• tessum

pojke med klänning?????

Jag var och shoppade och fick se något jag aldrig sett tidigare, nämligen en mamma som shoppade en klänning till sin son. Först trodde jag att det var en flicka men när mamman sa "vill du ha den här, gubben?" så höll jag på att svimma.
    Är det verkligen så det är idag? att mammor köper flickkläder till sin son? jag har aldrig hört talas om det innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 11:12
    En fråga till. Ni som köper klänningar, kjolar till era söner, har barnen på sig det när ni åker bort, på dagis osv eller är det bara när dom är hemma?

• Svar på tråden pojke med klänning?????
  • Sasson
    tessum skrev 2008-02-06 12:12:41 följande:
    självklart inte. det var ett sätt att förklara hur jag tänkte. vad alla på FL tar allt ordagrant
    Men hur tänkte du då?
  • tessum

Men om det här nu handlar om jämdställdheten, som det verkar att dom flesta tycker, så borde ni väll även tycka att vuxna män ska kunna ha klänning när dom känner för det? jag har till och med svårt för män som sminkar sig =/

eller handlar det om att barn ska vara barn och då har könet ingen betydelse? men när är det då dags att lära pojken att bli en man?

• bebbe made in italy

Tycker det e så himla dumt, med detta att pojkar plötsligt skall ha klänning, herregud varför är man glad över olikheterna könen i mellan i stället för att hålla på och tjafsa om att alla skall vara exakt likadana. Klänning är för tjejer!

Jag har ett mirakel i min mage
  • tessum
    Sasson skrev 2008-02-06 12:13:32 följande:
    Men hur tänkte du då?
    att alla barn blir ett kön, att pojkarna blir lika mycket flicka som flickorna är nu, dvs ha tjejiga kläder, rosa tapeter, dockor istället för bilar osv. förstår du hur jag menar?
  • Myrongen

Förstår inte problemet...

Om jag lyckas hitta en klänning utan massa volanger och rysch-pysch (vilket jag inte skulle köpa till en tjej heller för det är så j-a fult) kommer jag absolut köpa en klänning till sonen i sommar. Inte för att jag "försöker göra pojkar till flickor" utan för att det ju är jättepraktiskt när det är dags för potträning. Fast man vet ju inte, TÄNK om snorren ramlar av!

Samma sak med nattlinne. Också ett praktiskt plagg oavsett kön, mycket enklare att byta blöja på natten utan att krångla så man väcker barnet.

Enda vettiga anledningen till att ha kill-/tjejkläder är att vi med tiden får olika form. På barn spelar det väl ändå ingen roll?

• Maddish

Mina pojkar skulle inte få ha klänning eller kjol på sig. Jag sätter inte ens på dom rosa kläder. Jag förstår inte varför en pojke skulle ha klänning...

• Miss Lau
    tessum skrev 2008-02-06 12:15:37 följande:
    Men om det här nu handlar om jämdställdheten, som det verkar att dom flesta tycker, så borde ni väll även tycka att vuxna män ska kunna ha klänning när dom känner för det? jag har till och med svårt för män som sminkar sig =/eller handlar det om att barn ska vara barn och då har könet ingen betydelse? men när är det då dags att lära pojken att bli en man?
    Varför ska man lär pojkar att bli män, jag menar är vuxna män annorlunda mot vuxna kvinnor på något sätt?

Jag tycker att barn är barn och de växer upp till vuxna. Inte göra jag något speciellt för att mina söner ska bli just "män".
  • Sasson
    tessum skrev 2008-02-06 12:15:37 följande:
    Men om det här nu handlar om jämdställdheten, som det verkar att dom flesta tycker, så borde ni väll även tycka att vuxna män ska kunna ha klänning när dom känner för det? jag har till och med svårt för män som sminkar sig =/eller handlar det om att barn ska vara barn och då har könet ingen betydelse? men när är det då dags att lära pojken att bli en man?
    Jag tycker inte det handlar om jämställdheten (mer än att män lika lite som kvinnor ska behöva klä sig för att tända det motsatta könet), jag tycker det handlar om att de ska kunna få ha klänning om de tycker det är fint och bekvämt. Jag ser inte det som ett hot mot manligheten, eftersom jag inte tror den sitter i kläderna (och ser man bakåt i historien ser man att den verkligen inte gör det!).

Men det här är ju exakt samma diskussion som när kvinnor började använda byxor. Och där har vi ju resultatet. Har kvinnor blivit män för att vi använder byxor? Borde vi INTE använda byxor, och på så sätt bejaka vår kvinnlighet?

Och ja, för min del få män gärna ha klänning och kjol.
  • HelenaMaria

T.ex. nattlinne eller nattsärk var ju jättevanligt förr i tiden. Det är ett nytt påfund att pojkar och män inte kan ha dessa plagg.

Vad gäller klänning så kan det vara praktiskt på sommaren som någon sa. Jag är inte emot detta men en massa ryschpysch skulle jag varken sätta på en kille eller tjej.

• Miss Lau
    tessum skrev 2008-02-06 12:17:16 följande:
    att alla barn blir ett kön, att pojkarna blir lika mycket flicka som flickorna är nu, dvs ha tjejiga kläder, rosa tapeter, dockor istället för bilar osv. förstår du hur jag menar?
    Ärligt talat så förstår jag inte alls vad du menar. Blir sonen mindre pojke om han har rosa tapet och leker med dockor? (förövrigt är jag väl naiv men jag trodde att alla barn hade dockor, både pojkar och flickor)
Svar på tråden pojke med klänning?????