• Låtten

Ni som använder päls, Varför??

Ja, varför använder man päls?
    Har länge funderat på varför man överhuvud taget fortfarande använder päls.. behovet av att hålla sig varm finns inte längre då det finns gott om annat material för det..
    Så varför, ni som använder päls...

För att vara fin ska någon annan lida pin????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 22:51
    Ojdå, jag får nog specifiera mig lite, jag menar självklart äkta päls, där djuren slaktas enbart för pälsens skull.

• Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??
  • TTOO

Sedan antar jag även att alla här som förespråkar någon sorts rätt för djur är vegetarianer. Om inte, så hoppas jag bara att ni inte kommer hit och gnäller då folk äter katter och hundar, eller använder dem för päls, för det är verkligen dubbelmoral.

• Neisti
    TTOO skrev 2008-01-31 18:06:53 följande:
    Vem bestämmer att de har samma rättigheter, gud?Självklart är jag emot onödigt lidande och det är egentligen inte det jag pratar om. Man dödar djur för att få mat (och päls i vissa fall, som jag tycker är värre). Många köttdjurs miljö bygger på att människor tar hand om dem, om vi "släppte ut dem i de fria" skulle de dö.
    Skulle de dö?????? Är det inte precis det du förespråkar att de ska göra?!!
    Hade vi inte ätit och utnyttjat djur som vi gör idag, så hade de inte funnits i samma utsträckning, nej..
  • Neisti
    TTOO skrev 2008-01-31 18:19:15 följande:
    Sedan antar jag även att alla här som förespråkar någon sorts rätt för djur är vegetarianer. Om inte, så hoppas jag bara att ni inte kommer hit och gnäller då folk äter katter och hundar, eller använder dem för päls, för det är verkligen dubbelmoral.
    Det hoppas jag oxå, men din egen dubbelmoral kanske du ska ta itu med först!! Du skriver att det är klart att vi ska göra pälsar och äta kött, men ändå påstår du dej vara EMOT onödigt lidande....!! Vad är onödigt lidande???
  • TTOO
    Neisti skrev 2008-01-31 18:17:03 följande:
    Ja, precis.... Det är väl ändå för vårt nöjes skull att vi bär päls och äter kött!!!!! Eller är det för att överleva kanske??
    Du har alltså fått för dig att det på något sätt är nyttigt att inte äta kött överhuvudtaget?
    Att det skulle vara bättre för människokroppen att enbart äta vegetariskt är dock helt vansinnigt att påstå(?), men det vet du säkert.
  • Neisti

Det råder det väldigt skilda meningar om, (som du oxå säkert vet=) En fråga: Vad är det i köttet som du inte skulle klara dej utan? Lite OT) Sen är det ju päls som tråden handlar om... Är det inte onödigt lidande heller????! Eller ska vi göra pälsar enbart därför att vi kan och, enligt dej har rätten till det?

• TTOO
    Neisti skrev 2008-01-31 18:32:08 följande:
    Det råder det väldigt skilda meningar om, (som du oxå säkert vet=) En fråga: Vad är det i köttet som du inte skulle klara dej utan? Lite OT) Sen är det ju päls som tråden handlar om... Är det inte onödigt lidande heller????! Eller ska vi göra pälsar enbart därför att vi kan och, enligt dej har rätten till det?
    Onödigt lidande anser jag vara att hålla ut på lidandet, döda för nöjet.

Det finns en hel del näringsämnen i kött som är svåra att få i sig om man inte äter rätt som vegetarian, en massa extrajobb. Och som sagt klarar sig inte köttdjur i "det fria".
  • Neisti
    TTOO skrev 2008-01-31 18:39:53 följande:
    Onödigt lidande anser jag vara att hålla ut på lidandet, döda för nöjet.Det finns en hel del näringsämnen i kött som är svåra att få i sig om man inte äter rätt som vegetarian, en massa extrajobb. Och som sagt klarar sig inte köttdjur i "det fria".
    Vad är det för näringsämnen?? Senor? muskler?? Jag har varit vegetarian i tio år och aaaaldrig behövt tänka på eller oroa mej över att jag inte får i mej det jag behöver!! Så alltså,, inget extrajobb! Det var det på 70-talet, men inte idag.. Och dessa stackars köttdjur du pratar om som skulle dö om vi inte åt upp dem... Du vet att de föds upp endast för att bli mat va?! Alltså, skulle de inte födas upp alls om vi inte åt kött... Men åter till frågan... Om päls!! Tycker du inte att det är onödigt lidande?
  • TTOO
    Neisti skrev 2008-01-31 18:49:05 följande:
    Vad är det för näringsämnen?? Senor? muskler?? Jag har varit vegetarian i tio år och aaaaldrig behövt tänka på eller oroa mej över att jag inte får i mej det jag behöver!! Så alltså,, inget extrajobb! Det var det på 70-talet, men inte idag.. Och dessa stackars köttdjur du pratar om som skulle dö om vi inte åt upp dem... Du vet att de föds upp endast för att bli mat va?! Alltså, skulle de inte födas upp alls om vi inte åt kött... Men åter till frågan... Om päls!! Tycker du inte att det är onödigt lidande?
    Om man har djur uppfödda för pälstillverkning, och tar till vara på eventuellt kött, anser jag inte att det är onödigt lidande.

Kroppen behöver många byggstenar och bästa sättet att få i sig alla näringsämnen vi behöver är att äta bra sammansatt och allsidig mat. Människan tillhör allätarna och har ett matspjälkningssystem som påminner om andra allätares t ex grisars och björnars. Människans behov av livsnödvändiga näringsämnen från födan säger oss en hel del om vårt behov av en allsidig kost. I kött finns för människan många viktiga näringsämnen som järn, zink och selen samt B-vitaminer , bl a vitamin B12 som så gott som bara finns i animaliska livsmedel. Speciellt järn och zink tas lättare upp från kött än från vegetabilier.
  • KyraK

Känsligt ämne det här... Om djuren levde ett rätt och riktigt liv, och sedan slaktades på ett schysst sätt, utan skräck och en massa lidande i onödan, då skulle jag utan dåligt samvete kunna bära en päls.

• Lurvenpajsaren

Svaret finns redan i tråden.
    Marie Antoinette skrev 2008-01-31 09:04:33 följande:

Vad är skillnaden mellan att ha ett par skor i skinn och äta mat från Scan, jämfört med att ha en pälskrage på en jacka?
Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??