• Låtten

Ni som använder päls, Varför??

Ja, varför använder man päls?
    Har länge funderat på varför man överhuvud taget fortfarande använder päls.. behovet av att hålla sig varm finns inte längre då det finns gott om annat material för det..
    Så varför, ni som använder päls...

För att vara fin ska någon annan lida pin????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 22:51
    Ojdå, jag får nog specifiera mig lite, jag menar självklart äkta päls, där djuren slaktas enbart för pälsens skull.

• Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??
  • Lady Dahmer

slå barn.... tortera djur till döds.... hmmm.... nja jag tycker det är en rätt så bra jämförelse faktiskt!

• Tomtemormor

Du som verkar insatt i det här med veg. Kan du ge mig lite svar? Inlägg 118.

ladydahmer skrev 2008-02-02 17:53:47 följande:
    slå barn.... tortera djur till döds.... hmmm.... nja jag tycker det är en rätt så bra jämförelse faktiskt!
  • Lady Dahmer

jag tycker inte att den frågan har något med ämnet att göra. Att peka på andra dåliga saker gör inte pälsar ok.

Du får tänka efter själv och känna vad DU tycker är rimligt för dig. Vad värderar du mer? oljereserven eller djurs rätt till att åtminstånde slippa tortyr? oljereserven eller miljön i allmänhet (pälshanteringen är otroligt tärande inte bara på djuren utan även miljön) Döda djur för föda eller döda djur för fåfänga?

kan du tänka dig att köpa mer begagnat? ekologiskt? Kanske skippa HM och köpa vinterjackan på myrornas? vad är DU villig att göra?

eller så kanske vi ska hålla oss till ämnet -- pälsdjur föds upp och dödas enbart av fåfänga. Skinn är iallafall en biprodukt av köttindustrin. Jag personligen är vegetarian och väljer bort båda.

• TTOO

Vad spelar det för roll om några dumma Stockholmare duschar kortare tider och köper ekologiska jeans bortsett från att de kommer kunna säga "jag försökte i alla fall" när allt går åt helvete?

Jag för min del välkomnar apokalypsen och har redan börjat planera en karriär som krigsherre på stäpperna.

• Froststar
    Svar på #58
    TTOO skrev 2008-01-31 18:58:38 följande:
    Om man har djur uppfödda för pälstillverkning, och tar till vara på eventuellt kött, anser jag inte att det är onödigt lidande.
    Förstår inte riktigt vad du menar... Grispäls, kopäls, kycklingpäls???
    Undrar bara för jag känner inte någon som äter chinchilla, mink och räv. (bara för att nämna några). Kanin skulle vara det enda då.
  • Froststar
    Svar på #124
    TTOO skrev 2008-02-02 19:13:31 följande:
    Vad spelar det för roll om några dumma Stockholmare duschar kortare tider och köper ekologiska jeans bortsett från att de kommer kunna säga "jag försökte i alla fall" när allt går åt helvete?Jag för min del välkomnar apokalypsen och har redan börjat planera en karriär som krigsherre på stäpperna.
    Jag läste det här just och insåg att jag inte behöver ett svar på mitt tidigare inlägg. Inte från dig i alla fall. Kriga i fred!
    Otroligt....
  • Alexiaa
    ladydahmer skrev 2008-02-02 17:53:47 följande:
    Men som sagt köper man päls torterar man inte djur till döds, så den jämnförelsen är extremt konstig.
  • Tomtemormor

Såå, vad är det för fel på lamm? Betydligt större skinn, tätare päls, därmed varmare. Get är ett djur som också ger skinn eller päls, dock kortare än lamm. Går utmärkt att äta.

Froststar skrev 2008-02-02 22:39:09 följande:
    Svar på #58Förstår inte riktigt vad du menar... Grispäls, kopäls, kycklingpäls???Undrar bara för jag känner inte någon som äter chinchilla, mink och räv. (bara för att nämna några). Kanin skulle vara det enda då.
  • MissXXX

Svara enbart på ts:

Jag bär inte päls men för att jag själv bara tycker det skulle kännas lite blä med äkta päls upp i ansiktet, sen tycker jag inte det är snyggt, iaf inte på mig. Men ser inte varför folk inte skulle få bära päls..?!

Jag har däremot skinnkläder, bland annat en jacka och skor:) Me love..! Är det lika hemskt?

Själv tkr jag inte nåt av det är vidare hemskt :) Djuren plågas ju inte direkt och dt är jäkligt snyggt

• Neko

Jag har en kappa med pälskant på som jag har ärvt från min mormor, det känns helt okej att ha på sig den. Jag tycker det är lite skillnad på något med lite päls som man har i flera generationer än en jacka/kappa helt i päls som man har i några säsonger...

Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??