• tessum

pojke med klänning?????

Jag var och shoppade och fick se något jag aldrig sett tidigare, nämligen en mamma som shoppade en klänning till sin son. Först trodde jag att det var en flicka men när mamman sa "vill du ha den här, gubben?" så höll jag på att svimma.
    Är det verkligen så det är idag? att mammor köper flickkläder till sin son? jag har aldrig hört talas om det innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 11:12
    En fråga till. Ni som köper klänningar, kjolar till era söner, har barnen på sig det när ni åker bort, på dagis osv eller är det bara när dom är hemma?

• Svar på tråden pojke med klänning?????
  • Sennaboo
    Leonie skrev 2008-02-06 14:38:43 följande:
    Jag instämmer helt och hållet och vill också inflika att en pojke som vill ha klänning förmodligen vill ha det för att han också känner sig fin och speciell i den, precis som en flicka! Och det där med att "känna sig som en kvinna"...Jag vet flera kvinnor som aldrig skulle använda smink eller nagellack eller högklackade skor. Är de mindre kvinnor då? Eller är de rent av maskulina?
    Jag är 29 år och har aldrig använt smink. Högklackade skor, nagellack och klänningar har jag haft vid ett fåtal tillfällen i mitt liv (när det är förväntat, tex bröllop, bal, student...). Har aldrig känt mig särskilt kvinnlig, gillar helt enkelt inte de typiska tjejgrejorna. Därför alltid blivit kallad pojkflicka när jag växt upp, vilket inte har gjort mig något. Detta har inte samma negativa klang som flickpojke. Men inget av det borde behöva ha någon klang.
  • Machapuchare
    lövet2 skrev 2008-02-06 14:45:25 följande:
    Jag nekar min 3-åring att ha smink. Jag nekar min 8-åring att köra bil. Jag nekar min 13-åring att dricka alkohol. Jag nekar min son att gå till skolan i klänning. Jag nekar min dotter att få en moped osv osv.Jag förmedlar på intet sätt att de blir nekade för att det skulle vara något fel på att ha smink eller klänning, köra bil eller moppe. Däremot förmedlar jag att det inte är någonting för dem just nu. I framtiden när de blir äldre och väljer själva, så kan dessa saker vara alternativ för dem, men inte just nu.För övrigt tror jag också att barn i allmänhet mår bra av att inte alltid kunna peka på vad de vill ha och genast få det av sina tjänstvilliga föräldrar.
    Jag inser att jag skrev lite slarvigt. Jag menar om man nekar dem med motiveringen (uttalad eller underförstådd) att "det är inget för pojkar"/"det är bara flickor som gör så" eller liknande.
  • Leonie
    lövet2 skrev 2008-02-06 14:45:25 följande:
    För övrigt tror jag också att barn i allmänhet mår bra av att inte alltid kunna peka på vad de vill ha och genast få det av sina tjänstvilliga föräldrar.
    Det instämmer jag helt i, men det har ju ingenting med diskussionen att göra. Frågan är VARFÖR man nekar. Skulle du neka din dotter att ha klänning också kan jag köpa argumentet, men inte om du nekar din pojke bara för att han har snopp.
  • lillamammsen
    Mamasnest skrev 2008-02-06 13:51:56 följande:
    Jo, det är sant. Men jag satte på min pojk strumpbyxor när han var liten, det är ett så praktiskt plagg tycker jag. Omgivningen reagerade till min stora förvåning starkt på det.
    Ja, det gjorde jag med, han fick syrrornas gamla..
    När han hade haft gympa en gång (han är 7 år) så hade kompisarna sett det och skrattat åt honom..

