• tessum

pojke med klänning?????

Jag var och shoppade och fick se något jag aldrig sett tidigare, nämligen en mamma som shoppade en klänning till sin son. Först trodde jag att det var en flicka men när mamman sa "vill du ha den här, gubben?" så höll jag på att svimma.
    Är det verkligen så det är idag? att mammor köper flickkläder till sin son? jag har aldrig hört talas om det innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 11:12
    En fråga till. Ni som köper klänningar, kjolar till era söner, har barnen på sig det när ni åker bort, på dagis osv eller är det bara när dom är hemma?

• Svar på tråden pojke med klänning?????
  • tessum

jag har bara sett det här en gång men om man jämför här med hur många som är för och hur många som är emot så borde det ju finnas små klänningspojkar överallt. tanken slog mig just att jag kenske sett en hel del av dom utan att märka det eftersom jag trott det var flickor =)

jag tror inte att det är lika vanligt här i lappland som i södra sverige.

• HelenaMaria

Gäspan: Otroligt bra skrivet! Håller med dig!

Det är en del av att skapa sin egen identitet, att vilja experimentera, vara fin, testa olika roller etc. Ingenting av detta är konstigt!

Sorgligt att så många har en stenålderssyn på detta...

• zandrha
    Isalel skrev 2008-02-06 12:32:32 följande:
    Jag menar att oavsett klädsel så är killar och tjejer olika! Så man kan inte få en kille mer jämställd för att han har en kjol eller klänning, utan jag tycker att man som förälder kan jobba med att förmedla sådant hemma att alla har samma värde med ord och inte klädsel.Sen hurvida en snopp får plats i en klänning eller inte är iaf för mig uppenbart.
    Hur är pojkar o flickor olika då? Förutom det uppenbara med snippan o snoppen? Förklara gärna det för mig, för jag tror att det är vi vuxna som gör barnen olika, det är ingenting de ÄR!!
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥ Lilly 070922 ♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Gäspan

HelenaMaria: Tack

En fråga bara: Får era små pojkar inte klä ut sig med halsband heller?

• Myrongen

tessum:

Menar du att jag verit otrevlig på nåt sätt? Mitt inlägg var inte tänkt att vara hjälpsamt heller, men man kan väl ha en åsikt... Tycker jag att det är löjligt att dela in barnkläder efter kön så behöver du inte se det som ett personligt påhopp....

Var ser du att jag påstår att nån sagt nåt om att bli bög eller tappa snorren? 

Se det som ett symboliskt uttryck. Folk menar ju trots allt att man genom att använda klänning på en pojke försöker göra honom till tjej. Visst är det skillnader mellan könen. Skillnaderna sitter dock inte i kläder, färger osv. då detta är något som varierar med tiden, mellan kulturer osv. En gång i tiden var rosa en kilfärg, i vissa kulturer bär inte kvinnor kjol...

• Maddish
    tessum skrev 2008-02-06 12:33:01 följande:
    jag har bara sett det här en gång men om man jämför här med hur många som är för och hur många som är emot så borde det ju finnas små klänningspojkar överallt. tanken slog mig just att jag kenske sett en hel del av dom utan att märka det eftersom jag trott det var flickor =)jag tror inte att det är lika vanligt här i lappland som i södra sverige.
    Har nog inte heller sett nån pojke med klänning vad jag vet. Har heller aldrig hört någon säga att det är klart att pojken ska få ha klänning om han vill.
    Jag bor i södra sverige så det kanske är vanligast mitt mellan oss då

Jag förstår fortfarande inte anledningen till varför pojkar ska ha klänning. Ska dom få sminka sig och måla naglarna med?
  • HelenaMaria

Jag var med om ett tråkigt scenario häromdagen. Var inne i en leksaksaffär för att köpa en CD till sonen. Plötsligt hör jag en pappa säga till sin son (som tydligen plockar lite i hyllorna): "Nej, det där är ju tjejgrejer!"

Jag blev förskräckt över att pappan hindrade sin son att överhuvudtaget titta på dessa saker. Vad spelar det för roll egentligen? Tycker det är så tråkigt med föräldrar som hämmar och hindrar sina barns fantasi och också utveckling.

• Hannah76

Jag förstår inte vad det är att reagera på. Vissa killar tycker det är fint med klänning o har det ibland, vissa tjejer tycker det är fint med combat (eller nåt annat som ansen "grabbigt av vissa) och har det ibland. Det är ju inget nytt direkt..

• LyckaJones
    Maddish skrev 2008-02-06 12:38:30 följande:
    Har nog inte heller sett nån pojke med klänning vad jag vet. Har heller aldrig hört någon säga att det är klart att pojken ska få ha klänning om han vill. Jag bor i södra sverige så det kanske är vanligast mitt mellan oss då Jag förstår fortfarande inte anledningen till varför pojkar ska ha klänning. Ska dom få sminka sig och måla naglarna med?
    Mina barn har båda två varit nyfikna på mitt nagellack, och de har fått måla sina naglar båda två trots att de är av olika kön.
    Ser inget konstigt med att en pojke ser upp till sin mamma och vill vara som henne.
  • HelenaMaria

Maddish: Men om dina söner i framtiden vill sminka sig och måla naglarna? Vad händer då? Det är vanligt att många killar i tonåren gör detta. Ska du straffa dem då eller?

Svar på tråden pojke med klänning?????