• Kerpet1

visparnas tråd # 6

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden

• Svar på tråden visparnas tråd # 6
  • Mirren

Joyce:
    Ser hur dumt det låter "när jag fick reda på det". Det är självklart så att vi båda två ville att han skulle ta chansen, det jag menade var bara att jag inte var säker förrän det var påskrivet.

• Mirren

Förresten Pess: Hoppas att Lovisa mår bättre nu! Så tråkigt att så många VISP-bebisar är sjuka . Själv har jag gett upp det där med att undvika sjuka barn, Casimir verkar klara sig bra i alla fall *peppar, peppar*. Kanske är det där vadhettedetnu vaccinet? Eftersom du tipsade köpte vi också en McClaren paraplyvagn .

• ProPPens

Hej!!

MaLu Härligt att allt såg normalt ut!!! Hihi, tänk om det är en lillebror därinne!! Här får jag snällt vänta med ul till i maj... Känns som en evighet!! Men jag känner ju Pricker mer och mer för varje dag som går!!! Igår började jag på vattengympa/förlossningsförberedande vattenträning. Det är först en halvtimme med gympa (i en väldig fart) och sen är det olika förlossningsförberedande övningar med andning osv. Var jätteroligt och jag hoppas givande inför stundande uppdrag!! Så nu har jag lite mer att göra när jag är hemma halvtid... Men det är skönt att itne alla dagar bara vara hemma och dra benen efter mig!

Ser att ni pratar ekolådan. Har jag också funderat på men det lustiga är att trots att jag bor i Hölö som ligger 1mil söder om Järna där lådorna levereras ifrån så kan vi inte få dom hem till oss!!! Visst är det knäppt!!!! Men iof är det ju lätt för mig att få tag på grönsaker och andra ekoprodukter här ikring, då många här endast äter det. Jag försöker köpa mycket eko men endel saker är ju så dyra så man blir snål ibland...

Jag kikade på barnmorskorna igår. Tyckte det var bra för det kändes som dom informerade om mycket ikring som jag inte tänkt på eller vet något om. Så jag kände inte att det spädde på någon skräck inte, men det kanske kommer senare under seriens gång?!

Äntligen!! BF080706
  • Joyce

Hej!
    Mirren: Aha, vad är det för föräldrakooperativ och när är det aktuellt? Jag har hittat ett genusdagis härikring men jag vet inte hur jag ställer mig till det. Dock så läser jag en kurs i genuspedagogik nu och ska göra en deltagande observation och jag funderar på att ringa dit och höra om jag kan göra det där. Slå två flugor i en smäll allså. Både skoluppgiften plus kolla hur det verkar.

Proppens: Vad knäppt att ni inte kan få ekolådan!? Jag var och fikade på det där fiket på saltå i sommras, det var mysigt och gott! Jag kollade på barnmorskorna i dag på nätet och jag grinade som en tok hela programmet (vaddå har nåt att bearbeta ?).

Har precis varit och tagit ett glas vin med en av mina bästa kompisar på stamstället här bredvid. Kul och jättemysigt. Ibland är det skönt att kunna prata på tumanhand utan barn och män.

• Mirren

Joyce: där vi bor är det jättesvårt att få plats någonstans. Kooperativet som vi vill in på är litet, personaltätt och det verkar som att de verkligen bryr sig om varje barn. Själv har jag ingen positiv erfarenhet från dagis så att varje barn får utrymme är viktigt för mig. Nu återstår bara lobbykampanjen för att få en plats, som jag förstått det är det åtta barn (!) framför oss i kön till ett dagis som har 16 platser allt som allt (1-6 år).

Vad gäller Barnmorskorna så kände jag mig inte alls berörd, vilket förvånade mig. Programmet handlade inte om min förlossning, kändes det som. Det var alldeles för distansierat, långsamt och organiserat för att jag skulle känna igen mig. Dessutom för lite fokus på barnen - men det kanske kommer. Fast det var ändå roligt att se på programmet och jag gillade verkligen paret där pappan grät när sonen föddes!

