• tessum

pojke med klänning?????

Jag var och shoppade och fick se något jag aldrig sett tidigare, nämligen en mamma som shoppade en klänning till sin son. Först trodde jag att det var en flicka men när mamman sa "vill du ha den här, gubben?" så höll jag på att svimma.
    Är det verkligen så det är idag? att mammor köper flickkläder till sin son? jag har aldrig hört talas om det innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 11:12
    En fråga till. Ni som köper klänningar, kjolar till era söner, har barnen på sig det när ni åker bort, på dagis osv eller är det bara när dom är hemma?

• Svar på tråden pojke med klänning?????
  • tessum

jag är glad att min dotter vill vara tjejig och ha tjejiga saker. min kusin har alltid varit en pojkflicka och bara velat leka med bilar och sånnt, hon har vägrat att ha klänning. skulle själv bli lite deppig om min flicka blev sån.

• Machapuchare
    tessum skrev 2008-02-06 15:14:20 följande:
    jag är glad att min dotter vill vara tjejig och ha tjejiga saker. min kusin har alltid varit en pojkflicka och bara velat leka med bilar och sånnt, hon har vägrat att ha klänning. skulle själv bli lite deppig om min flicka blev sån.
    Då får vi innerligt hoppas att din dotter verkligen VILL vara "tjejig" och ha "tjejiga" saker. Jag önskar inget barn att de skall känna att "såhär måste jag göra för annars blir min mamma/mina föräldrar besvikna/deppiga".
  • Machapuchare

Varför är det så viktigt att dela in barnen i pojkar och flickor?
    Jag är övertygad om att det är större skillnad mellan olika individer än vad det är mellan pojkar och flickor som grupp.

• Hannah76
    Maddish skrev 2008-02-06 15:09:26 följande:
    Leoni: Hur lär dom sig vad som är onormalt och fel? inte av mig iallafall. Eftersom det är jag som köper mina barns kläder och dom är för små för att ha något att säga till om så lär jag inte hamna i den situationen på många år än om ens då. När dom är stora nog att bestämma själva så är dom också stora nog att förstå hur andra människor kan reagera på deras val. Då får dom fatta det beslutet själva och då får jag acceptera det.HelenaMaria: Hade någon köpt en docka till dom så hade dom fått behålla den. Hade någon köpt en klänning så hade jag lämnat tillbaka den. Jag klär dom inte i klänning, flätar deras hår eller köper dockor till dom för att dom är pojkar och jag tycker inte att dom klär i rosa..Jag accepterar andras åsikter och tycker att andra ska acceptera mina.Jag har däremot inte fått något svar på varför man skulle klä ett dagisbarn i klänning.Jag är själv inte särskillt feminin av mig och har ett manligt yrke. Klänningarna jag äger är så gott som oanvända. Men nån gång ibland så vill jag faktiskt känna mig extra fin och det gör jag i klänning, smink och nagellack. Hade sambon kommit likadant klädd hade jag inte kännt mig lika speciell längre. Där tycker jag finns en skillnad mellan könen. Men det är vad JAG tycker.
    Man klär ett dagisbarn i klänning för att barnet vill ha klänning. Inte mer komplicerat än så.
  • Leonie
    Maddish skrev 2008-02-06 15:09:26 följande:
    Leoni: Hur lär dom sig vad som är onormalt och fel? inte av mig iallafall. Eftersom det är jag som köper mina barns kläder och dom är för små för att ha något att säga till om så lär jag inte hamna i den situationen på många år än om ens då. När dom är stora nog att bestämma själva så är dom också stora nog att förstå hur andra människor kan reagera på deras val. Då får dom fatta det beslutet själva och då får jag acceptera det.HelenaMaria: Hade någon köpt en docka till dom så hade dom fått behålla den. Hade någon köpt en klänning så hade jag lämnat tillbaka den. Jag klär dom inte i klänning, flätar deras hår eller köper dockor till dom för att dom är pojkar och jag tycker inte att dom klär i rosa..Jag accepterar andras åsikter och tycker att andra ska acceptera mina.Jag har däremot inte fått något svar på varför man skulle klä ett dagisbarn i klänning.Jag är själv inte särskillt feminin av mig och har ett manligt yrke. Klänningarna jag äger är så gott som oanvända. Men nån gång ibland så vill jag faktiskt känna mig extra fin och det gör jag i klänning, smink och nagellack. Hade sambon kommit likadant klädd hade jag inte kännt mig lika speciell längre. Där tycker jag finns en skillnad mellan könen. Men det är vad JAG tycker.
    Jag har inte uppfattat diskussionen som att den gäller att man som förälder går och köper kläder till sitt barn för att göra ett statement, utan om man skulle neka sina barn att ha kläder som de själva vill ha. Stor skillnad. Som jag nyss skrev så köper inte jag heller klänningar till min son. Skulle situationen uppkomma att han själv väldigt gärna vill ha det är det annorlunda. Jag ser personligen inte så fruktansvärt stor skillnad på en bomullsklänning/tunika eller vad det nu kan vara och en tröja, annat än att klänningen är längre.
  • Maddish
    Hannah76 skrev 2008-02-06 15:19:18 följande:
    Man klär ett dagisbarn i klänning för att barnet vill ha klänning. Inte mer komplicerat än så.
    Hade jag haft en flicka hade hon heller inte fått ha klänning på dagis eftersom det inte är praktiskt. Hon hade fått ha klänning vid speciella tillfällen som kalas och annat. Mina barn ska kläs praktiskt tycker jag.
    Hade min son velat ha sin pyjamas på sig på dagis hade jag också sagt nej...
  • tessum
    Machapuchare skrev 2008-02-06 15:17:25 följande:
    Då får vi innerligt hoppas att din dotter verkligen VILL vara "tjejig" och ha "tjejiga" saker. Jag önskar inget barn att de skall känna att "såhär måste jag göra för annars blir min mamma/mina föräldrar besvikna/deppiga".
    varfö skulle hon inte vela det? tror du att alla tjejer som är tjejiga gör det för föräldrarnas skull medans tjejiga pojkar bara är sig själva?
  • Hannah76

Konstigt att vissa saker är ok på vuxna men inte på barn. Jag tycker att det är skitsnyggt med kostym på både kvinnor och män, "gubbyxor" är klädsamt på en kvinna, likväl skjorta, sarong är läckert på män och jag tycker dt är fint med kilt och de "särkar" som används av en stor del av den manliga befolkningen i världen.

• Leonie
    tessum skrev 2008-02-06 15:14:20 följande:
    Jag skulle bli deppig om min pojke blev olycklig för att han inte bekräftas som individ, utan utifrån vad han förväntas tycka om som kön.
  • Hannah76
    Maddish skrev 2008-02-06 15:23:15 följande:
    Hade jag haft en flicka hade hon heller inte fått ha klänning på dagis eftersom det inte är praktiskt. Hon hade fått ha klänning vid speciella tillfällen som kalas och annat. Mina barn ska kläs praktiskt tycker jag. Hade min son velat ha sin pyjamas på sig på dagis hade jag också sagt nej...
    Jag tycker att det är praktiskt med en mjuk klänning/tunika och strumpbyxor/tights, ser inte det opraktiska i det alls.
    Min dotter hade en period där hon gärna ville gå till dagis i pyjamas då och då.. Och det fick hon göra..Det blev ganska snabbt "ospännande" och hon slutade med det.
Svar på tråden pojke med klänning?????