• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • Dofilus

annelie ek: Om jag överdiver? Är det inte folk som vill stympa sina husdjur för att det är snyggt som överdriver?

• logg81
    Dofilus skrev 2008-03-16 23:06:54 följande:
    elektra1: "Men det du skrev är ju delar som är till nytta."Människan har ingen nytta av lilltån, ska vi kapa allas då? Och tror du att naturen försåg vargen med en svans bara för att det var snyggt? (tills människan i vissa vridna fall ansåg något annat)
    Lilltån är ganska viktig för vår balans
    Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • Vifsla
    frulan skrev 2008-03-16 22:52:15 följande:
    Iiiiiiih, vår fox skulle se helt halv ut utan sin ståtliga svans
    Jag tycker väl att det är snyggast med kortare svans för det är så jag sett foxarna sen jag var liten. Men nog är de fina med svans oxå! Härlig ras!!
  • Rostis

Är det inte Bulldoggar som de avlat så hårt på så de fått andningsvårigheter just för att de avlat bort nosen? Jag kan ha fel...

jepp, stämmer förtvinade näsgångar och förstorad tunga.

• elektra1
    Dofilus skrev 2008-03-16 23:06:54 följande:
    elektra1: "Men det du skrev är ju delar som är till nytta."Människan har ingen nytta av lilltån, ska vi kapa allas då? Och tror du att naturen försåg vargen med en svans bara för att det var snyggt? (tills människan i vissa vridna fall ansåg något annat)
    ja om det ansågs snygg så, ja varför inte ta en tå?? helt ok, om det skulle vara på modet.
  • Dofilus

logg81: "Finns tom en vovve i USA som varit med på TV ganska mycket. Den vovven har bara bakben!!!"
    Ja och det var husse och matte som stympade hunden för att den skulle bli fin? Jisses vilket dåligt argument. Det finns folk som klarar sig utan ben. Ska vi stympa alla?

• Lurvenpajsaren

Skitfult. Oetiskt och onaturligt.

• Dofilus

logg81: Stortån är viktig, inte lilltån direkt. (och det finns iofs folk som tar bort den för att kunna få på sig "rätt" skor, kanske samma som stympar djur?)

• Rostis

dofilus: se tyvärr ingen logik i dina inlägg....

Svar på tråden kuperad hund