tessum skrev 2008-02-06 15:24:01 följande:
varfö skulle hon inte vela det? tror du att alla tjejer som är tjejiga gör det för föräldrarnas skull medans tjejiga pojkar bara är sig själva?
Machapuchare skrev "Då får vi innerligt hoppas att din dotter verkligen VILL vara "tjejig" och ha "tjejiga" saker."
Du hade skrivit att du skulle bli deppig om din dotter vägrade klänning. Tror du inte att du visar din dotter att du föredrar klänning till henne? Medvetet eller omedvetet.
En del tjejer gillar klänningar och rosa, en del gör det inte. Många tjejer blir influerade av sina föräldrar och släktingar som köper mycket klänningar och rosa, en del blir influerade av kamrater. Är det deras eget val eller ett sätt att passa in i normen? Det är svårt att veta säkert.
För de som INTE gillar klänningar och rosa (jag var en sådan flicka) så är det inte roligt att veta att släktingar sitter och ojar sig över att man har hål på jeansknäna, "kan mamman inte sätta på flickan en kjol i stället så hon blir söt". Det må vara halvt skämtsamt, det må vara allvarligt, men liknande kommentarer är ibland allt som behövs för att ett barn ska se att man inte passar in i folks åsikter om vad som är "rätt". Det kan få barn att skämmas över vad de själva trivs i.
Detta hände mig vid något tillfälle. Det var lyckligtvis en släkting som jag inte stod så nära, så jag tog inte åt mig. Hade min mamma däremot visat en antydan till att ha samma åsikt hade jag nog känt en konstig skam över MIN EGEN SMAK?!