• Lindchen

Dyrt att äta nyttigt!

Vi är en familj på två vuxna, två barn och en katt. Vi sätter av 4000:- varje månad till mat, hygien och hushåll.

Har länge försökt att äta nyttigt, dvs mycket sallad och grönsaker, bra kött och inga hel- eller halvfabrikat, men det är så dyrt! 4000:- räcker knappt till per månad.

Hur gör ni andra?

Ps. Ska kanske tillägga att vi har blöjbarn och att lilkillen äter några burkar mat i veckan...

• Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!
  • Bananskal

Ch Belair skrev 2008-02-02 22:55:28 följande:

Alltså 5 medelstora potatisar till mos? För två pers? Jag undrar hur lite ni äter?!!
    jag och sambon äter också 5 medelstora potatisar i potatismoset, räcker perfekt! ;)
  • rött och guld
    Miss Lau skrev 2008-02-02 23:07:09 följande:
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:02:14 följande:
    Fast det var ju inte mycket mat för de pengarna.
    nä, det va va vi behövde som kompleteringhandling till det vi har i frysen sedan 2månader tillbaka.
  • rött och guld
    Linda1976 skrev 2008-02-02 23:06:34 följande:
    Ska man?? Skojar du? Det finns många andra utmärkta proteinkällor: ägg, baljväxter, quinoa, quorn, skaldjur, fisk..... Det är snarare tvärtom - man ska helst inte äta mer än 500 gr kött/v eftersom det enl de senaste forskningsrönen kan orsaka tjocktarmscancer. Korv och andra processade charprodukter ska man helst undvika helt om man vill vara snäll mot kroppen.
    jag gör min korv själv!
  • rött och guld
    emcjoh skrev 2008-02-02 23:09:36 följande:
    Har några förslag (dock utan att ha läst mer än denna sidan):Rotfrukter är billigt o, det äter vi ofta till kött. Mättar o. ger vit.tillsk.Linser är också mycket underskattat - då behövs inte ens köttet, ni får i er protein ändå.Fisk bör man inte heller glömma - lax innehåller ju mycket omega3 tex.Men som sammanfattning ät rotfrukter, linser o. bönor så räcker pengarna längre.
    men mat ska väl vara gott eller? linser och bönor är inte människoföda!
  • emcjoh

Har du prövat eller, säger du det bara för att man "ska" tycka det?

• Ch Belair

Ja jag säger då det rött och guld...

• Xgirl83

En nyttig kost bör enligt mig innehålla mer grönsaker än bara morötter, gurka, majs, paprika, tomat och frysta grönsaker. Jag försöker ha i mycket grönsaker som en del av maten men även som tillbehör, och då t ex morötter, sockerärter, fänkol, solrosskott, linser & bönor (inte så mycket nu när jag ammar), paprika, babyspenat, rödbetor, röda mangoldskott, broccoli, ruccola m.m.

• astalacasta

Om man bara äter kött en till två ggr i veckan så får man råd att äta riktigt bra kött de gångerna, plus att man sparar miljön.

Vegetariskt blir faktiskt billigare, även om man använder lite bättre och dyrare råvaror.

Att laga mat av råvaror som är i säsong är ett annat billighetsknep som också är ekologiskt.

Sedan beror det ju också på vilka typer av maträtter man lagar. Grytor, gratänger, soppor och pastasåser är ju i allmänhet mycket mer ekonomiskt att laga än rätter av hela bitar kött/fisk/kyckling med tillbehör.

Hehe, fast jag ska inte låtsas att jag är så himla duktig. Vi är fyra i familjen och har definitivt en högre matkostnad än 4000 kr/mån. Fast jag spenderar nog mycket på allt "extra" som goda ostar och andra lyxigheter, basmaten äter vi nog ganska billigt, nyttigt och gott.

• rött och guld
    Linda1976 skrev 2008-02-02 23:09:38 följande:
    Äter man för 2000:- per månad så innebär det knappast ekologisk, närproducerad och rättvisemärkt mat. Det innebär inte högkvalitativt kött, fisk, eko-ägg, eko-mjölk, färsk krav-frukt, kallpressad rapsolja, krav-smör osv... Dvs såna livsmedel som är bra för kroppen. Jag förstår inte hur du kan se det som ett självändamål att äta billigt. Kroppen lär inte tacka dig för att du stoppar i dig kotletter och falukorv (full m natriumglutamat) var och varannan dag.
    ojojoj, en som tror på budskapen samhället ger oss, stackars dig som går på konsumtionshysterin, fattar du inte att det är för att vi ska konsumera?
    jag vägrar konsumera bara för att samhället säger det.
    tittade på ett program om indien häromdagen, det kanske du oxå skulle göra, så kanske du slutar med att blåsa i ditt konsumtions horn!
  • Linda1976
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:12:24 följande:
    så skaldjur och fisk är inte kött anser du?
    Du sa att man måste äta rött eller vitt kött varje dag.

Rött kött: gris, ox, får, lamm, vilt.
    Vitt: kyckling, kalkon
    Fisk: fiskar
    Skaldjur: skaldjur
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!