• Lindchen

Dyrt att äta nyttigt!

Vi är en familj på två vuxna, två barn och en katt. Vi sätter av 4000:- varje månad till mat, hygien och hushåll.

Har länge försökt att äta nyttigt, dvs mycket sallad och grönsaker, bra kött och inga hel- eller halvfabrikat, men det är så dyrt! 4000:- räcker knappt till per månad.

Hur gör ni andra?

Ps. Ska kanske tillägga att vi har blöjbarn och att lilkillen äter några burkar mat i veckan...

• Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!
  • Xgirl83

rött och guld skrev 2008-02-03 00:18:51 följande:

jag äter frukostfil och flingor eller gröt, ibland äggmacka.en frukt mitt på dagente och smörgås på kvällenmiddag 00.45 på natten när sambon kommer hem.
    Det vill säga: Du pratar inte ALLS om att man kan äta NYTTIG och bra mat billigt, du pratar om hur man kan äta så billigt som möjligt. Jag skulle också kunna få ihop en hel månads mat ruskigt billigt men det var inte det TS ville med denna tråden.

Och personligen skulle jag aldrig nånsin klara mig på bara ett äpple mellan frukost och kvällsmat (nu får jag väl höra att jag överkonsumerar också).
  • emcjoh

Vem har skrivit den boken, blev intresserad, är ju ett viktigt ämne när man har barn.
    Tyst hav handlar om utfiskningen av tex. torsk o. står på min att läsa lista, men vad hon heter som skrivit den, det har JAG glömt;)(sv. inl. 136)

• Fru U

Va? Svenskproducerat är knappast det samma som obesprutat och tillsatsfritt

rött och guld skrev 2008-02-03 00:24:56 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:19:50 följande: jag köper svenska produkter för att undvika besprutning och tillsatser.
    Live and let live
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:23:42 följande:
    men du kan inte enbart leva på äpplen och sallad, då går du ner i vikt och förlorar viktiga vitaminer som finns i köttet!
    men samma säk gäller åt andra hållet!
     du kan inte leva på kött utan att missa vitaminerna i frukt o grönt!
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:20:31 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:17:37 följande: och ja, vi ska gå och kolla det.han känner sig uppblåst efter att ha ätit...
    kan ju bero på att han inte äter så nyttigt?
    att äta många små och balanserade mål är nyckeln till en frisk kropp ( plus motion of course)
    julmust is the shit!
  • rött och guld

Fru U skrev 2008-02-03 00:21:05 följande:

Rekommenderar boken: Den hemlige kocken. Läs den, ni får en chock när ni ser hur maten vi äter produceras och vad den egentligen innehåller
    jag vet, jag vill ha så "ren" mat som möjligt.
    nymald köttfärs billigt.(för det är ingen garanti att den är renare om den är dyrare om ni ny trodde det)
    folk fuskar till höger och vänster även inom krav!
  • Fru U

Mats-Erik Nilsson har skrivit Den Hemlige kocken

emcjoh skrev 2008-02-03 00:25:30 följande:
    Vem har skrivit den boken, blev intresserad, är ju ett viktigt ämne när man har barn.Tyst hav handlar om utfiskningen av tex. torsk o. står på min att läsa lista, men vad hon heter som skrivit den, det har JAG glömt;)(sv. inl. 136)
    Live and let live
  • Mori
    Fru U skrev 2008-02-03 00:21:05 följande:
    Rekommenderar boken: Den hemlige kocken. Läs den, ni får en chock när ni ser hur maten vi äter produceras och vad den egentligen innehåller
    Instämmer verkligen, rött och guld borde kika lite i den  Vi har alltid varit noga med vad vi äter, och vart vår mat kommer ifrån så det var ingen direkt chock, men du skulle sett min svärfars min när han fick låna boken av mig.

Rött och guld: Alltså kostcirkeln baseras på att man ska få i sig alla de näringsämnen man behöver, men självklart inte på samma måltid. Det är liksom det som är grejen med att variera sin kost, inte äta kött och potatis varje dag. Protein är olika beroende på vilket livmedel proteinet kommer ifrån!! Altså måste man variera källan till proteinet...
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:18:51 följande:
    jag äter frukostfil och flingor eller gröt, ibland äggmacka.en frukt mitt på dagente och smörgås på kvällenmiddag 00.45 på natten när sambon kommer hem.
    Inte riktigt något att rekommendera va?? Då syftar jag på tiderna och antalet timmar mellan de mål du äter...
  • rött och guld
    IntravenösFylletös skrev 2008-02-03 00:19:56 följande:
    ja det låter ju verkligen hälsosamt du.
    ja? vad äter du själv till frukost?
  • rött och guld
    IntravenösFylletös skrev 2008-02-03 00:21:22 följande:
    jag har också låg ämmnesomsättning. men ju oftare jag äter (rätt sammansatta måltider) desto mer minskar jag i vikt.
    ja, men alla fungerar ju olika, vi vet ju inte varför han blir så stor om magen eftersom han ej är undersökt än(han är 25 och har gubbmage) hans far är farligt stor om magen, så visst är jag rädd...
  • Fru U

Vi med men det var skrämmande att se vilka tillsatser som faktiskt kan finnas i s.k vanligt kött

Mori skrev 2008-02-03 00:26:44 följande:
    Vi har alltid varit noga med vad vi äter, och vart vår mat kommer ifrån så det var ingen direkt chock, men du skulle sett min svärfars min när han fick låna boken av mig.
    Live and let live
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!