• Lindchen

Dyrt att äta nyttigt!

Vi är en familj på två vuxna, två barn och en katt. Vi sätter av 4000:- varje månad till mat, hygien och hushåll.

Har länge försökt att äta nyttigt, dvs mycket sallad och grönsaker, bra kött och inga hel- eller halvfabrikat, men det är så dyrt! 4000:- räcker knappt till per månad.

Hur gör ni andra?

Ps. Ska kanske tillägga att vi har blöjbarn och att lilkillen äter några burkar mat i veckan...

• Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!
  • IntravenösFylletös
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:43:23 följande:
    ensidig kost ger inte övervikt, det ger UNDERVIKT!
    hmm.. så om jag bara äter makaroner och köttbullar i 1 års tid, skapar ja då mig en hälsosam vikt?
    snarare tvärtom.
    för att kroppen med alla dess organ ska må bra och funka bra, så behövs alla byggstenar som fett, protein, kolhydrater, vitaminer osv.
    genom att bara äta kött och potatis(och pasta) så lär du ju få i dig proteiner och kolisar, men fettet, det bra fettet, blir det sämre med. för att inte tala på vitaminerna. de finner du ju i de flesta grönsakerna.

så läs på lite om näringslära först.

hellre äter jag så kroppen mår bra på lång sikt, än att bara äta euroshopper och eldorado produkter.
    Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • PetraD

inte alltid för stora portioner det handlar om
    för mycket av fel mat
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:11:30 följande:

Ch Belair skrev 2008-02-02 23:04:44 följande:
    det handlar inte om snålhet, det handlar om hur mycket man BEHÖVER äta, varför tror du så mångaär överviktiga både här i sverige och USA? jo FÖR STORA PORTIONER!
  • Jungblom

Innan jag svarar TS så ska jag bara skriva till rött och guld.
    Du kanske äter billigt, men du kan knappast påstå att det blir 460 för 30 middagar med allt inräknat, vilket flera har försökt att påpeka för dig.
    Men äter man bara nudlar så blir det nog ännu billigare, verkar ju precis lagom varierat bra välja olika sorter av samma sak, följer ju ditt resonemang ang varierad kost är ju bara att byta köttbit från samma djur.

Att du äter kött varje dag är knappast speciellt nyttigt, det innehåller nämligen fel sorts fett, enkelmättade fetter. Vore nyttigare att äta fisk, linser, bönor och fågel, man ska undvika rött kött.

Till TS, så finns det mängder av billiga grönsaker och det bästa är att följa säsong och äta mer baljväxter. Även om treåringen inte gillar det så lär barn sig gilla saker bara det får äta det 10 gånger, så var lite ihärdiga.
    Sen försök att hoppa över att köpa brukmat och gör heller puré själv, mkt billigare och nyttigare.
    Grytor och soppor går att gör riktigt billigt och nyttigt.
    Det dyra som man inte riktigt kommer ifrån är ju frukten och färska grönsaker.
    Baka brödet själv är också mkt nyttigare och framför allt billigare, tar ju dessvärre lite tid.

Hoppas att något av råden går att använda, lycka till och tänk på hälsan!

• rött och guld
    emcjoh skrev 2008-02-02 23:45:55 följande:
    Då äter vi nog oerhört mycket!Det du säknade upp i inlägg 78 räcker ingenstans hos oss.Gör jag köttbullar får det åt närmare ett kg färs hos oss (ok vi är 5 pers hos oss) iaf mer än 100g/pers.
    ja hela 200g/person!
    men det är ju för att du VÄLJER att göra så mycket!
    prova att göra på 500g en gång ska du se att de blir mätta då med.
  • Fru U

Vill jag ha protein i mig så handlar jag kött, inte baljväxter eftersom de får mig att må dåligt (o tjocktarmscancer behöver jag itne bry mig om)

Lägger hellre ner vad som kanske anses vara mycket pengar på att äta nyttigt än att äta billigare mat och få i mig en massa glutamat, e-nummer mm

Live and let live
  • emcjoh

Då äter maken upp alltihop o. vi andra blir utan;) (sv inl. 105)

• Mori

rött och guld: I tråd efter tråd slänger du in dina egenhändig påhittade "sannigar" om ditten och datten, du slänger dig med ekonomiska råd som i praktiken visar sig vara en smula, ja vad ska jag kalla det.... förvanskade. Men så fort du får svar på tal, det vill säga att någon ifrågasätter dina inlägg och ber dig utvärdera... då lägger du benen på ryggen minsann...
    Mitt råd till dig i denna tråd, läs på näringsläran och återkom gärna sedan. Läs lite extra om alla olika sorters proteiner, fullvärdiga och int, läs om de olika sorternas fetter och 9i vilka livsmedel du finner dem. Läs om vilka olika vitaminer och mineraler en människas kropp behöver för att fungera. Och framför allt bör du läsa lite kring hur olika ett barns behov av vissa sorters näring skiljer sig mot en vuxens. (Man kan alltså inte servera kött, kött, kött och kött till en växande barnkropp!)

• rött och guld
    Linda1976 skrev 2008-02-02 23:48:24 följande:
    Var ovanstående för svårt att svara på?
    samhället är uppbyggt på att vi ska konsumera så mycket som möjligt, varför tror du det finns reklam exempelvis?
    jo, för att vi ska komsumera.
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:05:28 följande:
    samhället är uppbyggt på att vi ska konsumera så mycket som möjligt, varför tror du det finns reklam exempelvis?jo, för att vi ska komsumera.
    och vad händer om vi slutar konsumera tror du?
    julmust is the shit!
  • rött och guld
    PetraDeliu skrev 2008-02-02 23:54:00 följande:
    inte alltid för stora portioner det handlar omför mycket av fel matrött och guld skrev 2008-02-02 23:11:30 följande:
    OCH förstora portioner, vad tror du magen växer för? jo, för magen tänjs ut!
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!