• tessum

pojke med klänning?????

Jag var och shoppade och fick se något jag aldrig sett tidigare, nämligen en mamma som shoppade en klänning till sin son. Först trodde jag att det var en flicka men när mamman sa "vill du ha den här, gubben?" så höll jag på att svimma.
    Är det verkligen så det är idag? att mammor köper flickkläder till sin son? jag har aldrig hört talas om det innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 11:12
    En fråga till. Ni som köper klänningar, kjolar till era söner, har barnen på sig det när ni åker bort, på dagis osv eller är det bara när dom är hemma?

• Svar på tråden pojke med klänning?????
  • tessum
    Miss Lau skrev 2008-02-06 13:35:35 följande:
    Men hela tråden handlar ju om barn som VILL ha klänning.
    mina barn vill också mycket, min fem åring vill ha klänning varje dag men eftersom det är 20 garder kallt ute så får hon inte det. visst kan jag ta på henne långärmad klänning och tjocka strumbyxor men jag vet att inget annat barn kommer att ha klänning på dagis så då får inte hon heller det. däremot får hon byta om till klänning när hon kommer hem från dagis.

min poäng: att barnen inte alltid kan få som dom vill men att man kan låta dom ha det dom själv vill hemma
  • HelenaMaria

Ja, när man läser en del av inläggen här så kan man ju tro att man befinner sig i någon liten håla i USA:s sydstater. Ungefär lika trångsynt.

• Hannah76
    Mamasnest skrev 2008-02-06 13:24:47 följande:
    Jag tycker inte att man ska begränsa barn, men informera dem om samhällets referensramar. Om det skulle vara viktigt för mig att sätta på min 11-årige pojke en ballerinakjol till skolan så skulle jag även informera honom om att omgivningen kan reagera. Ett barn ska inte behöva bli utskrattat och hånat pga föräldrarnas liberala syn på barnkläder.
    Men det handlar väl inte om föräldrarnas val utan barnets eget val? Jag fostrar mina barn till att vara självständiga, starka, ha tro på sig själva o att de ska våga gå sin egen väg. I det ingår även att de ska våga stå upp för andra. För mig är det en bättre uppfostran än att begränsa dem och styra in dem i ett gammelmodigt tänkande att allt annorlunda är farligt/ska man skratta åt/reta osv osv osv.
  • Mamasnest
    susannemalmö skrev 2008-02-06 13:34:19 följande:
    Det är väl snarare så att ett barn inte ska behöva bli utskrattat och hånat för att de andra barnens föräldrar inte har vett nog att lära sina barn att man inte mobbar folk. Det är ju verkligen fel när barnen får lida för föräldrarnas snäva syn på vad som är ok.
    Jag hållermed, men därför tycker jag att man bör informera barnet om att omgivningen kan ha åsikter även om det inte är rätt.
    Min stora pojk hör mycket om bögar och sånt i skolan, jag försöker förklarar för honom att det är lika ok att vara homosexuell som hetrosexuell, men att vissa personer inte har förstått det, därav öknamn.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Hannah76 skrev 2008-02-06 13:41:44 följande:
    Men det handlar väl inte om föräldrarnas val utan barnets eget val? Jag fostrar mina barn till att vara självständiga, starka, ha tro på sig själva o att de ska våga gå sin egen väg. I det ingår även att de ska våga stå upp för andra. För mig är det en bättre uppfostran än att begränsa dem och styra in dem i ett gammelmodigt tänkande att allt annorlunda är farligt/ska man skratta åt/reta osv osv osv.
    Var inte det precis vad jag skrev??? Att man inte ska begränsa men att man kan informera om att andra kanske inte är vana att se pojkar i klänning eller liknande.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Magrat

tessum skrev 2008-02-06 13:40:07 följande:

mina barn vill också mycket, min fem åring vill ha klänning varje dag men eftersom det är 20 garder kallt ute så får hon inte det. visst kan jag ta på henne långärmad klänning och tjocka strumbyxor men jag vet att inget annat barn kommer att ha klänning på dagis så då får inte hon heller det. däremot får hon byta om till klänning när hon kommer hem från dagis.min poäng: att barnen inte alltid kan få som dom vill men att man kan låta dom ha det dom själv vill hemma
    Men varför får hon inte ha långärmad klänning på dagis? Det spelar väl ingen roll vad de andra barnen har eller inte har?
  • Maddish
    HelenaMaria skrev 2008-02-06 13:40:19 följande:
    Ja, när man läser en del av inläggen här så kan man ju tro att man befinner sig i någon liten håla i USA:s sydstater. Ungefär lika trångsynt.
    Jag har nog missat det trångsynta. Det är ingen här som säger att pojkar absolut inte får ha klänning eller leka med dockor.
    Alla människor är olika och det får man respektera.
  • Miss Lau
    mina barn vill också mycket, min fem åring vill ha klänning varje dag men eftersom det är 20 garder kallt ute så får hon inte det. visst kan jag ta på henne långärmad klänning och tjocka strumbyxor men jag vet att inget annat barn kommer att ha klänning på dagis så då får inte hon heller det. däremot får hon byta om till klänning när hon kommer hem från dagis.min poäng: att barnen inte alltid kan få som dom vill men att man kan låta dom ha det dom själv vill hemma
    Självklart kan barn inte alltid få som de vill men jag tycker det är stor skillnad på att neka för att det ex. är för kallt eller att neka för att barnet har en snopp. Mina barn får inte heller alltid som de vill men vi har inte olika klädregler efter vilket kön barnen har.
  • Hannah76
    Maddish skrev 2008-02-06 13:39:30 följande:
    Men bara för att man inte låter sina pojkar ha på sig klänning så kommer dom väl inte att växa upp och mobba andra för det. Där handlar det om uppfostran. Man måste lära barnen att alla är olika och det är inte rätt att skada eller att såra någon annan på något sätt. Det har inte att göra med vilka kläder man sätter på dom när dom är små.
    Nej men om man talar om för dem att det är fel och konstigt tt killar tex ar klänning eller leker med dockor, så kommer de att framföra dessa åsikter till sina kompisar..
  • tessum
    Magrat skrev 2008-02-06 13:43:57 följande:
    Men varför får hon inte ha långärmad klänning på dagis? Det spelar väl ingen roll vad de andra barnen har eller inte har?
    därför att klänning passar inte på vintern. alla andra här där vi bor låter ju inte deras ungar springa i vad som helst, så varför skulle jag?
Svar på tråden pojke med klänning?????