• zynk

Morsning!

Ännu en tidig morgon - men en underbar natt där Alvi sov i sitt rum hela natten . Hon vaknade runt midnatt men somnade om själv!!!

Minna/MaLu Men guuuuu va skoj med byxorna! MaLu du visst verkligen vad Öki ville ha!

MaLu Där ser du att h*n är perfekt! +/-0% trodde jag bara existerade i fantasin .

malla Men fy va trist med tanden! Hoppas verkligen det inte är så farligt trots allt. Men så tråkig utgift också . Jag tycker tandläkaren borde ingå i sjukförsäkringen!

Mirren Vad gör du uppe kl 02.39???? Grattis till C:s nya jobb! Hoppas det löser sig med dagiset. När man hittat ett sånt perfekt vill man ju verkligen inte ta det "näst bästa"!
    Jag gillade barnmorskorna och tyckte liksom du särskilt om pappan som blev så glad . Då tårades även mina ögon - samtidigt som jag undrade om jag inte borde byta jobb (igen ). Det måste vara underbart att hjälpa de små att komma till världen. Men samtidigt superjobbigt förstås. Man är ju inte nådig som födande mamma. Jag sparkade till min BM (tror jag) när hon skulle sy mig .

Joyce Å va härligt det låter med vin med kompisen! Fast jag skulle inte veta vad jag skulle prata om annat än barn Skrämmande!

A vill leka men jag vill surfa - elle SOVA!

• Kerpet1

Godmorgon mina vänner!
    Här dricks det te idag för jag orkade inte sätta på kaffe...
    Petter vill inte vara själv för tillfället vilket gör mig tokig!!!! Dessutom har min hjärna varit full av snor känns det som och skallen har värkt, men idag är det mycket bättre så jag ser ljust på en dag på golvet med Petter, igår ville jag bara ligga på soffan...

Har varit skitdålig på att ge respons här känner jag, vill be om ursäkt för det...

Men...

Joyce, läste att ni fick stugan! Så kul för er! Och att du varit ute och druckit vin, det är inte fel. Hoppgungan finns här närni vill ha den! Du kan ta den på tisdag, annars är jag hemma i helgen om E är ivrig!

Fisken! Det glädjer mig att höra att ni är friska och jag måste säga att det låter som att DU är pigg och glad oxå! är det all nattlig aktivitet, eller????

Pess! Trist med Lovisas öron! Skönt iaf att ni får gå på extra koll, och snart blir det väll bättre väder och varmare och då ska väll barnen va friska?!?!? (försöker intala mig det iaf)
    Och då kan vi träffas VARJE dag om du vill!!!!

Malu! kul med Ulet som gick bra! Tusan va strong du är som inte kollade kön! Och jag är så glad att in påskvecka blev bra och inte så orolig som du trodde att den skulle bli! Det är ju bra att det är en aktiv liten snygging du har i magen!!!!

Zynk! Ja visst blir man trött på våra karlar!!!! Fast ibland brukar jag ransaka mig själv och inse vilken jäkla grin-kärring jag är!!!
    Fast igår var jag och handlade och när jag kom hem så höll Mr P på att natta lille P , skitbra, eller hur? MEN, han hade inte gett honom hans briccanyl (han är lite rosslig) OCH INTE vällingen, han tyckte ju det inte var så länge sen han åt... suck! Han verkar inte fatta att om vi inte ger välling innan han somnar så får någon (läs jag) gå upp och mata mitt i natten!!!!
    Så impad av att Alva sover i eget rum!!! har hon sovit med er tidigare, eller i spjällisen precis brevid...

Hej Proppens! Va kul med vattengympa och förlossningsförberedelse samtidigt!!! Då är du i v 25 nånting nu då? Attans va fort det går!

