• Låtten

Ni som använder päls, Varför??

Ja, varför använder man päls?
    Har länge funderat på varför man överhuvud taget fortfarande använder päls.. behovet av att hålla sig varm finns inte längre då det finns gott om annat material för det..
    Så varför, ni som använder päls...

För att vara fin ska någon annan lida pin????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 22:51
    Ojdå, jag får nog specifiera mig lite, jag menar självklart äkta päls, där djuren slaktas enbart för pälsens skull.

• Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??
  • Lady Dahmer
    TTOO skrev 2008-01-31 17:14:29 följande:
    Var drar du gränsen då? Är det hur gulliga djuren är?Blir du arg när jag säger att djur inte har några rättigheter? Låt mig till att börja med ge en definition av rättigheter. Rättigheter är principer, som reglerar vad som är och inte är tillåtet i ett socialt sammanhang.Rättigheter har sin grund i metaetiken och sin basföda i etiken. Och etik är just det område som vägleder oss om vilka värden vi skall sträva efter, samt vilka principer vi skall använda oss av för att uppnå dessa. Människan är uppenbarligen ensam om att omslutas av etiska principer, således är vi också ensamma om att behöva dem. Djur agerar instinktivt, för deras överlevnads skull. Människan däremot väljer i stället ett eller flera mål, om än små, att leva efter och vägen dit blockeras ständigt av etiska hinder. Vi lever inte på "auto-pilot", därför nödvändiggör vi moraliska principer.Människan väljer nämligen att sätta värden på allt; inte bara på tingest såsom mat, hushåll, relationer och ägodelar, utan även de intellektuella värdena, för att kunna nå nya värden på saker. Vi värdesätter etiken i sig, vad den betyder för oss och hur vi ska hantera etiska frågor. Vi är en värdeställare, kortfattat.Och det är ur detta som rättigheter föds. Något som vi människor väljer att leva efter. Djur gör det inte. I stället hävdar vi att de gör det, för det känns bäst så. Det känns mest "naturligt". Argumenten för djurens rätt svävar allt för ofta. Vårt överlevnadssätt är genom rationella förmågor, genom våra värdesättningar. Det närmsta ett djur kommer detta är deras medfödda instinktiva värdekodex. Det håller inte som argument för att människor och djur har samma rättigheter, eller att djur över huvud taget skulle ha några.
    det är en jävla skillnad att råka köra på nån med bilen och att med flit leta reda på fotgängare för att meja ner för skojs skull. vart min gräns går är oväsentlig, men den går bra mycket tidigare än de flesta människors. Jag väljer däremot att inte argumentera myrors rätt till att leva ostört när man diskuterar huruvida tortyr av djur i modets namn är ok eller inte.
  • Lady Dahmer
    Låtten skrev 2008-01-31 17:38:20 följande:
    Förstår inte hur du kan sitta här å påstå att djur inte har några rättigheter, nu e du nog helt ute och cyklar.Djur har samma rättigheter som vi människor(till viss del), såsom att dom har rätt att leva ett värdigt liv.Det är våran skylldighet att se till så att djur behandlas väl och inte ska lida i onödan.
    [citat]
    tja samma rättgheter har de inte och det ska de inte heller ha (tex rösträtt osv. ;) )

men rätt att slippa plågas och torteras tycker jag är det minsta man kan begära!

jag är personligen vegetarian, så ni förstår kanske vad jag anser om köttätande... men för att slippa göra denna till en diskution om det så kan jag iallafall välja att hålla med om att det ÄR en väsentlig skillnad att döda ett djur för föda och att döda ett djur för mode.
  • Lady Dahmer
    TTOO skrev 2008-01-31 18:19:15 följande:
    Sedan antar jag även att alla här som förespråkar någon sorts rätt för djur är vegetarianer. Om inte, så hoppas jag bara att ni inte kommer hit och gnäller då folk äter katter och hundar, eller använder dem för päls, för det är verkligen dubbelmoral.
    skulle aldrig falla mig in att gnälla mer på kattätare än de som äter ko eller gris. ingen skillnad. men att sticka up elektricitet i arslet på en räv för att pälsen ska stå fint, eller att levande flå en hund för att nån jävla östermalmsbimbo ska få pälskrage på sin canada goose -- ja det är vedervärdigt. och det är DET jag gnäller på.
  • Bedhead

Kommer inte ihåg i vilken Top Model, men i en så skulle en av kandidaterna se ut som en pälsmotståndare på bild och sedan presentera argument mot pälsindustrin. Hon sa att hon var emot pälsindustrin med att de flesta djur som blev pälsar bodde i djungeln och om man hittade dem efter de hade dött en naturlig död så var det ok att göra päls av dem. Ibland är det så skönt att få alla sina fördomar bekräftade..

• Bedhead

Kommer inte ihåg i vilken Top Model, men i en så skulle en av kandidaterna se ut som en pälsmotståndare på bild och sedan presentera argument mot pälsindustrin. Hon sa att hon var emot pälsindustrin med att de flesta djur som blev pälsar bodde i djungeln och om man hittade dem efter de hade dött en naturlig död så var det ok att göra päls av dem. Ibland är det så skönt att få alla sina fördomar bekräftade..

• Lady Dahmer
    TTOO skrev 2008-01-31 18:39:53 följande:
    Onödigt lidande anser jag vara att hålla ut på lidandet, döda för nöjet.Det finns en hel del näringsämnen i kött som är svåra att få i sig om man inte äter rätt som vegetarian, en massa extrajobb. Och som sagt klarar sig inte köttdjur i "det fria".
    1. inga problem alls att få i sig alla näringsämnen man behöver som vegetarian.

2. vem har sagt att vi ska släppa ut en massa köttdjur i det fria? vi kan börja med att inte avla fram miljoner av dem, sen har vi de vi känner att vi behöver (till bete osv) i fpngenskap.. ungefär som vi har hästar eller hundar eller kameler eller vilket annat boskapsdjur som vi normalt inte äter.
  • Lady Dahmer

TTOO skrev 2008-01-31 18:58:38 följande:

Om man har djur uppfödda för pälstillverkning, och tar till vara på eventuellt kött, anser jag inte att det är onödigt lidande.
    det där är ju bara en fantasi! lol. vem fan ska äta räv eller mink tänkte du? spår inte en lysande framtid för det köttet... ;)

sen vore inte det ekonomiskt hållbart. bara kravet att minkarna skulle få tillgång till vatten fick ju pälsfarmarna att gå i taket -- skulle minkarna få ha det någorlunda bra? hur skulle de ha råd med det!??
  • Lady Dahmer
    TTOO skrev 2008-01-31 19:55:18 följande:
    Jag (och Sverige enligt wikipedia) räknar minken som ett skadedjur, som har gjort fågellivet och fisket stor skada, varför minkar av ekonomi- och naturvårdsskäl fångas och avlivas. Minkfällor är rätt vanliga, så ja, jag tycker att det är lika bra att avliva kräken, de togs ändå hit från Nordamerika för pälsproduktion.
    då skulle det inte störa dig nämnvärt om ditt barn kom hem en dag och berättade att han/hon plågat ihjäl en råtta eller en mink eller en mus eller nåt annat "skadedjur"?
  • TTOO

Hur vet djuren att de har det dåligt när de aldrig har haft det bättre?

• Lady Dahmer
    Bedhead skrev 2008-01-31 21:27:00 följande:
    hahaha ja det minns jag! snacka om blåst!!
Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??