ju mycket annat oxå....Närhet och kontroll att mamma/pappa fortfarande är kvar när man vaknar....(gäller ju även flaskmatning)

Här ammar vi på så länge L vill....och M är positiv så det känns kul...

Kan tipsa om en pågående artikelserie i SVD om barn och anknytning...Första artikeln var igår...

• Pess

Sedan kan mat fungera som smärtstillande, så i tider när tex tänderna är på gång kan barnet vilja amma pga av smärta....

• Mirren

Pess: Jag läste också aritkeln igår, tyckte den var väldigt intressant. Jag har tänkt mycket i de banorna - om vikten av att C aldrig känner sig sviken eller övergiven.

Joyce: Skönt att du sovit bra! Här har det varit lite oroligt inatt, tror att det kan vara sviterna från magsjukan. C vill bara somna på mig igen - har han inte velat på sisådär fyra månader.

Malla: Jag tycker du är jättebra med twinsen - inte tror jag att du låter dem skrika heller. Näe, jag syftade på den dumma BVC-sköterskan som jag träffade. Vad gäller maten så äter C faktiskt bra på dagarna, men han vill gärna äta på natten i alla fall.

• Idis 76

Mirren: Anser inte heller att barnen ska behöva skrika.... vill hon ha mat så ska hon självklart få det men i natt så var hon så nöjd med bara sin napp.

Malla/Joyce: Håller tummarna för det!

Pess: Har inte tänkt på det där med tänderna, intressant!

♥♥♥*; ** Välkommen till världen min underbara dotter ** ;*♥♥♥
  • zynk
    Morning! Eller god dag . 

GRATTIS Idis till natten! Hoppas också att det håller i sig!

Det verkar som om det väcker en massa känslor och åsikter hos oss alla vad gäller mat, sömn, tutte och närhet! Alla gör vi det som känns bäst för oss och det som vi tror är bäst för våra barn. Och den "metod" eller "ickemetod" man väljer är sannolikt också bäst för våra barn - eller hur?!
    Intressant att höra hur ni tänker!

Kan ni lösa dagens "ämne"? Jag har på dagarna ammat A till sömns och sen sover hon kvar i vår säng allt mellan 0-90minuter. Men nu vågar jag inte låta henne vara kvar i sängen efter att hon föll ur dden häromdagen. Så idag ammade jag henne och försökte lägga över henne i spjälisen - ICKE! Gallskrik - varvid jag försöker klappa/vara nära/buffa/lugna - till slut stod jag böjd över henne och ammade . Men NEJ inte sov hon.
    Funderar på madrass på golvet men samtidigt vill jag att hon ska kunna somna utan tutte på dagen (bla för att M ska kunna få henne att somna också).

Skönt att se att de ändrat riktlinjerna ang alkohol och amning - nu slipper man ta ett glas rött i smyg

Nä nu måste jag göra nytta!
  • Ma Lu

Tack zynk för dagens skratt Ser dig stående lutad över spjälisen Vad säger man...Nöden har ingen lag! Nu är jag ju alls ingen expert här så jag överlåter åt andra att lösa problemet

Vad säger ni förresten?! Är alla barn olika??? Trodde de var små robotar som funkade med fjärrkontroll och knapptryck

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • zynk

Jag har i alla fall en robot . Funkar som klockan och alla dagar likadana . Hon gnäller nu och det gjorde hon vid EXAKT samma tidpunkt igår!
    Nä nu ska jag sluta retas!

• jamis

Hej på er!

Jag har tagit dagens promenad och slank in på vårt favvo-kondis och köpte en dammsugare och en biskvi Min man jobbar hemma idag så vi ska ha något gott att fika på snart. Mums!

Vi har oxå fått erbjudande om att hyra ett hus, ska dit och titta på söndag! Åh vad jah vill!

Jag håller med Pess om att de små ska få äta på natten om de vill. Jag verkar inte behöva lika mycket sömn som tidigare så jag klarar mig

Är det fika på g snart? Ska kolla fika-tråden

• Joyce

zynk vad menar du, barn olika? hu, men jag har läst att ... nä såklart är det så och framförallt så är de själva olika olika dagar. ibland funkar bara att somna i famnen, ibland bara i vagnen, ibland måste man bära bära bära och det är gråt om man ens försöker lägga ner honom för att få på sig kläder. och nästa dag provar man allt för att tillsist inse att allt han vill är att ligga själv på golvet

idag är en bära-dag. skulle försöka ta mig iväg till en kompis men gav upp. han skrek så fort jag la ner honom och det kändes helt oöverstigligt att joxa med overall, vagn, bilbarnstol osv. så vi blev hemma idag.

jam: håller tummarna för huset!

zynk igen: ja hurra för nya amningsrestriktioner

• jamis
    Joyce: Jag som trodde att "alla andra" hur lätt som helst kunde ta sig iväg på grejer hur och närsom helst Skönt att höra att andra oxå har "bära-dagar". Här hör ju icke-bära-dagar till ovanligheterna, men det kan bero på att jag bär och bär för jag vet att han är nöjd då. Sen så har jag testat med filt i köket nu i veckan och han har älskat att ligga där, följer mig med blicken och ler stort mot ugnen eller bordsbenen - underbart!
Svar på tråden visparnas tråd # 6