• Kerpet1

visparnas tråd # 6

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden

• Svar på tråden visparnas tråd # 6
  • Kerpet1

Jam, skoj att det verkar bra! I vår grupp är det väldigt blandat i åldrarna... men vi är tre som hänger ihop, nu har en av dem börjat jobba men den andra tjejen och jag ses i princip dagligen, promenerar och käkar lunch och fikar ihop, jätteskönt att det fanns nån som var trevlig iaf! det är ju inte som ni, men ändå...

Joyce! Kan inte din man vara hemma de timmar du har gruppen, det är ju inte HELT nödvändigt att ha med bebis, då missar du inte första gångerna och lär känna de andra!

Appropå jordärskockorna såkokade jag dem med skalen och sen är det bara att trycka ut innehållet, så jag hade nog inte helt fel, fast jag ser inte varför man inte kan skala dem först iofs... kanske färgen blir lite gråare då? och de kanske är lite "trådiga" runt skalet, dessa stannade ju kvar i skalet när man tryckte ut det nu... Ja, ja vem bryr sig?
    Det blev iaf jättegott! Blandade med potatis, basilika, persilja och vitlök, sen kokade jag lite Hokifilé och mixade i... till dessert blev det banan/annanas/melon-mix... annanasen och melonen var fryst så det blev som sorbé... mamma åt oxå lite...

• Kerpet1

Åh, va gott med cheescake... gud så sugen jag blir!!!!

Det finns ersättning utan komjölk på apoteket... fast det är dyrare tror jag så det kanske kan vänta tills man testat lite mer... Sen ska det finnas ersättning på apoteket med nån liten sån där baskilusk som är snäll mot magen... (ni vet sån där som finns i fil)

• jamis

precis, jag har tänkt köpa den ersättningen sen, om jag märker att det behövs.- nnu hoppas jag att min mjölk snart ska räcka till

Kerpet1 skrev 2008-01-31 17:27:10 följande:
    Åh, va gott med cheescake... gud så sugen jag blir!!!!Det finns ersättning utan komjölk på apoteket... fast det är dyrare tror jag så det kanske kan vänta tills man testat lite mer... Sen ska det finnas ersättning på apoteket med nån liten sån där baskilusk som är snäll mot magen... (ni vet sån där som finns i fil)
    håller med om att joyce man kan vara hemma med erik så joyce kan gå på föräldragrupp!
  • Pess

Hillo....

Vår grupp är oxå bra. Vi träffas varje vecka för fika eller lunch (fast denna vecka har vi träffats två gånger. Fika hos mig och lunch idag hod en av de andra tjejerna)

Vad snabbt ni får börja....Lovisa hann bli 3 månader innan vår första träff. Och vår sista har precis varit.

Kerpet...Din matlagning ger mig komplex...Fast å andra sidan vill hon inte ha Provade senast igår med hemmalagat (ekologiskt)....Men det gick bara in 3 tsk som dessutom samlades i kinderna Idag slank dock 1,5 stor burk köpemat ner...

• Kerpet1

Vilken kräsen liten dam hon är L!!!!! Jag tror bara P är lite korkad och inte fattat att det finns god "köpemat" i skåpet...
    Så jag passar på så länge han inte förstår bättre, he he he!
    Detta med mat är så kul nu när han äter, jag skulle kunna shoppa mat till Petter för oerhörda summor... funderar på att bara köpa kött och fisk i nån av hallarna, men så långt har jag inte kommit än...
    MEN!!! Jag borde läsa på mer... häromdagen funderade jag på Casava... så fick jag se att den innehåller Livsfarlig Blåsyra om den inte tillagas rätt, hm, kanske skulle ha i lite sån där japansk sushi-fisk oxå som man kan dö av om man inte tillagar rätt... Ha Ha Ha, du kanske kan hota L med det om hon nte bättrar sig!

• jamis

Ja, vi började ju jättetidigt med mamma-grupp! Adam är bara 3,5 veckor.

Jag har lyckats med dagens mål - cheesecaken står i frysen. Det blev en fryst variant eftersom jag inte hittade nån laktosfri kesella vi har även hunnit med ett bad när Adam var nöjd och glad *nöjd* Imorgon kommer min mamma hit och stannar till på söndag, ska bli skönt och trevligt

• Minna72

Här går det framåt med egenmatätandet, eller rättare sagt, två steg framåt, ett steg bakåt. På senare dar har Öki accepterat samma sak som jag ätit (köttbullar&potatismos och idag kalvsylta (!) med mosad potatis) men när jag ansträngde mig och kokade ihop en egen portion av den mer avancerade köttgrytan jag skulle äta själv, och stekte lite kött i rapsolja och blandade med matlagningsgrädde med kokossmak och sen blandade med potatis, nej det gick inte ner... (Oj det blev en konstig mening, hoppas ni förstår.) I allmänhet brukar det inte funka när jag anstränger mig extra för att laga "barnmat" (känner igen din frustration Pess!) men däremot funkar det bra att äta ungefär det som finns på min tallrik... Hm.

Här i Finland ordnas inga särskilda mammagrupper (iaf inte där jag bor) men jag blev hänvisad till en slags mammagrupp som kyrkan anordnade. Var där två ggr men jag tyckte liksom inte att jag fick nån bra kontakt med någon så jag gav upp. Öki börjar ju på dagis om 2 veckor och jag oroar mig en del för starten. Men så var vi på BVC idag och medan vi väntade på vår tur lekte Öki i väntrummet och blev urlycklig när det kom några större pojkar som också lekte. Tror han kan få kul på dagiset!

Joyce, så skönt att E mår bättre!!

~Vår Diamant föddes 26 mars 2007~
  • Kerpet1

Minna! Jag tänkte "oj va tidigt med dagis", men kom på att han faktiskt är 10 månader, fast det är ju lite tidigare än i Sverige... Hur känns det då, att börja jobba?

• Minna72
    Kerpet1 skrev 2008-02-01 00:01:35 följande:
    Minna! Jag tänkte "oj va tidigt med dagis", men kom på att han faktiskt är 10 månader, fast det är ju lite tidigare än i Sverige... Hur känns det då, att börja jobba?
    Jo mammaledigheten är ju kortare i Finland och om Öki inte hade fötts för tidigt skulle han ju bara varit 9 månader vid dagisstart. Det känns tudelat att börja jobba. Jag tycker det skall bli kul att träffa jobbkompisar och jag känner mig motiverad att jobba. Men visst, samtidigt känns det lite sorgset att inte vara hemma på heltid längre (skall vara hemma 1 dag/vecka under våren)... Och lite nervöst hur det skall gå för honom att vara på dagis.
    ~Vår Diamant föddes 26 mars 2007~
Svar på tråden visparnas tråd # 6