• Lindchen

Dyrt att äta nyttigt!

Vi är en familj på två vuxna, två barn och en katt. Vi sätter av 4000:- varje månad till mat, hygien och hushåll.

Har länge försökt att äta nyttigt, dvs mycket sallad och grönsaker, bra kött och inga hel- eller halvfabrikat, men det är så dyrt! 4000:- räcker knappt till per månad.

Hur gör ni andra?

Ps. Ska kanske tillägga att vi har blöjbarn och att lilkillen äter några burkar mat i veckan...

• Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!
  • rött och guld

Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-02 23:10:53 följande:

hmm.hur länge räknar du att ni ska äta på det?vi handlade ( ja på willys) för 1800 idag. ( varav en stor del blöjor och barnmat)MASSA mat. som ja skulle gissa räcker resten av månaden förutom kompletteringshandlande av färskvaror .av dina 709 kr är de inte mkt som gått till mat, mest snus och hushållsvaror
    minst 35dagar med det vi har i frysen...du kan få listan när den är klar..
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:10:16 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-02 23:04:35 följande: vad man kan vara kinkig då.ok, priset för köttet per månad är 460kr för 2personer i 30 dagar, till det behövs potatis,ris,pasta eller likande.pasta har vi 8kg hemma,ris har vi 3kg hemma,potatis köpte vi idag.det allra billigaste är ju potatis och det går att variera n ågot oerhört,gratänger,stekt,stuvad,kokt,mos,pressad.grönsaker, som jag sa inna,vi köper morötter,gurka, majs,paprika,tomat,och ibland även frysta grönsaker.
    men ni har väl betalat de när ni handlat.
    resonerar du att om man har de hemma så räknas de inte in i kostnaden för maten?

isåfall äter vi jättebilligt
    julmust is the shit!
  • Linda1976
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:16:37 följande:
    ojojoj, en som tror på budskapen samhället ger oss, stackars dig som går på konsumtionshysterin, fattar du inte att det är för att vi ska konsumera?jag vägrar konsumera bara för att samhället säger det.tittade på ett program om indien häromdagen, det kanske du oxå skulle göra, så kanske du slutar med att blåsa i ditt konsumtions horn!
    Herrejävlar vad man kan vara kategorisk då...

Jag köper hellre ekologisk mjölk än vanlig, och hellre KRAV-äpplen än besprutade (även om de är mindre och kanske lite fläckiga). På vad sätt har det med kosumtionshysteri att göra. Mjölk och äpplen måste jag ändå köpa - är det då inte bättre att köpa den variant som jag och naturen mår bäst av?

Eller hur menar du?
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • rött och guld
    Xgirl83 skrev 2008-02-02 23:16:19 följande:
    En nyttig kost bör enligt mig innehålla mer grönsaker än bara morötter, gurka, majs, paprika, tomat och frysta grönsaker. Jag försöker ha i mycket grönsaker som en del av maten men även som tillbehör, och då t ex morötter, sockerärter, fänkol, solrosskott, linser & bönor (inte så mycket nu när jag ammar), paprika, babyspenat, rödbetor, röda mangoldskott, broccoli, ruccola m.m.
    ojoj,då förstår jag att det blir dyrt!
    hur klarar man det när man bara har 4.800kr UT efter skatt?
    precis, man får anpassa sig!
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:17:26 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-02 23:10:53 följande: minst 35dagar med det vi har i frysen...du kan få listan när den är klar..
    men vänta nu..
    ska den enda färska grönsaken vara 1 gurka på ett år?
    du måste ha missuppfattat mej..
    och 1,5 liter mjölk?
    julmust is the shit!
  • Mozarts Nachtmusik
    Xgirl83 skrev 2008-02-02 23:16:19 följande:
    En nyttig kost bör enligt mig innehålla mer grönsaker än bara morötter, gurka, majs, paprika, tomat och frysta grönsaker. Jag försöker ha i mycket grönsaker som en del av maten men även som tillbehör, och då t ex morötter, sockerärter, fänkol, solrosskott, linser & bönor (inte så mycket nu när jag ammar), paprika, babyspenat, rödbetor, röda mangoldskott, broccoli, ruccola m.m.
    håller med.
    massa gott där ju =)
    julmust is the shit!
  • rött och guld
    astalacasta skrev 2008-02-02 23:16:37 följande:
    Om man bara äter kött en till två ggr i veckan så får man råd att äta riktigt bra kött de gångerna, plus att man sparar miljön.Vegetariskt blir faktiskt billigare, även om man använder lite bättre och dyrare råvaror.Att laga mat av råvaror som är i säsong är ett annat billighetsknep som också är ekologiskt.Sedan beror det ju också på vilka typer av maträtter man lagar. Grytor, gratänger, soppor och pastasåser är ju i allmänhet mycket mer ekonomiskt att laga än rätter av hela bitar kött/fisk/kyckling med tillbehör.Hehe, fast jag ska inte låtsas att jag är så himla duktig. Vi är fyra i familjen och har definitivt en högre matkostnad än 4000 kr/mån. Fast jag spenderar nog mycket på allt "extra" som goda ostar och andra lyxigheter, basmaten äter vi nog ganska billigt, nyttigt och gott.
    vad är det du säger? att tjocka revbenspjöll, kassler,karre´kotletter,fläskfile,köttfärs mm inte är bra kött?

ok, ett exempel på en middag:

kinagryta:

kött skuret i bitar
    kokt ris
    wokgrönsaker
    dryck: mjölk.
  • rött och guld
    Linda1976 skrev 2008-02-02 23:17:03 följande:
    Du sa att man måste äta rött eller vitt kött varje dag.Rött kött: gris, ox, får, lamm, vilt.Vitt: kyckling, kalkonFisk: fiskarSkaldjur: skaldjur
    du, det där kan jag utantill så det behöver du ej skiva1
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!