• Lindchen

Dyrt att äta nyttigt!

Vi är en familj på två vuxna, två barn och en katt. Vi sätter av 4000:- varje månad till mat, hygien och hushåll.

Har länge försökt att äta nyttigt, dvs mycket sallad och grönsaker, bra kött och inga hel- eller halvfabrikat, men det är så dyrt! 4000:- räcker knappt till per månad.

Hur gör ni andra?

Ps. Ska kanske tillägga att vi har blöjbarn och att lilkillen äter några burkar mat i veckan...

• Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!
  • emcjoh

Fru U: VET du hur vanligt tjocktarmscancer är? Visste du det tror jag att du skulle försöka äta lite baljväxter etc, du också.
    (sv. inl 106)

• Fru U

Enligt min mening äter de flesta alldeles för mycket kolhydrater. Minskar man mängden potatis, pasta ovs så blir det kött+grönsaker kvar på tallriken. Saker som inte är billiga om man vill ha kvalité, kanske svenskproducerat o kravmärkt

Live and let live
  • Fru U

Du, jag har ingen tjocktarm

emcjoh skrev 2008-02-03 00:07:50 följande:
    Fru U: VET du hur vanligt tjocktarmscancer är? Visste du det tror jag att du skulle försöka äta lite baljväxter etc, du också.(sv. inl 106)
    Live and let live
  • rött och guld
    Mori skrev 2008-02-03 00:02:25 följande:
    rött och guld: I tråd efter tråd slänger du in dina egenhändig påhittade "sannigar" om ditten och datten, du slänger dig med ekonomiska råd som i praktiken visar sig vara en smula, ja vad ska jag kalla det.... förvanskade. Men så fort du får svar på tal, det vill säga att någon ifrågasätter dina inlägg och ber dig utvärdera... då lägger du benen på ryggen minsann...Mitt råd till dig i denna tråd, läs på näringsläran och återkom gärna sedan. Läs lite extra om alla olika sorters proteiner, fullvärdiga och int, läs om de olika sorternas fetter och 9i vilka livsmedel du finner dem. Läs om vilka olika vitaminer och mineraler en människas kropp behöver för att fungera. Och framför allt bör du läsa lite kring hur olika ett barns behov av vissa sorters näring skiljer sig mot en vuxens. (Man kan alltså inte servera kött, kött, kött och kött till en växande barnkropp!)
    nä, jag lägger inte benen på ryggen ,allt det jag skriver här är självupplevt, jag har själv varit underviktig pga, ensidig kost(köttbullar och makaroner en hel månad)jag hade helt enkelt inte råd med något annat och äta bör man...
  • rött och guld
    Mori skrev 2008-02-03 00:02:25 följande:
    rött och guld: I tråd efter tråd slänger du in dina egenhändig påhittade "sannigar" om ditten och datten, du slänger dig med ekonomiska råd som i praktiken visar sig vara en smula, ja vad ska jag kalla det.... förvanskade. Men så fort du får svar på tal, det vill säga att någon ifrågasätter dina inlägg och ber dig utvärdera... då lägger du benen på ryggen minsann...Mitt råd till dig i denna tråd, läs på näringsläran och återkom gärna sedan. Läs lite extra om alla olika sorters proteiner, fullvärdiga och int, läs om de olika sorternas fetter och 9i vilka livsmedel du finner dem. Läs om vilka olika vitaminer och mineraler en människas kropp behöver för att fungera. Och framför allt bör du läsa lite kring hur olika ett barns behov av vissa sorters näring skiljer sig mot en vuxens. (Man kan alltså inte servera kött, kött, kött och kött till en växande barnkropp!)
    äter duenligt tallriksmodellen eller matpyramiden så behöver man inte vara orolig, men man behöver inte äta alla sorter för det!
  • emcjoh

Oki, då förstår jag, men menade inget illa med det jag skrev till dig. Har drabbad anhörig o. är nog lite övernitisk just nu.
    (sv. inl.114)

• IntravenösFylletös
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:10:20 följande:
    äter duenligt tallriksmodellen eller matpyramiden så behöver man inte vara orolig, men man behöver inte äta alla sorter för det!
    va många måltider om dagen äter ni då?
    Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • rött och guld

Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:06:44 följande:

och vad händer om vi slutar konsumera tror du?
    ingenting! de högre får bara mindre lön.
    och vi kommer ju aldrig sluta konsumera, men vi kan dra ner markant på det onödiga konsumerandet!
  • Fru U

Det är lugnt. Beklagar att din anhörig mår dåligt o hoppas på snar hälsa

emcjoh skrev 2008-02-03 00:11:41 följande:
    Oki, då förstår jag, men menade inget illa med det jag skrev till dig. Har drabbad anhörig o. är nog lite övernitisk just nu.(sv. inl.114)
    Live and let live
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!