• tessum

pojke med klänning?????

Jag var och shoppade och fick se något jag aldrig sett tidigare, nämligen en mamma som shoppade en klänning till sin son. Först trodde jag att det var en flicka men när mamman sa "vill du ha den här, gubben?" så höll jag på att svimma.
    Är det verkligen så det är idag? att mammor köper flickkläder till sin son? jag har aldrig hört talas om det innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 11:12
    En fråga till. Ni som köper klänningar, kjolar till era söner, har barnen på sig det när ni åker bort, på dagis osv eller är det bara när dom är hemma?

• Svar på tråden pojke med klänning?????
  • Sniglar och Krut

Det är inte ett dugg jobbigt? ger jag sken av att det skulle vara så jäkla JOBBIGT?
    Nej, det enda som är jobbigt med den här diskussionen är folk som drabbats av tvångssyndrom i könsdebatten och tvunget måste sudda ut alla gränser till ingen nytta alls.

viseversa skrev 2008-02-06 11:32:10 följande:
    men vad är det som är så jobbigt med en sån situation! jag tror ju knappast att den lilla pojken kommer ha klänning hela livet! Tycker han det är fint och vill ha klänning när han är två så varför inte? Det kommer ju knappast skada honnom för livet.Låt barn vara barn och leka som dom vill.Så länge man inte skadar andra så är väl en klänning på en liten pojke inte hela världen eller? Finns värre saker att oroa sig för tycker jag än att "Linus" har klänning på dagis!Sniglar och Krut skrev 2008-02-06 11:28:57 följande:
  • mmmao
    tessum skrev 2008-02-06 11:25:25 följande:
    klänningar har väll alltid varit för flickor? varför ska det ändras nu?jag skulle också låta min son (om jag hade en) klä ut sig om han ville, men jag skulle ALDRIG köpa en klänning till en pojke.
    nej, vi här i sverige idag använder mest den typen av plagg på flickor. Men så länge de fyller sin funktion (dvs skyddar och värmer) så spelrat det ingen roll.
    byxor därimot har väl under långa tider varit enbart för pojkar och män. Varför skall flickor få ha det?
  • UnderbaraSöner

Jag ser redan nu stort intresse hos mina pojkar på 18 månader..de tar ständigt på sej mina lillen och kjolar och borstar håret och vill sminka sej precis som ja..Hemma får de göra som de vill..men jag tror inte att jag kommer köpa klänningar till de..isåfall får de låna av kusin eller av mej:D

• Grodan Soda

Jag tycker visst att pojkar kan ha klänning. Är ju ett grymt skönt plagg. Kanske är det så att generationen efter oss kommer utplåna denna löjliga och sexistiska regel om att endast tjejer kan ha klänning? Hoppas de lyckas förändra alla fördomsfulla och inskränkta nördar i vår generation som tycker pojkar i klänning är fel. Lite på samma sätt som vår generation har accepterat homosexualitet i en betydligt större utsträckning än generationen före oss.

Ja, känn er träffade.

• Madeleine 89

Jag skulle aldrig köpa en klänning till min son.
    För JAG anser att klänningarär för tjejer. samma med kjolar.
    Men om han skulle vilja ha en rosa tröjja så visst.
    Men det måste väll finnas gränser.

En låååång väntan...
  • mmmao

Madeleine 89 skrev 2008-02-06 11:41:29 följande:

Jag skulle aldrig köpa en klänning till min son.För JAG anser att klänningarär för tjejer. samma med kjolar.Men om han skulle vilja ha en rosa tröjja så visst.Men det måste väll finnas gränser.
    varför skall det finnas gränser i vad man får ha på sig (så länge det inte skadar någon)
  • Sasson

Vet ni vad? Det finns vuxna män som använder kjol. För några år sedan var det väldigt inne, och jag har flera kompisar, väldigt manliga, heterosexuella män, som kan ha kjol på fest. Deras kjolar är sydda för män och det är ruggigt snyggt faktiskt. De ser väldigt manliga ut. Det blir dessutom vanligare och vanligare med arbetarkjolar, alltså kjolar med plats för hammare och allt sånt, även de sydda för män (självklart finns det för kvinnor oxå, fast annan modell), hantverkare som tycker det är skönt på sommaren.

Och om vuxna män kan ha kjol, varför skulle inte en liten kille ha klänning?

• Madeleine 89
    mmmao skrev 2008-02-06 11:43:00 följande:
    Madeleine 89 skrev 2008-02-06 11:41:29 följande: varför skall det finnas gränser i vad man får ha på sig (så länge det inte skadar någon)
    För att jag tycker det. Det är min åsikt.
    Är jag kanske en taskig mamma om jag säger nej om nu min son någon gång skulle fråga mig om ja kan köpa en klänning till han?
    Det tycker inte jag.
    En låååång väntan...
  • Madeleine 89
    Sasson skrev 2008-02-06 11:43:17 följande:
    Vet ni vad? Det finns vuxna män som använder kjol. För några år sedan var det väldigt inne, och jag har flera kompisar, väldigt manliga, heterosexuella män, som kan ha kjol på fest. Deras kjolar är sydda för män och det är ruggigt snyggt faktiskt. De ser väldigt manliga ut. Det blir dessutom vanligare och vanligare med arbetarkjolar, alltså kjolar med plats för hammare och allt sånt, även de sydda för män (självklart finns det för kvinnor oxå, fast annan modell), hantverkare som tycker det är skönt på sommaren.Och om vuxna män kan ha kjol, varför skulle inte en liten kille ha klänning?
    jag skulle så aldig tända på att min eller en man över huvudtaget skulle använda klänning eller kjol.
    Så är det bara. Mår illa av tanken på att min sambo ska ha kjol.
    En låååång väntan...
  • Hannah76

Jag begränsar inte mina barn i ders val av kläder. Eller jo lite gör jag det.. De får inte ha utmanade kläder, annars får de välja själva. Nu har ju min minsta inte så mycke talan än, men hon kommer att få välja fritt.

Svar på tråden pojke med klänning?????