• tessum

pojke med klänning?????

Jag var och shoppade och fick se något jag aldrig sett tidigare, nämligen en mamma som shoppade en klänning till sin son. Först trodde jag att det var en flicka men när mamman sa "vill du ha den här, gubben?" så höll jag på att svimma.
    Är det verkligen så det är idag? att mammor köper flickkläder till sin son? jag har aldrig hört talas om det innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 11:12
    En fråga till. Ni som köper klänningar, kjolar till era söner, har barnen på sig det när ni åker bort, på dagis osv eller är det bara när dom är hemma?

• Svar på tråden pojke med klänning?????
  • lövet2
    Svar på #15
    viseversa skrev 2008-02-06 11:17:48 följande:
    okej så bara för att man ev låter sin som ha klänning för att han VILL det så är man psykiskt sjuk! eller extremt genustänkande Tänk på vad du säger!.
    Nej, jag skrev att de enda jag sett IRL hade psykiska problem. Antagligen någon form av förlossningsdepression som gått överstyr. Båda två hade hemskt gärna velat ha flickor och kunde inte acceptera att de fick pojkar.

Extremt genustänkande står jag helt för. Vad ska man annars kalla det?
  • Maddish
    HelenaMaria skrev 2008-02-06 12:22:19 följande:
    Maddish: Ja, han kommer nog att bryta ihop och få läggas in på Akutpsyk. *ironi* Tror du på allvar att han skulle bry sig?
    Ja, det tror jag faktiskt. Hade mina bröder fått veta något sådant så hade nog mamma fått höra en del. Inte för att det kanske spelar så stor roll så lång tid efter men...

Jag förstår bara inte varför man vill sätta klänning på en pojke. Men alla är vi olika.
  • zandrha
    Isalel skrev 2008-02-06 12:23:04 följande:
    tycker att det är fel att föra politisk kamp med sina barn!För det är många som gör det, bara för att det inte SKA vara någon skillnad mellan killar och tjejer, men biologisk så vi ju olika oavsett.Om min son skulle uttryckligen be om att få en klänning så skulle jag köpa en åt honom som han kunde ha hemma i utklädningssyfte. Men skulle aldrig skicka iväg honom till dagis i det, eller gå på någon tillställning med det.När han är tillräckligt stor för att välja själv och förstå och acceptera följderna av hans klädval så får han klä sig som han vill! För jag tror inte att det är särskilt accepterat bland större barn att barn inte har kläder efter sitt kön (sen kan man ju självklart ha könsneutrala kläder ändå) utan jag tror att det blir lite tissel och tassel kring det.Det skulle det iaf bli om det kom in en man i en småblommig kjol på mitt jobb!!
    Den biologiska skillnaden på småbarn är snoppen och snippan? Får inte snoppen plats i en klänning eller vad menar du?
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥ Lilly 070922 ♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Hannah76
    lövet2 skrev 2008-02-06 12:24:50 följande:
    Svar på #15
    Nej, jag skrev att de enda jag sett IRL hade psykiska problem. Antagligen någon form av förlossningsdepression som gått överstyr. Båda två hade hemskt gärna velat ha flickor och kunde inte acceptera att de fick pojkar.Extremt genustänkande står jag helt för. Vad ska man annars kalla det?
    Att man låter barnet bestämma själv? Att man låter barnet exprimetera? Att man tycker att ens barn ska få ha på sig vad de vill ellr vad de själva gillar?
  • Röda

min tvååring älskar storasyrrans klänningar och vill ibland ha klänning till dagis. inga problem.

Han har ofta syrrans koola blommiga jeans och ser KOOL ut i dem!

• tessum
    lövet2 skrev 2008-02-06 12:24:50 följande:
    Svar på #15Nej, jag skrev att de enda jag sett IRL hade psykiska problem. Antagligen någon form av förlossningsdepression som gått överstyr. Båda två hade hemskt gärna velat ha flickor och kunde inte acceptera att de fick pojkar.Extremt genustänkande står jag helt för. Vad ska man annars kalla det?
    Jag var helt säker att min första flicka skulle vara en pojke så jag hade bara köpt pojkkläder så hennes första 3 månader hade hon bara blåa kläder där det stod cute boy, cool boy, osv... min mamma nästan grät när jag hade tagit på henne en sjömanskostym =)
  • Grodan Soda
    Maddish skrev 2008-02-06 12:21:00 följande:
    En tanke bara.. undrar vad den tuffa 16-åringen kommer att säga när han får veta att mamma tog på honom klänningar när han var liten...
    Ja, säg det. Det finns säkert mycket våra tuffa 16-åringar kommer säga om hur vi klädde dem som små, vilken färg deras första cykel hade och vad de fick att äta.

Det verkar vara jobbigt att fundera över vad ens framtida 16-åring kommer gilla/inte gilla redan när de är bebisar.
  • lövet2
    Svar på #18
    Miss Lau skrev 2008-02-06 11:19:00 följande:
     Snacka om att begränsa barnen genom att ta bort "hälften" för att de har fel kön.
    Jag tar inte bort hälften - jag köper bara inte hem det. När jag handlar kläder åt småbarn tar jag inte med dem som smakråd. Jag köper praktiska kläder för rimligt pris, och sedan får barnen välja av det som finns. Då köper jag inte hem varenda färg och modell som finns (i valfrihetens heliga namn), utan jag håller urvalet rätt litet.
  • Gäspan

Men vad gammalmodiga ni är här inne! Jag trodde att den unga generationen var betydligt mer öppen och frigjord. På min yngste sons dagis brukar killarna ha klänning (ett kommunalt förortsdagis) -och alla föräldrar och pedagoger kommenterar klänningarna med "Ååå, vad fin du är idag"

Man måste väl ändå kunna skilja mellan att
    - klä ut sig i klänning (som barn)
    - vilja vara fin i klänning (som barn)
    - röra sig bekvämt i klänning (som barn)
    - uttrycka en androgyn tonårssexualitet via en klänning
    - vilja byta kön på allvar (som vuxen)
    - vara homosexuell och gilla att transa (som vuxen)
    - gilla kjol, t. ex kilt. Som enligt mig är ett sexigt plagg.

Jag tror inte att något enda av ovanstående är kopplat till de andra. Inte alls. Den som tror det är trångsynt och fördomsfull.

• Isalel
    zandrha skrev 2008-02-06 12:26:50 följande:
    Den biologiska skillnaden på småbarn är snoppen och snippan? Får inte snoppen plats i en klänning eller vad menar du?
    Jag menar att oavsett klädsel så är killar och tjejer olika! Så man kan inte få en kille mer jämställd för att han har en kjol eller klänning, utan jag tycker att man som förälder kan jobba med att förmedla sådant hemma att alla har samma värde med ord och inte klädsel.
    Sen hurvida en snopp får plats i en klänning eller inte är iaf för mig uppenbart.
Svar på tråden pojke med klänning?????