• tessum

pojke med klänning?????

Jag var och shoppade och fick se något jag aldrig sett tidigare, nämligen en mamma som shoppade en klänning till sin son. Först trodde jag att det var en flicka men när mamman sa "vill du ha den här, gubben?" så höll jag på att svimma.
    Är det verkligen så det är idag? att mammor köper flickkläder till sin son? jag har aldrig hört talas om det innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 11:12
    En fråga till. Ni som köper klänningar, kjolar till era söner, har barnen på sig det när ni åker bort, på dagis osv eller är det bara när dom är hemma?

• Svar på tråden pojke med klänning?????
  • Sniglar och Krut
    Hannah76 skrev 2008-02-06 15:26:54 följande:
    Jag tycker att det är praktiskt med en mjuk klänning/tunika och strumpbyxor/tights, ser inte det opraktiska i det alls.Min dotter hade en period där hon gärna ville gå till dagis i pyjamas då och då.. Och det fick hon göra..Det blev ganska snabbt "ospännande" och hon slutade med det.
    Varför låter man sina barn gå till dagis i pyjamas?
    "För att dom vill?"
    Är det inte väldigt att man som förälder säger att "Nej, pyjamas har man hemma på natten eller på kvällen i soffan, eller på morgonen hemma när man har vaknat?
    Jag förstår mig inte på det här grejen med att ungar ska få testa allt dom får för sig.
    Det är fullt naturligt att man som förälder förklarar för ett barn att man inte går till dagis i pyjamas.
  • Machapuchare
    tessum skrev 2008-02-06 15:38:10 följande:
    undrar hur många pojkar som skulle komma på att dom ville ha klänning
    Jag tror inte att något barn skulle komma på det själv. Men den situation som jag målade upp (föräldrarna föreslår det aldrig..) är den som många pojkar befinner sig i. Det tror jag är anledningen till att så få pojkar har klänning. Inte för att det skulle passa dem sämre än vad det passar flickorna.
  • tessum
    Leonie skrev 2008-02-06 15:37:35 följande:
    Jag bemötte inte något av det du skriver här ovan, utan att du skriver att du skulle ha blivit DEPPIG om din dotter inte hade varit tjejig. Det betyder ju indirekt att du inte fullt ut hade accepterat henne som individ om hon hade valt att leka med bilar och aldrig ville ha klänning eller nagellack. Jag hade absolut inte blivit deppig om min son ville ha klänning, det finns värre saker att bli deprimerad över
    bara för att man accepterar något behöver man inte gilla det till 100%. jag hade inte älskat henne mindre för att hon var en pojkflicka, inte hade jag köpt prinsess barbien till henne om hon ville ha en spindelmannen dräkt. jag hade blivit deppig, men jag hade inte brytit ihop.
    tror det är lite tabu att prata om sånnt. ungefär som alla kvinnor som så hjärtligt önskar en dotter och så får dom bara söner.
  • Hannah76

Klänningar är inte dyrare än andra kläder. För mig är inte klänning finkläder, utan ett vanligt plagg.

Men det är väl fullt accepterat att vuxna kvinnor klär sig i kostym och skjort eller ett manligt arbetarplagg som tex jeans? Och att flera miljoner av världens män går klädda i klänning (särkar av olika slag)?

• Maddish
    Machapuchare skrev 2008-02-06 15:35:26 följande:
    Undrar hur många flickor som skulle komma på själva att de ville ha klänning om föräldrarna aldrig föreslog det och aldrig tog med dem till någon kläd-affär..
    Det är nog inte föräldrarnas fel alltid. Jag har inte hittat en enda sagoprinsessa som inte har en fin klänning på sig.
    Om jag haft en flicka och aldrig klätt henne i klänning så hade det kommit en dag då hon själv velat ha en. Flickor har klänningar överallt, i sagor, filmer, verkliga livet. Inte mycket att göra åt.
  • Sniglar och Krut
    Hannah76 skrev 2008-02-06 15:43:14 följande:
    Klänningar är inte dyrare än andra kläder. För mig är inte klänning finkläder, utan ett vanligt plagg.Men det är väl fullt accepterat att vuxna kvinnor klär sig i kostym och skjort eller ett manligt arbetarplagg som tex jeans? Och att flera miljoner av världens män går klädda i klänning (särkar av olika slag)?
    Men ingen går till jobbet i pyjamas va?
  • Machapuchare
    Maddish skrev 2008-02-06 15:43:42 följande:
    Det är nog inte föräldrarnas fel alltid. Jag har inte hittat en enda sagoprinsessa som inte har en fin klänning på sig. Om jag haft en flicka och aldrig klätt henne i klänning så hade det kommit en dag då hon själv velat ha en. Flickor har klänningar överallt, i sagor, filmer, verkliga livet. Inte mycket att göra åt.
    Jag tror säkerligen att många flickor lär sig att flickor skall se ut på det viset genom att de läser böcker och ser filmer som handlar om prinsessor. Synd att det inte finns lite fler prinsess-böcker där prinsessorna är klädda som barn..
    Min son tycker mycket om prinsessan i Per Gustavssons "Så gör prinsessor". Självklart kommer han också en dag vilja klä ut sig till prinsessa och självklart kommer han då att få göra det.
  • Hannah76

Sniglar och Krut skrev 2008-02-06 15:41:13 följande:

Varför låter man sina barn gå till dagis i pyjamas?"För att dom vill?"Är det inte väldigt att man som förälder säger att "Nej, pyjamas har man hemma på natten eller på kvällen i soffan, eller på morgonen hemma när man har vaknat?Jag förstår mig inte på det här grejen med att ungar ska få testa allt dom får för sig.Det är fullt naturligt att man som förälder förklarar för ett barn att man inte går till dagis i pyjamas.
    Jag tycker inte att det var så farligt, det var flera barn på hennes dagis om gjorde så i perioder. Jag väljer mina fajter. Tycker att det är bättre att låta dem testa och sen tröttna på det än att bråka om en så trival sak som kläder. Hon har fått välja fritt, men självklart finns det vissa regler. Som tex att man har ytterkläder på sig osv. Jag är ingen "slapp" eller släpphänt förälder, men jag uppmuntrar mina barn i deras egna idéer, fantasier osv. Vari ligger det hemsa o farliga med att gå till dagis i pyjamas o dyl?
  • Hannah76

Sniglar och Krut skrev 2008-02-06 15:44:14 följande:

Men ingen går till jobbet i pyjamas va?
    Men det är fritt att prova. *S*
  • Tilcha

Jag skulle inte köpa klänning till min son om jag hade nån. Då får han köpa det själv när han e stor nog att köpa sina egna kläder. Sen får folk säga vad de vill.

Svar på tråden pojke med klänning?????