Jag låter honom numera ha långkalsonger istället...tycker det är så synd att hålla på sin rätt att vara anorlunda om barnet blir retad av det...Ibland så måste man anpassa sig efter hur världen ser ut..
    Jag tycker däremot inte att det spelar någon roll om barnet själv vill och att han/hon inte bryr sig, då är det ju ok.
  • lövet2
    Hannah76 skrev 2008-02-06 14:47:32 följande:
    En fråga, när tycker du att barn är stora nog att välja kläder själva?
    Lillan har valt sina kläder själv från 1 år, men hon får välja från ett begränsat urval. Från skolåldern får de vara med och välja när det ska handlas kläder, men det är jag som har sista ordet. Mina krav då är att priset ska vara överkomligt, tvättråden ska vara rimliga och kvalitén ska vara tillräckligt bra. Med de reservationerna är det bara för dem att välja fritt av allt som finns.
    Från skolåldern alltså ...
  • lövet2
    Leonie skrev 2008-02-06 14:52:57 följande:
    Det instämmer jag helt i, men det har ju ingenting med diskussionen att göra. Frågan är VARFÖR man nekar. Skulle du neka din dotter att ha klänning också kan jag köpa argumentet, men inte om du nekar din pojke bara för att han har snopp.
    Frågan kommer inte upp överhuvudtaget. Jag köper hans kläder och jag köper inga klänningar åt honom. Visst finns det klänningar i huset, men det är inte hans klänningar. Skulle han av någon outgrundlig anledning vilja ha sina systrars kläder, så kan han glömma det. Varför skulle han få ha sin systers kläder i stl 150 om han själv drar stl 110 t ex?
  • Sennaboo
    Hannah76 skrev 2008-02-06 14:47:32 följande:
    En fråga, när tycker du att barn är stora nog att välja kläder själva?
    Jag har tänkt fortsätta ta fram kläder så länge som det fungerar. Får väl se när intresset för kläder kommer hos barnen. Varför introducera dem till det innan de själv önskar? Verkar bara bökigt för en själv.
  • tessum
    sapau skrev 2008-02-06 14:53:57 följande:
    Ja, det gjorde jag med, han fick syrrornas gamla..När han hade haft gympa en gång (han är 7 år) så hade kompisarna sett det och skrattat åt honom..Jag låter honom numera ha långkalsonger istället...tycker det är så synd att hålla på sin rätt att vara anorlunda om barnet blir retad av det...Ibland så måste man anpassa sig efter hur världen ser ut..Jag tycker däremot inte att det spelar någon roll om barnet själv vill och att han/hon inte bryr sig, då är det ju ok.
    Ibland så måste man anpassa sig efter hur världen ser ut..... håller med dig till 100%
  • Maddish

Leoni: Hur lär dom sig vad som är onormalt och fel? inte av mig iallafall. Eftersom det är jag som köper mina barns kläder och dom är för små för att ha något att säga till om så lär jag inte hamna i den situationen på många år än om ens då. När dom är stora nog att bestämma själva så är dom också stora nog att förstå hur andra människor kan reagera på deras val. Då får dom fatta det beslutet själva och då får jag acceptera det.

HelenaMaria: Hade någon köpt en docka till dom så hade dom fått behålla den. Hade någon köpt en klänning så hade jag lämnat tillbaka den.

Jag klär dom inte i klänning, flätar deras hår eller köper dockor till dom för att dom är pojkar och jag tycker inte att dom klär i rosa..
    Jag accepterar andras åsikter och tycker att andra ska acceptera mina.

Jag har däremot inte fått något svar på varför man skulle klä ett dagisbarn i klänning.

Jag är själv inte särskillt feminin av mig och har ett manligt yrke. Klänningarna jag äger är så gott som oanvända. Men nån gång ibland så vill jag faktiskt känna mig extra fin och det gör jag i klänning, smink och nagellack. Hade sambon kommit likadant klädd hade jag inte kännt mig lika speciell längre. Där tycker jag finns en skillnad mellan könen. Men det är vad JAG tycker.

• Leonie
    lövet2 skrev 2008-02-06 15:00:03 följande:
    Frågan kommer inte upp överhuvudtaget. Jag köper hans kläder och jag köper inga klänningar åt honom. Visst finns det klänningar i huset, men det är inte hans klänningar. Skulle han av någon outgrundlig anledning vilja ha sina systrars kläder, så kan han glömma det. Varför skulle han få ha sin systers kläder i stl 150 om han själv drar stl 110 t ex?
    Visst, så är det hos oss också. Jag köper inte klänning till mina söner heller och de skulle inte få ha gympadojor när det är minusgrader. Men om vi är på BR och min son säger att han vill ha en docka skulle jag aldrig neka honom det på grund av att han är pojke. Skulle han vara med i butiken när vi handlar och han absolut skulle vilja ha en bomullsklänning (vilket han förmodligen inte skulle vilja ha, men det är en annan sak) i stället för en svart tröja med dinosaurier på så har jag svårt att se att jag skulle neka honom det med argumentet att han inte kan få det för att han är pojke.
Svar på tråden pojke med klänning?????