• Lindchen

Dyrt att äta nyttigt!

Vi är en familj på två vuxna, två barn och en katt. Vi sätter av 4000:- varje månad till mat, hygien och hushåll.

Har länge försökt att äta nyttigt, dvs mycket sallad och grönsaker, bra kött och inga hel- eller halvfabrikat, men det är så dyrt! 4000:- räcker knappt till per månad.

Hur gör ni andra?

Ps. Ska kanske tillägga att vi har blöjbarn och att lilkillen äter några burkar mat i veckan...

• Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!
  • rött och guld

Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-02 23:17:29 följande:

men ni har väl betalat de när ni handlat.resonerar du att om man har de hemma så räknas de inte in i kostnaden för maten?isåfall äter vi jättebilligt
    klart att bara det du handlar i januari är din matkostnad den månaden, det du har i frysen betalade du ju en annan månad!
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:28:23 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-02 23:17:29 följande: klart att bara det du handlar i januari är din matkostnad den månaden, det du har i frysen betalade du ju en annan månad!
    men det vi diskuterar är ju ditt förslag på 30 dagars mat för 460 kr
    julmust is the shit!
  • Linda1976
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:27:35 följande:
    du, det där kan jag utantill så det behöver du ej skiva1
    Nu kanske vi ska hålla isär begreppen lite. Du sa tidigare "man ska äta rött eller vitt kött varje dag". HÅller du fast vid det? Det kan du ju knappast göra om du nu kan "indelningen utantill", för då skulle du ju använda dig av korrekta begrepp isåfall. Och rött eller vitt kött varje dag är inte ett måste - snarare tvärtom.
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • astalacasta

rött och guld skrev 2008-02-02 23:26:47 följande:

vad är det du säger? att tjocka revbenspjöll, kassler,karre´kotletter,fläskfile,köttfärs mm inte är bra kött?
    Om man köper ekologiskt och närproducerat kött av bra kvalitet är det bra kött.

Om man köper kött som är superbilligt är det troligen inte kött av god kvalitet.
  • Linda1976
    Linda1976 skrev 2008-02-02 23:19:24 följande:
    Herrejävlar vad man kan vara kategorisk då...Jag köper hellre ekologisk mjölk än vanlig, och hellre KRAV-äpplen än besprutade (även om de är mindre och kanske lite fläckiga). På vad sätt har det med kosumtionshysteri att göra. Mjölk och äpplen måste jag ändå köpa - är det då inte bättre att köpa den variant som jag och naturen mår bäst av? Eller hur menar du?
    rött och guld: Skulle vara intressant med ett svar på ovanstående.
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Miss Lau

rött och guld skrev 2008-02-02 23:28:23 följande:

Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-02 23:17:29 följande:
    klart att bara det du handlar i januari är din matkostnad den månaden, det du har i frysen betalade du ju en annan månad!
    Så du tycker alltså att om jag superstorhandlar för 3000 kr den sista januari och sen bara handlar för 1000 spänn under februari så har vår matkostnad varit 1000 kr för februari? Jag håller inte med om resonemanget.
  • Xgirl83

rött och guld skrev 2008-02-02 23:22:51 följande:

ojoj,då förstår jag att det blir dyrt!hur klarar man det när man bara har 4.800kr UT efter skatt?precis, man får anpassa sig!
    Ja nu använder vi ju inte allt detta samtidigt.

Tråden handlade ju just om att det var dyrt att äta nyttigt. Då skrev du att man kan äta nyttigt för jättelite pengar, och ja då måste jag kontra med att jag inte tycker att det är så överdrivet nyttig mat du beskriver. Absolut inte onyttigt - men riktigt NYTTIGT för mig är betydligt mer grönsaker och mer varierat. Då ska helst även själva middagen (utan tillbehör) innehålla mer variation i form av grönsaker av olika slag och/eller linser, bönor etc.

För övrigt tycker jag inte att vi äter särskilt dyrt, 3500-4000:-/månad för mat och förbrukningsartiklar.
  • rött och guld

Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-02 23:29:42 följande:

men det vi diskuterar är ju ditt förslag på 30 dagars mat för 460 kr
    japp, töm din frys TOTALT.
    köp sedan (om ni är 2st)4st storpack med kött,typ kotletter(10st i varje storpack) för 100kr/paket= 400kr och du har 20st middagar.
    köp oxå 2kg köttfärs för 29,90kr/kg och dela upp i 200g`s paket och frys in(100g/person)och du har 10middagar till.

det du behöver köpa till är dryck,grönsaker,pasta/ris/potatis och du kan komponera bra middagar.
  • rött och guld
    Linda1976 skrev 2008-02-02 23:30:00 följande:
    Nu kanske vi ska hålla isär begreppen lite. Du sa tidigare "man ska äta rött eller vitt kött varje dag". HÅller du fast vid det? Det kan du ju knappast göra om du nu kan "indelningen utantill", för då skulle du ju använda dig av korrekta begrepp isåfall. Och rött eller vitt kött varje dag är inte ett måste - snarare tvärtom.
    jo jag kan indelningen utantill, men vi äter inte fisk och skaldjur!
  • Xgirl83

Jag har ju glömt att skriva - vi äter mycket lax också, jättenyttigt och går att variera på många sätt. Sedan kyckling och lite "vit" fisk. Så att inte allt bara blir nöt eller fläsk.

Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!