• tessum

pojke med klänning?????

Jag var och shoppade och fick se något jag aldrig sett tidigare, nämligen en mamma som shoppade en klänning till sin son. Först trodde jag att det var en flicka men när mamman sa "vill du ha den här, gubben?" så höll jag på att svimma.
    Är det verkligen så det är idag? att mammor köper flickkläder till sin son? jag har aldrig hört talas om det innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 11:12
    En fråga till. Ni som köper klänningar, kjolar till era söner, har barnen på sig det när ni åker bort, på dagis osv eller är det bara när dom är hemma?

• Svar på tråden pojke med klänning?????
  • Maddish

En tanke bara.. undrar vad den tuffa 16-åringen kommer att säga när han får veta att mamma tog på honom klänningar när han var liten...

• HelenaMaria

Fråga era sambos eller män så är det mycket möjligt att de hade nattlinne när de var små. Det hade i alla fall min sambo.

Kolla sedan in de kläder som småpojkar hade från sekelskiftet fram till 50-talet. Hur ser de ut?

• HelenaMaria

Maddish: Ja, han kommer nog att bryta ihop och få läggas in på Akutpsyk. *ironi* Tror du på allvar att han skulle bry sig?

• Sasson
    tessum skrev 2008-02-06 12:17:16 följande:
    att alla barn blir ett kön, att pojkarna blir lika mycket flicka som flickorna är nu, dvs ha tjejiga kläder, rosa tapeter, dockor istället för bilar osv. förstår du hur jag menar?
    Ja då förstår jag. Och jag förstår oxå att vi aldrig kan tycka lika. Jag är nämligen inte heller av den åsikten att flickor ska ha rosa tapeter, dockor osv för att vara flickor. Jag tycker att barn leker med det de tycker är roligt, pojkar som flickor, och väljer de färger de tycker om. Personligen har jag aldrig lekt med dockor och alltid hatat rosa, det blev kvinna av mig ändå
  • zandrha

Jag skulle nog kunna sätta på min son en klänning om han skulle vilja ha det. Jag skulle inte köpa en till honom själv, men om han vill ha en så självklart! Det är ju världens skönaste plagg på sommaren!! Lätt o luftigt! Skulle jag aldrig säga nej till... (inte min sambo heller)

Till vardags (på höst vinter vår) så tror jag inte att han skulle få ha en på sig, men det får inte min dotter heller, för det är knappast ett praktiskt plagg, men till "finare" tillfällen skulle det gå bra.

Jag måste bara kommentera em sak som någon skrev, man är faktiskt inte bög bara för att man går i klänning eller kjol som man, det är fruktansvärt trångsynt att tro nåt sånt. Man är väl inte gay som kvinna om man har kostym, som de flesta kvinnor i affärsvärlden har?

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥ Lilly 070922 ♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • beavies
    Maddish skrev 2008-02-06 12:18:14 följande:
    Mina pojkar skulle inte få ha klänning eller kjol på sig. Jag sätter inte ens på dom rosa kläder. Jag förstår inte varför en pojke skulle ha klänning...
    Håller med!!
  • Isalel

tycker att det är fel att föra politisk kamp med sina barn!
    För det är många som gör det, bara för att det inte SKA vara någon skillnad mellan killar och tjejer, men biologisk så vi ju olika oavsett.
    Om min son skulle uttryckligen be om att få en klänning så skulle jag köpa en åt honom som han kunde ha hemma i utklädningssyfte.
    Men skulle aldrig skicka iväg honom till dagis i det, eller gå på någon tillställning med det.
    När han är tillräckligt stor för att välja själv och förstå och acceptera följderna av hans klädval så får han klä sig som han vill!
    För jag tror inte att det är särskilt accepterat bland större barn att barn inte har kläder efter sitt kön (sen kan man ju självklart ha könsneutrala kläder ändå) utan jag tror att det blir lite tissel och tassel kring det.
    Det skulle det iaf bli om det kom in en man i en småblommig kjol på mitt jobb!!

• tessum
    SaddePadde skrev 2008-02-06 12:17:57 följande:
    Förstår inte problemet...Om jag lyckas hitta en klänning utan massa volanger och rysch-pysch (vilket jag inte skulle köpa till en tjej heller för det är så j-a fult) kommer jag absolut köpa en klänning till sonen i sommar. Inte för att jag "försöker göra pojkar till flickor" utan för att det ju är jättepraktiskt när det är dags för potträning. Fast man vet ju inte, TÄNK om snorren ramlar av!Samma sak med nattlinne. Också ett praktiskt plagg oavsett kön, mycket enklare att byta blöja på natten utan att krångla så man väcker barnet.Enda vettiga anledningen till att ha kill-/tjejkläder är att vi med tiden får olika form. På barn spelar det väl ändå ingen roll?
    Jag försöker bara lära mig att förstå eftersom jag aldrig hört det här tidigare. tycker inte att ditt svar var vidare hjälpsamt eftersom alla hittils bara varit trevliga och sagt sin åsikt, ingen har sagt något om att barnet kommer att bli bög eller som din "snorren kommer att trilla av" varför är det så svårt för folk att diskutera om saker utan att vara sådär?

föresten har mina döttrar pyjamas för att dom inte tjorvar in sig lika mycket i det som ett nattlinne. byter inte blöja på natten =)
  • HelenaMaria

Hm... min son fick nyligen en docka med rosa klänning av sin mormor. Jättefin. Fast nu blir han nog gay eller vad tror ni?

• ludenben

Hon hade säkert köpt det för att han skulle kunna klä ut sig i. Kan inte förstå vad som gått snett för den mamman annars Taskig barndom eller nåt. Nä allvarligt tror jag att hon nog inte mår bra om det var på riktigt och inte till utklädning. Kanske besvikelse över att det blev en pojk i stället. Att det finns vissa mammor som inte vill göra skillnader på tjejer och killar kan jag ändå förstå. Jag tycker inte så utan jag tycker att killar och tjejer är killar och tjejer men jag respekterar att andra klär sina barn könsneutralt. Men klänning, där går gränsen. Då tänker jag ärligt talat faktiskt att mamman inte mår bra.

Svar på tråden pojke med klänning?????