• tessum

pojke med klänning?????

Jag var och shoppade och fick se något jag aldrig sett tidigare, nämligen en mamma som shoppade en klänning till sin son. Först trodde jag att det var en flicka men när mamman sa "vill du ha den här, gubben?" så höll jag på att svimma.
    Är det verkligen så det är idag? att mammor köper flickkläder till sin son? jag har aldrig hört talas om det innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 11:12
    En fråga till. Ni som köper klänningar, kjolar till era söner, har barnen på sig det när ni åker bort, på dagis osv eller är det bara när dom är hemma?

• Svar på tråden pojke med klänning?????
  • Maddish
    Leonie skrev 2008-02-06 15:23:02 följande:
    Jag har inte uppfattat diskussionen som att den gäller att man som förälder går och köper kläder till sitt barn för att göra ett statement, utan om man skulle neka sina barn att ha kläder som de själva vill ha. Stor skillnad. Som jag nyss skrev så köper inte jag heller klänningar till min son. Skulle situationen uppkomma att han själv väldigt gärna vill ha det är det annorlunda. Jag ser personligen inte så fruktansvärt stor skillnad på en bomullsklänning/tunika eller vad det nu kan vara och en tröja, annat än att klänningen är längre.
    Det har varit uppe att det ska vara lika mellan könen och att det är barn det handlar om och inte kön.
    Och som jag skrev så när pojkarna är stora nog att bestämma vilka kläder vi ska köpa till dom så är dom stora nog att förstå omgivningens reaktion. Då får jag bara stötta dom. Jag tycker att barn på dagis är inte stora nog att bestämma vilka kläder som ska köpas. Därför bestämmer jag att dom inte får någon klänning. Dom får heller inte ett par schackrutiga byxor, för jag tycker inte det passar...
  • Machapuchare
    tessum skrev 2008-02-06 15:24:01 följande:
    varfö skulle hon inte vela det? tror du att alla tjejer som är tjejiga gör det för föräldrarnas skull medans tjejiga pojkar bara är sig själva?
    Nej, jag tror säkert att din dotter klär sig "tjejigt" för att hon vill det!!
    Det var bara det att du själv skrev att du skulle blivit deppig om hon hade varit mer av en "pojkflicka". Det kan ju få konsekvenser i vad barnet väljer när föräldrarna känner på det viset. DÄrmed absolut inte sagt att det skulle vara så med din dotter.
    Jag tror att det är VÄLDIGT vanligt bland barn att vilja ha rosa och klänningar och princess-tema och så vidare under en period!
  • tessum
    Leonie skrev 2008-02-06 15:26:02 följande:
    Jag skulle bli deppig om min pojke blev olycklig för att han inte bekräftas som individ, utan utifrån vad han förväntas tycka om som kön.
    Jag tror seriöst inte att någon pojke blir obekräftad som individ för att han inte får ha klänning. det har ju fungerat bra tidigareoch jg har aldrig hört talas om någon som måste gå till psykolog i vuxen ålder för att mamman sa ifrån när han ville ha klänning.
    är det verkligen barnets kamp att få vara sig själva eller förälderns kamp att få allt att vara så jämställt som möjligt?
  • tessum
    Machapuchare skrev 2008-02-06 15:30:06 följande:
    Nej, jag tror säkert att din dotter klär sig "tjejigt" för att hon vill det!! Det var bara det att du själv skrev att du skulle blivit deppig om hon hade varit mer av en "pojkflicka". Det kan ju få konsekvenser i vad barnet väljer när föräldrarna känner på det viset. DÄrmed absolut inte sagt att det skulle vara så med din dotter. Jag tror att det är VÄLDIGT vanligt bland barn att vilja ha rosa och klänningar och princess-tema och så vidare under en period!
    oki =) men jag har alltid bara "pojkiga" pojkar, min dotters kompisar(pojkar) skulle ju skrika ihjäl sig om deras mammor köpt klänningar till dom. jag har riktigt svårt att förstå att det faktiskt finns pojkar som vill ha klänning.
  • Machapuchare

Undrar hur många flickor som skulle komma på själva att de ville ha klänning om föräldrarna aldrig föreslog det och aldrig tog med dem till någon kläd-affär..

