TTOO skrev 2008-01-31 18:58:38 följande:
Om man har djur uppfödda för pälstillverkning, och tar till vara på eventuellt kött, anser jag inte att det är onödigt lidande.Kroppen behöver många byggstenar och bästa sättet att få i sig alla näringsämnen vi behöver är att äta bra sammansatt och allsidig mat. Människan tillhör allätarna och har ett matspjälkningssystem som påminner om andra allätares t ex grisars och björnars. Människans behov av livsnödvändiga näringsämnen från födan säger oss en hel del om vårt behov av en allsidig kost. I kött finns för människan många viktiga näringsämnen som järn, zink och selen samt B-vitaminer , bl a vitamin B12 som så gott som bara finns i animaliska livsmedel. Speciellt järn och zink tas lättare upp från kött än från vegetabilier.
Jag får iallafall allt jag behöver inklusive allt du räknar upp, men jag tycker att det är konstigt att du jämför oss med grisar o björnar, likaså exemplet med myrorna.. Kan man jämföra sej med ett djur? Du talar ju om hur olika vi är dom, för att de är lägre stående, sen lever de ju på ett helt annat sätt, menar jag.. En björn står ju inte o rör i grytor när han ska ha sin middag... En gris som ju är allätare, precis som du säjer, väljer ju hellre att äta vegetabiliskt, såvitt jag vet.. Undrar hur den klarar sej utan alla näringsämnen??!! Men nog om det vegetariska och åter till ämnet!! Du skriver att, om man tar tillvara på köttet så är det inte onödigt att gasa ihjäl tusentals minkar??! Äter man minkar? bara undrar...