• tessum

pojke med klänning?????

Jag var och shoppade och fick se något jag aldrig sett tidigare, nämligen en mamma som shoppade en klänning till sin son. Först trodde jag att det var en flicka men när mamman sa "vill du ha den här, gubben?" så höll jag på att svimma.
    Är det verkligen så det är idag? att mammor köper flickkläder till sin son? jag har aldrig hört talas om det innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 11:12
    En fråga till. Ni som köper klänningar, kjolar till era söner, har barnen på sig det när ni åker bort, på dagis osv eller är det bara när dom är hemma?

• Svar på tråden pojke med klänning?????
  • tessum

Sniglar och Krut skrev 2008-02-06 11:20:17 följande:

Klart som tusan man har rätt att begränsa sina barn, annars kunde vi lägga ner allt vad barnuppfostran heter.En viktig del i barnuppfostran är att man som förälder sätter just gränser, alltså begränsar sina barn ibland.Nu är inte kjol eller klänning något som man MÅSTE begränsa om man har en son, han växer knappast upp och blir en knäppgök om han har fått bära klänning.MEN, _varför_ är det så fel att säga till sin son:"Nej, vi köper ingen klänning, det är för flickor" ?
    Tycker att du har en poäng där!!!!
  • Angel73

Min son hade klänning när han var tre, men endast ett par gånger för storasyster hade ju det. Visst fick han ha det tänkte jag , bättre han får testa det nu än när han blir tonåring

• mmmao

Klart som tusan man har rätt att begränsa sina barn, annars kunde vi lägga ner allt vad barnuppfostran heter.En viktig del i barnuppfostran är att man som förälder sätter just gränser, alltså begränsar sina barn ibland.Nu är inte kjol eller klänning något som man MÅSTE begränsa om man har en son, han växer knappast upp och blir en knäppgök om han har fått bära klänning.MEN, _varför_ är det så fel att säga till sin son:"Nej, vi köper ingen klänning, det är för flickor" ?
    det är skillnad på att sätta gränser och att begränsa någons person. Och nej det har jag inte rätt till.

eftersom klänningar inte*är* för flickor. Det är bara vissa som *tycker* det.
  • sandrafia

Min kusins son vägrar ha något annat är klänning han har väll en sån perod kanske jag ser inget fel idet.

Men jag själv skulle nog inte låta min son ha klänning mer än hemma å på dagis då när han klär ut sig där.

• mmmao

men att en pojke sätter på sig klänning betyder inte för barnet att han blir/är en tjej. han kanske intye klär ut sig utan är sig själv men han tycker det är praktiskt eller fint med klänning.

• tessum
    mmmao skrev 2008-02-06 11:23:19 följande:
    Sniglar och Krut skrev 2008-02-06 11:20:17 följande:det är skillnad på att sätta gränser och att begränsa någons person. Och nej det har jag inte rätt till.eftersom klänningar inte*är* för flickor. Det är bara vissa som *tycker* det.
    klänningar har väll alltid varit för flickor? varför ska det ändras nu?

jag skulle också låta min son (om jag hade en) klä ut sig om han ville, men jag skulle ALDRIG köpa en klänning till en pojke.
  • Sniglar och Krut
    mmmao skrev 2008-02-06 11:23:19 följande:
    det är skillnad på att sätta gränser och att begränsa någons person. Och nej det har jag inte rätt till.eftersom klänningar inte*är* för flickor. Det är bara vissa som *tycker* det.
    "Bara vissa som tycker det"?
    I vår del av världen är klänningen till för flickor och kvinnor.
    Inte konstigare än att kalsongerna sitter på killar och trosor på flickor.
    Varför kan det inte få vara så?
    Vad är det farliga i att ha kläder som riktas mot bara ett kön?
  • tessum

borde det inte vara mer praktiskt med byxa än klänning? egen erfrenhet ;)

• Miss Lau
    tessum skrev 2008-02-06 11:25:25 följande:
    klänningar har väll alltid varit för flickor? varför ska det ändras nu?jag skulle också låta min son (om jag hade en) klä ut sig om han ville, men jag skulle ALDRIG köpa en klänning till en pojke.
    Det var inte så länge sen som byxor bara var för män. Saker kan ändras och gör det oavsett om man vill eller inte.
Svar på tråden pojke med klänning?????