• Lindchen

Dyrt att äta nyttigt!

Vi är en familj på två vuxna, två barn och en katt. Vi sätter av 4000:- varje månad till mat, hygien och hushåll.

Har länge försökt att äta nyttigt, dvs mycket sallad och grönsaker, bra kött och inga hel- eller halvfabrikat, men det är så dyrt! 4000:- räcker knappt till per månad.

Hur gör ni andra?

Ps. Ska kanske tillägga att vi har blöjbarn och att lilkillen äter några burkar mat i veckan...

• Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!
  • rött och guld
    Linda1976 skrev 2008-02-02 23:38:17 följande:
    Jag hör detta. MEN: Faktum kvarstår. Du sa att "man ska äta vitt eller rött kött varje dag". Ska man? Varför då?
    [/citat]
    IntravenösFylletös skrev 2008-02-02 23:38:47 följande:
    [citat]
    eller för att de äter för ensidig kost...
    ensidig kost ger inte övervikt, det ger UNDERVIKT!
  • Linda1976

Varför citerar du mig ang undervikt, vad har vitt&rött kött m det att göra?

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • rött och guld

sandlåde nivå är vad det är, ni har ju inte fattat hur samhället är uppbyggt, ta reda på det först!

• emcjoh

Då äter vi nog oerhört mycket!
    Det du säknade upp i inlägg 78 räcker ingenstans hos oss.
    Gör jag köttbullar får det åt närmare ett kg färs hos oss (ok vi är 5 pers hos oss) iaf mer än 100g/pers.

• Mori
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:35:53 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-02 23:29:42 följande: japp, töm din frys TOTALT.köp sedan (om ni är 2st)4st storpack med kött,typ kotletter(10st i varje storpack) för 100kr/paket= 400kr och du har 20st middagar.köp oxå 2kg köttfärs för 29,90kr/kg och dela upp i 200g`s paket och frys in(100g/person)och du har 10middagar till.det du behöver köpa till är dryck,grönsaker,pasta/ris/potatis och du kan komponera bra middagar.

Vi äter inte rött kött varenda dag. Skulle aldrig falla mig in. Dessutom köper jag kött från lokal producent, jag vill veta vad jag stoppar i min och familjens munnar....

Grönsaker, pasta, ris, osv kostar en del det med. Slutsats, man äter inte för 460 kr en hel månad, eller hur?

• MammaHela
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:43:23 följande:
     Men snälla du, i vilken värld lever du? blir man underviktig av ensidig kost Förvånad

ja mycket ska man höra innan öronen ramlar av.....
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:43:23 följande:
    vänta lite
    de där har du fått om bakfoten

om den ensidiga kosten är revbenspjäll o kotletter så kommer du definivt inte bli underviktig :-O
    ensidig kost ger bristsjukdomar i värsta fall, 

tänk tallriksmodellen
    julmust is the shit!
  • Linda1976
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:45:24 följande:
    sandlåde nivå är vad det är, ni har ju inte fattat hur samhället är uppbyggt, ta reda på det först!
    Hur menar du? Utveckla?
    Linda1976 skrev 2008-02-02 23:40:49 följande:
    Vad är det för jävla sandlådenivå?Oavsett: MAT måste jag köpa. Jo, jag orkar inte odla grönsaker, föda upp djur och fiska i havet själv.Och oavsett vilken mat jag väljer - vad gör det mig till ett offer för konsumtionshysterin för att jag försöker i möjligaste mån välja miljö-och människovänliga varor?
    Var ovanstående för svårt att svara på?
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Mori
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:45:24 följande:
    Är du igång igen
  • Linda1976

Nädu... rött och guld: Nu har du och dina kotletter målat in er i ett hörn!

Gonatt!

Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!