Maxie! Kul att se dig här igen! och kul att du kan komma på Tisdag! Skönt att lille V inte har varit sjuk! Ja, fast man tycker ju tt han ska va förskonad efter sin operation! tänker på dig idag när du får svärisarna på besök!!!!

Jam! Det ska bli jättekul att få träffa dig! Jag lägger in vägbeskrivning mm på andra tråden!

Malla! Gick det bra med gårdagens matlagning? och var lådan bra? Så nyfiken, tror jag ska ta och beställa en sån oxå. Och som jag sa tidigare! Dödligt impad av pottan! JAg har ju köpt potta men tyvärr har Petter börjat skrika direkt de två gånger jag satt honom där... så jag väntar lite...

Hej Mirren! Ja jag misstänkte nästan att du jobbade mycket!
    Va kul med dagiset!!!! Är det många små sexåringar som kanske ska sluta nu till hösten? Man får hoppas det! Sen är det ju faktiskt så att på privata koperativ så väljer de ju själva vilka som de tar in. Man får framhäva sig själv!!!! oj va mycket kompetens man har i bakfickan!!!! Vi stod i kö till ett som jag tyckte verkade bra men tyvärr så är min man negativ till föräldrakopperativ... han har ingen lust att kakla badrum på helgerna... På just detta dagiset så framhävde de just att de tog in barn efter vad föräldrarnas kompetens var, så om de behövde renovera nästa år så skulle barn till byggare få börja, eller om de behövde en ekonom eller revisor etc.
    Jag tycker att jag alltid engagerar mig i en massa saker ändå och då kan man ju alltid va med i en arbetsgrupp på barnets dagis och kanske strunta i att va med i Brf styrelse ett par år istället, men där tänker vi inte lika.

Har jag glömt nån?????? Ja säkert...

återkommer!

• zynk
    Kerpan du är ju grym på att ge respons! Hoppas dagen blir bättre och att Petter kan vara själv en liten stund... Men det är svårt när man är 8-9månader har jag förstått,-). Och värst är det att vara själv när morsan ska surfa . Eller är det bara Alva som känner det så ?

Här blir jag galen på att A inte äter! Jag som själv älskar mat coh äter allt utom möjligen lever. Jag trodde inte jag skulle få en bebis som var kräsen.
    Alva har sovit i spjälisen bredvid mig tills nu. Fast hon har kommit över till oss när hon vaknat. Så vissa nätter har hon legat hos oss hela natten. Jag tror hon sover bättre själv - och på mage (hon vrider runt direkt när hon läggs ner i sängen).
  • MallaMojs

Kerpan - lådan stod å väntade på mig nu när jag kom in från en fiiin solpromenad Underbart väder idag!! Vad kan man laga till med Butternut Squash?? Du som är proffs

Hmm, gnälliga barn...

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Joyce

Mirren: Kooperativet låter ju superbra. Det är ju verkligen olika vilka erfarenheter man har av dagis, själv har jag bara positiva minnen vilket säkert medverkar till att jag verkligen vill att Erik ska gå på dagis.
    zynk: Grattis till härlig natt och du vet - man kan ju prata om sitt förhållande också
    Kerpet: Jag tror E kan vänta tills på tisdag Jobbigt att P inte fattar vitsen med vällingen jag fick nån konstig hostkraxattack i natt så att jag väckte E hela tiden så tillslut tvingade jag M att sova inne med honom så att jag fick soffan Hur går det med vikten förresten? Kör du på fortfarande? Här går det sakta med säkert nedåt.

Fint väder ut, E sover nu men snart ska vi ta oss ut och träffa en kompis och hennes barn. Vi ska gå lite i affärer och sen käka lunch. Kul! Vad har ni för helgplaner? Vi ska inte göra nåt särskilt - om vädret blir ok och om andan faller på så ska vi försöka bottenskrapa och bottemåla båten. Trist men lika bra att ta tag i det när det inte händer nåt annat kul.

Svar på tråden visparnas tråd # 6