• Maddish
    Hannah76 skrev 2008-02-06 15:26:54 följande:
    Jag tycker att det är praktiskt med en mjuk klänning/tunika och strumpbyxor/tights, ser inte det opraktiska i det alls.Min dotter hade en period där hon gärna ville gå till dagis i pyjamas då och då.. Och det fick hon göra..Det blev ganska snabbt "ospännande" och hon slutade med det.
    Det är säkert praktiskt för vissa barn, men jag ser det ur min synvinkel med två vilda barn som inte kan hålla sig hela och rena mer än ett par minuter. Därför är det väldigt sällan dom kläs i finare lite dyrare  kläder.
    Hannah76 skrev 2008-02-06 15:24:22 följande:
    Konstigt att vissa saker är ok på vuxna men inte på barn. Jag tycker att det är skitsnyggt med kostym på både kvinnor och män, "gubbyxor" är klädsamt på en kvinna, likväl skjorta, sarong är läckert på män och jag tycker dt är fint med kilt och de "särkar" som används av en stor del av den manliga befolkningen i världen.
    Det har väl med smak och tycke att göra och inte vad som är accepterat. Jag tycker inte att det är ett dugg snyggt med kilt och om sambon skulle ha sarong får han nog bli lång och musklig, lite solbränd och ha en modellaktig blick förts...
  • Leonie
    tessum skrev 2008-02-06 15:30:27 följande:
    Jag tror seriöst inte att någon pojke blir obekräftad som individ för att han inte får ha klänning. det har ju fungerat bra tidigareoch jg har aldrig hört talas om någon som måste gå till psykolog i vuxen ålder för att mamman sa ifrån när han ville ha klänning.är det verkligen barnets kamp att få vara sig själva eller förälderns kamp att få allt att vara så jämställt som möjligt?
    Jag bemötte inte något av det du skriver här ovan, utan att du skriver att du skulle ha blivit DEPPIG om din dotter inte hade varit tjejig. Det betyder ju indirekt att du inte fullt ut hade accepterat henne som individ om hon hade valt att leka med bilar och aldrig ville ha klänning eller nagellack. Jag hade absolut inte blivit deppig om min son ville ha klänning, det finns värre saker att bli deprimerad över
  • tessum
    Machapuchare skrev 2008-02-06 15:35:26 följande:
    Undrar hur många flickor som skulle komma på själva att de ville ha klänning om föräldrarna aldrig föreslog det och aldrig tog med dem till någon kläd-affär..
    undrar hur många pojkar som skulle komma på att dom ville ha klänning
  • Maddish
    tessum skrev 2008-02-06 15:30:27 följande:
    Jag tror seriöst inte att någon pojke blir obekräftad som individ för att han inte får ha klänning. det har ju fungerat bra tidigareoch jg har aldrig hört talas om någon som måste gå till psykolog i vuxen ålder för att mamman sa ifrån när han ville ha klänning.är det verkligen barnets kamp att få vara sig själva eller förälderns kamp att få allt att vara så jämställt som möjligt?
    Det undrar jag med. Det känns som om det är värre att inte klä sin lilla pojke i klänning att göra det.
  • Magrat

tessum skrev 2008-02-06 15:24:01 följande:

varfö skulle hon inte vela det? tror du att alla tjejer som är tjejiga gör det för föräldrarnas skull medans tjejiga pojkar bara är sig själva?
    Machapuchare skrev "Då får vi innerligt hoppas att din dotter verkligen VILL vara "tjejig" och ha "tjejiga" saker."
    Du hade skrivit att du skulle bli deppig om din dotter vägrade klänning. Tror du inte att du visar din dotter att du föredrar klänning till henne? Medvetet eller omedvetet.

En del tjejer gillar klänningar och rosa, en del gör det inte. Många tjejer blir influerade av sina föräldrar och släktingar som köper mycket klänningar och rosa, en del blir influerade av kamrater. Är det deras eget val eller ett sätt att passa in i normen? Det är svårt att veta säkert.

För de som INTE gillar klänningar och rosa (jag var en sådan flicka) så är det inte roligt att veta att släktingar sitter och ojar sig över att man har hål på jeansknäna, "kan mamman inte sätta på flickan en kjol i stället så hon blir söt". Det må vara halvt skämtsamt, det må vara allvarligt, men liknande kommentarer är ibland allt som behövs för att ett barn ska se att man inte passar in i folks åsikter om vad som är "rätt". Det kan få barn att skämmas över vad de själva trivs i.
    Detta hände mig vid något tillfälle. Det var lyckligtvis en släkting som jag inte stod så nära, så jag tog inte åt mig. Hade min mamma däremot visat en antydan till att ha samma åsikt hade jag nog känt en konstig skam över MIN EGEN SMAK?!
Svar på tråden pojke med klänning?????