• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • skåne tjej

Var köpte du henne någonstans?
    är det en seriös kennel som ser både till den exteriöra och mentala delen?
    importerade du henne själv?

michelodeon skrev 2008-03-16 23:07:12 följande:
    jag har haft en kuperad dobermann från en av europas finast kennlar. så jag vet att det gick rätt till och hon led inte av de. Hon va sååå vacker, men tyvärr blev hon sjuk och överlevde inte.Så så länge det går rätt till ska man absolut kupera tycker jag, iaf dobermann... det framhäver verkligen hur vackra dom är.men tycker även att okuperade dobbisar är vackra dom oxå, på deras naturliga vis.
  • Dofilus

Hmm, jag tycker min dotter skulle vara så mycket snyggare med bara ett ben. Och så länge det görs humant måste det väl vara OK?

• skåne tjej

Jag vill inte påstå att det är stympning vi pratar om.
    då är det lika mkt stympning enligt ditt synsätt att kastrera/sterilisera sin hund/katt som många väljer att göra!?
    nu menar jag inte djur där man av medicinska skäl gjort det utan för att man tycker det är praktiskt då man inte vill katten ska få några kattungar eller ur tävlingssynpunkt för hundar.

Dofilus skrev 2008-03-16 23:07:50 följande:
    annelie ek: Om jag överdiver? Är det inte folk som vill stympa sina husdjur för att det är snyggt som överdriver?
  • skåne tjej

Snacka om att du för ner denna nivån på sandlådenivå.
    Om du inte har något vettigt att komma med så tycker jag att du ska lämna denna tråden istället för att komma med meningslösa inlägg. Vilket inte var mitt huvudsyfte med att starta tråden.

Dofilus skrev 2008-03-16 23:12:06 följande:
    Hmm, jag tycker min dotter skulle vara så mycket snyggare med bara ett ben. Och så länge det görs humant måste det väl vara OK?
  • logg81
    Dofilus skrev 2008-03-16 23:09:29 följande:
    logg81: "Finns tom en vovve i USA som varit med på TV ganska mycket. Den vovven har bara bakben!!!"Ja och det var husse och matte som stympade hunden för att den skulle bli fin? Jisses vilket dåligt argument. Det finns folk som klarar sig utan ben. Ska vi stympa alla?
    NEJ... De stympade inte vovven! Den föddes utan framben och den var dömd att dö men de här människorna tog hand om den. Den verkade lycklig...

Jag är inte för kupering... Vill klargöra det! Men jag tycker inte det är det värsta och definitivt inte det vi djurälskare ska lägga ner en massa energi på. Det finns redan ett förbud och det kommer ju inte hävas under min livstid iaf... Jag hoppas inte det iaf...
    Det jag tycker är att vi BÖR tycka om våra hundar för dom de är... Jag skulle ha tyckt om min blandis exakt lika mycket utan svans som nu när han har svans. Hade han haft 3 ben hade jag tyckt om honom oxå... 
    Ska en kupering utföras tycker jag man ska göra det under kraftigt rus eller narkos.
    Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • michelodeon

annelie ek skrev 2008-03-16 23:10:49 följande:

Var köpte du henne någonstans?är det en seriös kennel som ser både till den exteriöra och mentala delen?importerade du henne själv?
    Jag köpte henne från Ryssland. Ja en mycket seriös kennel, en av de världsledande.

Ja hundarna avlas både för utseende och för bruks, alla hundar som avlas på har mentaltest osv osv. De är inge billiga hundar. från ca 35tusen. En bekant till mig skötte importen eftersom hon köpt hund där själv.
  • Dofilus

Annelie ek: Stympning innebär avlägsnande av kroppsdel. Och svansen är väl en kroppsdel? Och den avlägsnas?

• Dofilus

annelie: Så det är sandlådenivå när man gör en jämförelse som du inte gillar? Okejsan då. Fortsätt att stympa djur för att de ska bli estetiskt tilltalande då.

• Lurvenpajsaren

Vilken rip off.

michelodeon skrev 2008-03-16 23:15:32 följande:
    annelie ek skrev 2008-03-16 23:10:49 följande:
    Jag köpte henne från Ryssland. Ja en mycket seriös kennel, en av de världsledande.Ja hundarna avlas både för utseende och för bruks, alla hundar som avlas på har mentaltest osv osv. De är inge billiga hundar. från ca 35tusen. En bekant till mig skötte importen eftersom hon köpt hund där själv.
Svar på tråden kuperad hund