• tessum

pojke med klänning?????

Jag var och shoppade och fick se något jag aldrig sett tidigare, nämligen en mamma som shoppade en klänning till sin son. Först trodde jag att det var en flicka men när mamman sa "vill du ha den här, gubben?" så höll jag på att svimma.
    Är det verkligen så det är idag? att mammor köper flickkläder till sin son? jag har aldrig hört talas om det innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 11:12
    En fråga till. Ni som köper klänningar, kjolar till era söner, har barnen på sig det när ni åker bort, på dagis osv eller är det bara när dom är hemma?

• Svar på tråden pojke med klänning?????
  • HelenaMaria

Många småpojkar har ju klänning på dagis när de klär ut sig. Ni föräldrar som är emot klänning på pojkar, vad gör ni åt detta "problem"? Säger ni till personalen att de ska hindra era pojkar från att ta på sig klänning?

• ludenben
    zandrha skrev 2008-02-06 12:35:58 följande:
    Hur är pojkar o flickor olika då? Förutom det uppenbara med snippan o snoppen? Förklara gärna det för mig, för jag tror att det är vi vuxna som gör barnen olika, det är ingenting de ÄR!!
    varför är det så fel med att vara olika? Kan det inte finnas fördelar?? jag ser det possitivt. Att vi som man och kvinna har olika egenskaper och vi kompleterar varandra. Ser livet alltid som två motpoler. Man och kvinna, gott och ont, dag och natt osv. Det borde vara possitivt att vara kvinna. Jag är stolt över att vara det. Jag är stolt över min son som är pojk. Jag tror inte på att skapa jämställdhet genom att gå klädda i motsatta könets kläder. Jag tror vi når jämställdhet genom att pusha fram kvinnan och hennes possitva sidor i ljuset. Lika lön för lika arbete osv kommer av att stärka kvinnans roll i samhället. Att klä sin lille pojk i klänning stärker inte kvinnans roll alls utan bara förlöljigar det stackars barnet som förmodligen kommer att skämmas ögonen ur sig när han blir tonnåring och minns tillbaka. Vad skulle vara värre för en tonnåring än att få en bild i klänning uthängd på sin studenskylt??
  • Gäspan

ludenben: Vad som är värre? Förmodligen att vara en tonåring som vill gå i klänning men som inte vågar för att hans föräldrar ska må illa och bli kränkta då!

• tessum

saddepadde:

förlåt, överreagerade nog lite. jag skrev inte att du sagt något oom bög men det du skrev var "Fast man vet ju inte, TÄNK om snorren ramlar av!"

tyckte bara det var lite onödigt eftersom ingen påstått något liknande med att pojken skulle bli en flicka för att han har klänning.

det är det som är felet med att läsa vad andra tycker. det är så mycket lättare att misstolka en text än att disskutera om saker i real life

• Maddish
    LyckaJones skrev 2008-02-06 12:39:48 följande:
    Mina barn har båda två varit nyfikna på mitt nagellack, och de har fått måla sina naglar båda två trots att de är av olika kön.Ser inget konstigt med att en pojke ser upp till sin mamma och vill vara som henne.
    Nä visst kan pojkarna få prova nagellack och springa runt med mina halsband här hemma.
    Men gränsen för mig går vid när det är på skoj eller för att det ska vara "jämnställt".
    Jag förstår inte unisexuppfostran eller vad man ska kalla den. Men vill nu vissa ta på sina pojkar klänningar så tänker jag inte lägga mig i.
    JAG skulle aldrig göra det bara. Jag skulle heller aldrig köpa en docka till dom, men dom kan leka med dockor borta om dom nu vill det.
  • LyckaJones
    ludenben skrev 2008-02-06 12:43:43 följande:
    varför är det så fel med att vara olika? Kan det inte finnas fördelar?? jag ser det possitivt. Att vi som man och kvinna har olika egenskaper och vi kompleterar varandra. Ser livet alltid som två motpoler. Man och kvinna, gott och ont, dag och natt osv. Det borde vara possitivt att vara kvinna. Jag är stolt över att vara det. Jag är stolt över min son som är pojk. Jag tror inte på att skapa jämställdhet genom att gå klädda i motsatta könets kläder. Jag tror vi når jämställdhet genom att pusha fram kvinnan och hennes possitva sidor i ljuset. Lika lön för lika arbete osv kommer av att stärka kvinnans roll i samhället. Att klä sin lille pojk i klänning stärker inte kvinnans roll alls utan bara förlöljigar det stackars barnet som förmodligen kommer att skämmas ögonen ur sig när han blir tonnåring och minns tillbaka. Vad skulle vara värre för en tonnåring än att få en bild i klänning uthängd på sin studenskylt??
    Min son klär sig inte i klänning för att va jämställd.
  • HelenaMaria

Maddish: Varför inte dockor? Ska inte dina pojkar bli föräldrar? Det är ju det docklekandet handlar om om du inte visste det redan. En övning inför vuxenlivet. Om jag var som du så skulle jag noga tänka efter vilka värderingar du för vidare till dina barn..

• Maddish
    HelenaMaria skrev 2008-02-06 12:41:04 följande:
    Maddish: Men om dina söner i framtiden vill sminka sig och måla naglarna? Vad händer då? Det är vanligt att många killar i tonåren gör detta. Ska du straffa dem då eller?
    I framtiden förstår dom förhoppningsvis innebörden med vad dom gör.
    HelenaMaria skrev 2008-02-06 12:43:17 följande:
    Många småpojkar har ju klänning på dagis när de klär ut sig. Ni föräldrar som är emot klänning på pojkar, vad gör ni åt detta "problem"? Säger ni till personalen att de ska hindra era pojkar från att ta på sig klänning?
    Det är inget problem att dom kan klä ut sig i klänning på dagis. Som sagt så är det skillnad på att klä ut sig och att klä på sig.
  • Myrongen
    LyckaJones skrev 2008-02-06 12:47:06 följande:
    Min son klär sig inte i klänning för att va jämställd.
    He he...

Precis vad alla tror alltid. Fast det vore kul att sätta ett plakat i näven på sonen "upp till kamp!" bara för att störa folk
  • Maddish
    ludenben skrev 2008-02-06 12:43:43 följande:
    Bra fomulerat.
Svar på tråden pojke med klänning?????