• tessum

pojke med klänning?????

Jag var och shoppade och fick se något jag aldrig sett tidigare, nämligen en mamma som shoppade en klänning till sin son. Först trodde jag att det var en flicka men när mamman sa "vill du ha den här, gubben?" så höll jag på att svimma.
    Är det verkligen så det är idag? att mammor köper flickkläder till sin son? jag har aldrig hört talas om det innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 11:12
    En fråga till. Ni som köper klänningar, kjolar till era söner, har barnen på sig det när ni åker bort, på dagis osv eller är det bara när dom är hemma?

• Svar på tråden pojke med klänning?????
  • Hannah76

Sniglar och Krut skrev 2008-02-06 11:20:17 följande:

Klart som tusan man har rätt att begränsa sina barn, annars kunde vi lägga ner allt vad barnuppfostran heter.En viktig del i barnuppfostran är att man som förälder sätter just gränser, alltså begränsar sina barn ibland.Nu är inte kjol eller klänning något som man MÅSTE begränsa om man har en son, han växer knappast upp och blir en knäppgök om han har fått bära klänning.MEN, _varför_ är det så fel att säga till sin son:"Nej, vi köper ingen klänning, det är för flickor" ?
    Varför bgränsa just en sån sak? Barnet har väl rätt att utforska sin och andras roller?
  • Sniglar och Krut
    Hannah76 skrev 2008-02-06 11:28:01 följande:
    Sniglar och Krut skrev 2008-02-06 11:20:17 följande:
    Varför bgränsa just en sån sak? Barnet har väl rätt att utforska sin och andras roller?
    Vad är det för roller en pojke utforskar om han går i klänning till dagis när han är två år?
  • tessum

det låter bara så konstigt. men som sagt det är ju första gången jag hört talas om det så jag kanske vänjer mig.

jag skulle ju aldrig säga till en pojke med klänning att det inte passade utan jag skulle nog bara säga, vad fin du är...

men visst skulle jag fundera på varför föräldrarna tillåter det.

är det inte lätt att barnet blir utstött?

• Imox

säg vad ni vill min pojk kommer inte få några klänninga eller så!!!

• viseversa

men vad är det som är så jobbigt med en sån situation! jag tror ju knappast att den lilla pojken kommer ha klänning hela livet! Tycker han det är fint och vill ha klänning när han är två så varför inte? Det kommer ju knappast skada honnom för livet.Låt barn vara barn och leka som dom vill.Så länge man inte skadar andra så är väl en klänning på en liten pojke inte hela världen eller? Finns värre saker att oroa sig för tycker jag än att "Linus" har klänning på dagis!

Sniglar och Krut skrev 2008-02-06 11:28:57 följande:

Vad är det för roller en pojke utforskar om han går i klänning till dagis när han är två år?
  • tessum

tänk om detinte slutar där då? att han har klänning som liten alltså.

kan nästan föreställa mig min man vinka hejdå i en blommig klänning innan han går till jobbet *skratt*

föredrar att män är män.

• Sniglar och Krut

Min son skulle få klä ut sig i klänning hur mycket han ville.

Men jag skulle inte köpa en klänning för att han så gärna skulle vilja ha en.
    Jag skulle helt enkelt säga "Nej, det där är tjejkläder."
    Jag ser inte att jag begränsar den lilla pojkens förmåga att växa och utforska, bejaka sig själv och sin omgivning för att han inte får ha klänning på dagis eller i skolan.

Kommer han hem som tonåring och berättar att han vill klä sig som kvinna och är transa, så varsågod.
    Mamma älskar dig, mamma är jordens stoltaste transammamma.
    Klä dig hur du vill, älskade son.
    Då har han medvetet valt att klä sig i tjejkläder.

• viseversa

men tror du verkligen att om man låter sin son ha klänning som liten så kommer han bli transa? allvarligt! och om nu din som blev transa så är det väl hans livsval isåfall och inte ditt!!

tessum skrev 2008-02-06 11:34:09 följande:
    tänk om detinte slutar där då? att han har klänning som liten alltså.kan nästan föreställa mig min man vinka hejdå i en blommig klänning innan han går till jobbet *skratt*föredrar att män är män.
  • Hannah76

Sniglar och Krut skrev 2008-02-06 11:28:57 följande:

Sin egen kanske? Kläder säger ju ganska mycket om en person, de har väl rätt att prova sig fram? Förstår inte varför man ska bgränsa sitt barn enbart för att man själv har svårt, skämms eller nåt annat.
  • SkyDark
    tessum skrev 2008-02-06 11:34:09 följande:
    föredrar att män är män.
    Så en man är inte en man om han bär klänning?
Svar på tråden pojke med klänning?????