Neisti skrev 2008-01-31 18:49:05 följande:
Vad är det för näringsämnen?? Senor? muskler?? Jag har varit vegetarian i tio år och aaaaldrig behövt tänka på eller oroa mej över att jag inte får i mej det jag behöver!! Så alltså,, inget extrajobb! Det var det på 70-talet, men inte idag.. Och dessa stackars köttdjur du pratar om som skulle dö om vi inte åt upp dem... Du vet att de föds upp endast för att bli mat va?! Alltså, skulle de inte födas upp alls om vi inte åt kött... Men åter till frågan... Om päls!! Tycker du inte att det är onödigt lidande?
Om man har djur uppfödda för pälstillverkning, och tar till vara på eventuellt kött, anser jag inte att det är onödigt lidande.
Kroppen behöver många byggstenar och bästa sättet att få i sig alla näringsämnen vi behöver är att äta bra sammansatt och allsidig mat. Människan tillhör allätarna och har ett matspjälkningssystem som påminner om andra allätares t ex grisars och björnars. Människans behov av livsnödvändiga näringsämnen från födan säger oss en hel del om vårt behov av en allsidig kost. I kött finns för människan många viktiga näringsämnen som järn, zink och selen samt B-vitaminer , bl a vitamin B12 som så gott som bara finns i animaliska livsmedel. Speciellt järn och zink tas lättare upp från kött än från vegetabilier.