• tessum

pojke med klänning?????

Jag var och shoppade och fick se något jag aldrig sett tidigare, nämligen en mamma som shoppade en klänning till sin son. Först trodde jag att det var en flicka men när mamman sa "vill du ha den här, gubben?" så höll jag på att svimma.
    Är det verkligen så det är idag? att mammor köper flickkläder till sin son? jag har aldrig hört talas om det innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 11:12
    En fråga till. Ni som köper klänningar, kjolar till era söner, har barnen på sig det när ni åker bort, på dagis osv eller är det bara när dom är hemma?

• Svar på tråden pojke med klänning?????
  • tessum

jag har haft min systerson i 8 dagar nu medans hans föräldrar är på bröllopsresa. under den här tiden har han haft rosa mössor, sminkat sig och lekt med dockor. jag har fotograferat allt och hade planerat att hans pappa skulle få bilderna eftersom jag vet att hans pappa kommer att gråta blod när han ser sin son sminkad =) (gråta blod=skämt, men han kommer inte att gilla det)

det är sånna reaktioner jag är van vid. bara som en förklaring till varför jag blir så förvånad av att mammor köper tjejkläder till sönerna

• HelenaMaria

Man kan ju undra vilka det är som är föräldrar till mobbare...

• Maddish
    HelenaMaria skrev 2008-02-06 13:00:59 följande:
    Maddish: Förklara för mig varför en liten pojke inte kan ha en "söt liten docka"?
    Det kan dom säkert visst ha. Men jag skulle aldrig köpa en till mina pojkar. Av samma anledning som jag inte skulle tapetsera deras rum rosa eller klä dom i klänning. Dom kan leka med den söta lilla dockan på dagis eller någon annanstans.
    Leonie skrev 2008-02-06 12:55:54 följande:
    De barn som retade min pojke för att han ville ha nagellack är förmodligen också uppväxta med dessa värderingar *ryser*.Min gammelmorfar resonerade ungefär likadant. Jag vill så gärna tro att tiderna har förändrats, men sedan får jag bekräftat gång efter annan att så är inte fallet.
    Vilken värdering då? Att en kvinna ska få vara kvinna och kunna känna sig speciell med at klä upp sig i fin klänning, sminka sig snyggt och ha nagellack?
    Jag lär inte mina pojkar att det är fel att pojkar har dittan och dattan. Lär jag dom däremot att pojkar kan visst ha klänning och flätor i håret med rosett, så tror jag att dom kommer att få en del problem när dom blir äldre.
  • Leonie
    tessum skrev 2008-02-06 13:04:12 följande:
    Det måste ju kännas hemskt som mamma att barnet blir "retat" för att han gör något annorlunda.men om föräldern lärt barnet från början att inte ha "tjejgrejer" så hade han ju aldrig behövt bli utsatt för det.kan man inte då hellre låta pojken klä ut sig hemma, måla naglarna hemma osv och lära han att man inte går ut så. OBS: jag vill inte vara nedvärderande eller få tillbaka ett svar som att det är sånna som jag som gör det omöjligt för dom där pojkarna att få vara den dom är.
    Är du emot homosexualitet också?
  • susannemalmö

Så man ska lära sina barn att det är bäst att passa in i normen annars blir man mobbad?
    Jag lär min dotter att vara sig själv och att det är ok att inte alltid vara som alla andra. Hade hon blivit mobbad för någonting hade jag tagit det med förskolepersonalen och mobbarnas föräldrar, inte lärt henne att det är henne det är fel på när det handlar om att andra föräldrar lärt sina barn en väldigt begränsad bild av hur man får vara.
    Måste inflika att jag bara blir mer och mer övertygad om att olikheterna är mindre än vad många tror, speciellt sen jag fick min dotter.

tessum skrev 2008-02-06 13:04:12 följande:
    Det måste ju kännas hemskt som mamma att barnet blir "retat" för att han gör något annorlunda.men om föräldern lärt barnet från början att inte ha "tjejgrejer" så hade han ju aldrig behövt bli utsatt för det.kan man inte då hellre låta pojken klä ut sig hemma, måla naglarna hemma osv och lära han att man inte går ut så. OBS: jag vill inte vara nedvärderande eller få tillbaka ett svar som att det är sånna som jag som gör det omöjligt för dom där pojkarna att få vara den dom är.
  • the lost little star

killar/män med långt hår, smink och klänning är ju hur hett som helst:P inte är dom tjejer för det. visst är dom femininare men det bidrar till att dom förstår tjejer bättre än dessa machomän som man hittar överallt. så skulle jag ha en son som vill ha klänning så skulle han såklart få en. det är väl hans egna val.

det finns lite skillnad på uppfostran och samhällskrav.

uppfostran: att se till att barnet växer upp som jämnställd, artig och hjälpsam. (har inget med kläder att göra)

samhällskrav: flickor ska vara på ett sätt och pojkar ett annat. (har oftast mycket med kläder att göra)

sen undrar jag också. om många söner skulle gå i klänning av deras egna vilja. skulle det finnas så mycket utsatthet i skolan då det blir relativt vanligt? förr var det ju extremt om en tjej hade killkläder på sig i skolan. vilken kalabalik det blev. nu är det snarare mode att tjejer går omkring i manliga kläder.

så whats the fuzz? lär man sina barn att det är helt okay att killar går i kjolar eller klänningar så är det troligt att dom accepterar det i skolmiljön med.

det är inte så att himlen faller ner om killar plötsligt väljer att ha kjol på sig.

• tessum
    Miss Lau skrev 2008-02-06 13:12:49 följande:
    Ärligt talat tycker jag att den attityden är fruktansvärd!Ska allt som ses som "avvikande" undvikas för att endel inte förstår och acceptera att människor är olika?
    usch vad svårt det är att förklara hur jag egentligen menar. som svar på din fråga:NEJ, men om man kan undvika att barnet blir retat så borde man väll göra det? jag förstår att ni vill att erat barn ska få vara den han är, men om min flicka blev retad för att hon har något speciellt på sig så skulle jag aldrig mer låta henne ha det specialla på sig. jag vill till 100% undvika att mina barn ska bli retade för nått dom inte styr över (som deras kläder). för det är ju trots allt vi mammor som köper det barnen ska ha på sig.

jag tycker att det är HEMSKT att barn inte ska kunna ha vad som helst utan att bli retad, så det var absolut inte något illa jag menade med inlägget
  • Leonie
    Leonie skrev 2008-02-06 13:15:56 följande:
    Förlåt, jag tar tillbaka den frågan, jag tänkte lite långsökt och det blir för OT.
  • tessum
    Leonie skrev 2008-02-06 13:15:56 följande:
    ett barn är väll sällan homosexuell i den åldern vi pratar om här???
    jag stödjer homosexuella, och om mitt barn blev det så visst skulle jag älska h*n lika mycket.
  • Leonie
    tessum skrev 2008-02-06 13:18:29 följande:
    om min flicka blev retad för att hon har något speciellt på sig så skulle jag aldrig mer låta henne ha det specialla på sig.
    Ska man inte stötta och bekräfta sina barns åsikter i stället för att visa att de andra har "rätt"?
Svar på tråden pojke med klänning?????