• Lindchen

Dyrt att äta nyttigt!

Vi är en familj på två vuxna, två barn och en katt. Vi sätter av 4000:- varje månad till mat, hygien och hushåll.

Har länge försökt att äta nyttigt, dvs mycket sallad och grönsaker, bra kött och inga hel- eller halvfabrikat, men det är så dyrt! 4000:- räcker knappt till per månad.

Hur gör ni andra?

Ps. Ska kanske tillägga att vi har blöjbarn och att lilkillen äter några burkar mat i veckan...

• Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!
  • rött och guld
    Xgirl83 skrev 2008-02-03 00:25:09 följande:
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:18:51 följande:
    Det vill säga: Du pratar inte ALLS om att man kan äta NYTTIG och bra mat billigt, du pratar om hur man kan äta så billigt som möjligt. Jag skulle också kunna få ihop en hel månads mat ruskigt billigt men det var inte det TS ville med denna tråden.Och personligen skulle jag aldrig nånsin klara mig på bara ett äpple mellan frukost och kvällsmat (nu får jag väl höra att jag överkonsumerar också).
    men det är väl frivilligt att köpa billig eller dyr mat är det inte?men JAG klarar mig på 4st äpplen på en hel dag!!
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:24:56 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:19:50 följande: jag köper svenska produkter för att undvika besprutning och tillsatser.
    inte svårt om du inte köper frukt o grönt iofs..
    men köttfärs för 29,90/kg,  tror du den är så bra?

visst kan man inte garantera att de är fritt från besprutning, men hur handlar du svenska produkter som du VET inte är besprutade, samtidigt som du handlar de billigaste på willys.

får inte ihop de
    julmust is the shit!
  • rött och guld

Fru U skrev 2008-02-03 00:25:42 följande:

Va? Svenskproducerat är knappast det samma som obesprutat och tillsatsfritt
    jaha, då vill jag veta vilka svenska äppelproducenter som besprutar och hur och när willys preparerar sin köttfärs?
  • Mori
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:23:42 följande:
    men du kan inte enbart leva på äpplen och sallad, då går du ner i vikt och förlorar viktiga vitaminer som finns i köttet!
    Men för fasen människa, NEJ MAN KAN OCH SKA INTE basera sitt näringsintag på ett fåtal livsmedel. Nu är du där igen och hoppar över att svara på det vesäntliga, det vill säga följfrågorna på dina inlägg! Ska du slänga in en massa råd och tips får du faktiskt stå till svars för dem också!
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:26:32 följande:
    Fru U skrev 2008-02-03 00:21:05 följande: jag vet, jag vill ha så "ren" mat som möjligt.nymald köttfärs billigt.(för det är ingen garanti att den är renare om den är dyrare om ni ny trodde det)folk fuskar till höger och vänster även inom krav!
    Det var ingen som påstod att just nymald köttfärs skulle vara ett tecken på att den är bättre eller renare! Frågan är vad djuret är uppfött på och hur slakteriet hanterar köttet... Om man väljer att handla av en lokal producent är det lättare att följa djurets väg till din tallrik. Mycket lättare än ICA:s vacumförpackade köttfärs..
  • Fru U

ett tips. om du klickar på symbolen som ser ut som "A så får upp inlägget du svarar på (dvs som citat, som nedan)

emcjoh skrev 2008-02-03 00:29:32 följande:
    Fru U: Tack!(SV. inl. 147)
    Live and let live
  • Mori
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:30:21 följande:
    Fru U skrev 2008-02-03 00:25:42 följande: jaha, då vill jag veta vilka svenska äppelproducenter som besprutar och hur och när willys preparerar sin köttfärs?
    Läs boken!
  • rött och guld

Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:29:37 följande:

inte svårt om du inte köper frukt o grönt iofs..men köttfärs för 29,90/kg,  tror du den är så bra?visst kan man inte garantera att de är fritt från besprutning, men hur handlar du svenska produkter som du VET inte är besprutade, samtidigt som du handlar de billigaste på willys.får inte ihop de
    den är ju nymald hos willys, varför skulle den inte vara bra?
    tror du att din kravmärka är bättrwe eller?
  • rött och guld

Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:29:37 följande:

inte svårt om du inte köper frukt o grönt iofs..men köttfärs för 29,90/kg,  tror du den är så bra?visst kan man inte garantera att de är fritt från besprutning, men hur handlar du svenska produkter som du VET inte är besprutade, samtidigt som du handlar de billigaste på willys.får inte ihop de
    jag handlar svenska äpplen på willys eftersom jag ej tål besprutning!(börjar klia i gommen och läpparna svullnar och kliar.)
  • Xgirl83

rött och guld skrev 2008-02-03 00:29:18 följande:

men det är väl frivilligt att köpa billig eller dyr mat är det inte?men JAG klarar mig på 4st äpplen på en hel dag!!
    Ja det är frivilligt, men varför skrev du i tråden över huvud taget då? Återigen, TS undrade hur man kan äta BRA och NYTTIG kost billigare än vad hon gör nu. Du menar att det är jättelätt och räknar upp en ganska halvtaskig och ensidig kost. Sedan visar det sig dessutom att du och din sambo är riktig extrema i hur lite mat ni behöver, så att ni klarar er på en väldigt låg summa speglar knappast vanliga människor. Tror det är riktigt ovanligt att man klarar sig på bara 4 äpplen om dagen eller bara äter var 3:e dag.
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!