• Låtten

Ni som använder päls, Varför??

Ja, varför använder man päls?
    Har länge funderat på varför man överhuvud taget fortfarande använder päls.. behovet av att hålla sig varm finns inte längre då det finns gott om annat material för det..
    Så varför, ni som använder päls...

För att vara fin ska någon annan lida pin????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 22:51
    Ojdå, jag får nog specifiera mig lite, jag menar självklart äkta päls, där djuren slaktas enbart för pälsens skull.

• Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??
  • Lady Dahmer

är det bara jag som tycker att päls är förbannat fult? det är ju mest horor och gamla tanter som bär det ändå? ser "tacky" ut. Kan inte förstå hur en modemedveten människa kan få för sig att bära dyligt. lite småäckligt är det dessutom. *ryser*

• Themis

Hm, men säg då att jag åker till Grönland och köper mig ett par sälskinnsskor. Den lokale inuitjägaren har dödat sälen och ätit upp den och säljer nu en biprodukt till mig.

Blir det hela etiskt bättre då och varför egentligen...?

Döda djur är döda djur ju, hur man än ser på det.

• Alexiaa
    ladydahmer skrev 2008-02-01 16:23:55 följande:
    är det bara jag som tycker att päls är förbannat fult? det är ju mest horor och gamla tanter som bär det ändå? ser "tacky" ut. Kan inte förstå hur en modemedveten människa kan få för sig att bära dyligt. lite småäckligt är det dessutom. *ryser*
    Nä, prostituerade pär sällan päls...en riktigt "bra" päls går på mellan 30- 300 000 ungefär och en "hora" har inte råd med det.
    Det är modernt med päls och titta bara hur många kändisar som har det och hur många kungligheter som har det!
    Sedan kan man tycka vad man vill om päls i sig själv men det är mkt modemänniskor som har päls.
  • Lady Dahmer
    Themis skrev 2008-02-01 16:26:01 följande:
    Hm, men säg då att jag åker till Grönland och köper mig ett par sälskinnsskor. Den lokale inuitjägaren har dödat sälen och ätit upp den och säljer nu en biprodukt till mig. Blir det hela etiskt bättre då och varför egentligen...?Döda djur är döda djur ju, hur man än ser på det.
    för inuiten är det inte oetiskt. men för dig, om du planerar att återvända till vårt moderna samhälle så är det det. Genom att bära päls, OAVSETT om djurhelsiket dog naturligt av hög ålder eller inte, så godkänner du pälsindustrin.

skinn är en annan femma (även om jag inte tycker det är ok heller) eftersom att djuret då dödas för föda först och främst och inte pga av mänsklig fåfänga. (och ja det gäller vilka djur som helst, inklusive sälar, katter mm.)
  • Lurvenpajsaren

Ja, du har ju tjatat om det i en annan tråd också, men du vet; för väldigt många är päls ALLTID ute, tack och lov. Och för mig ett tecken på avsaknad av empati. Dum i huvudet är man också. Men det är ju min åsikt. Tack och lov.

Alexiaa skrev 2008-02-01 16:30:40 följande:
    Nä, prostituerade pär sällan päls...en riktigt "bra" päls går på mellan 30- 300 000 ungefär och en "hora" har inte råd med det.Det är modernt med päls och titta bara hur många kändisar som har det och hur många kungligheter som har det!Sedan kan man tycka vad man vill om päls i sig själv men det är mkt modemänniskor som har päls.
  • Låtten

Det har ju blivit en rätt så intressant diskussion, men finns det ngn här inne som har plus och kanske kan göra en omröstning när det gäller om päls är fint eller inte..hade varit himla intressant att se...

• Alexiaa
    Lurvenpajsaren skrev 2008-02-01 21:15:54 följande:
    Ja, du har ju tjatat om det i en annan tråd också, men du vet; för väldigt många är päls ALLTID ute, tack och lov. Och för mig ett tecken på avsaknad av empati. Dum i huvudet är man också. Men det är ju min åsikt. Tack och lov.
    Ok, som sagt dum i huvudet tycker folk många är!
    Herregud jag ser folk dagligen som jag funderar om e dumma i huvudet och gå till personangrepp är också bevis på att man e dum i huvudet.
    Så det säger lite om dig också kanske...
  • Tomtemormor

Nu har det dykt upp en till som tycker det är skillnad på skinn och päls.Kan någon förklara för mig. För mig är skinn lika med päls fast utan behåringen.
    Syntetfiber är väl inte heller bra då det tär på oljereserven. Är det tänkt att alla ska gå klädda i bomull och lin eller hur ska vi klä oss för att vara "tillåtna"? Papper kanske går bra också. Vad ska vi ha på fötterna? Jesussandaler med korksula och linband?

• Lurvenpajsaren

Det gör mig inget om någon tycker att jag är dum i huvudet för mina åsikter. Vi ser ju alla på världen ur olika perspektiv och så är det bara. Jag tycker att man är dum om man bär päls, lika dum är man om man slår barn, plågar djur i övrigt och en herrejösses massa saker.

Adjöken.

Alexiaa skrev 2008-02-02 00:04:29 följande:
    Ok, som sagt dum i huvudet tycker folk många är!Herregud jag ser folk dagligen som jag funderar om e dumma i huvudet och gå till personangrepp är också bevis på att man e dum i huvudet.Så det säger lite om dig också kanske...
  • Alexiaa
    Lurvenpajsaren skrev 2008-02-02 15:44:23 följande:
    Det gör mig inget om någon tycker att jag är dum i huvudet för mina åsikter. Vi ser ju alla på världen ur olika perspektiv och så är det bara. Jag tycker att man är dum om man bär päls, lika dum är man om man slår barn, plågar djur i övrigt och en herrejösses massa saker. Adjöken.
    Jag tycker att man är dum om man jämnför slå barn med att bära päls!
    Då är man dum.
Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??