• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • Mamma Heather
    frulan skrev 2008-03-16 23:00:28 följande:
    Vad bra att dina hundar klarade av det bra då
    Alla mina cockers har gjort det.
    Och mina släktingars Rottweilers också (i USA).
    Så länge svansen är inte helt kapad av till rumpen, så kan dom kommunicera helt normalt.
  • elektra1
    Dofilus skrev 2008-03-16 23:00:12 följande:
    En fråga till er som tycker det är snyggt med kuperade hundar. Vilka andra kroppsdelar är det OK att ta bort från djur bara för att man tycker det är snyggt? Ett ben? En tass? Nosen?
    Men det du skrev är ju delar som är till nytta.  En nödvändighet för att djuret ska kunna leva ett drägligt liv.
    har haft hundar som vart kuperade och icke kuperade, har inte vart någon skillnad på de hundarnas levnads standard.
    Klart man vill ha en snygg hund om man kan få det.
  • skåne tjej

Du tycker inte att du överdriver lite i ditt inlägg?
    Jag kan mer se det ur praktisk synvinkel att ta bort svansen eftersom jag träffat många hundar med svansproblem (eksem, klåda, vattensvans osv). Dessa hundarna hade varit betydligt lyckligare utan svans.
    Är man en van hundmänniska och känner sin hund, så kan man läsa av hundens sinnesstämning utan att titta på svansen.

Dofilus skrev 2008-03-16 23:00:12 följande:
    En fråga till er som tycker det är snyggt med kuperade hundar. Vilka andra kroppsdelar är det OK att ta bort från djur bara för att man tycker det är snyggt? Ett ben? En tass? Nosen?
  • Tingeling82

Tycker det är kanon fint och jag har ägt en helkuperad cane corso. Så mitt svar är ja.

• Dofilus

logg81: "Sånt där förekommer ju redan på vissa raser fast genom målmedvetet avelsarbete."
    Ok, så då är det alltså okej att kapa av ett ben om man får för sig att trebenta hundar är grejen?

• skåne tjej

Vad syftar du på då t.ex?

logg81 skrev 2008-03-16 23:01:57 följande:
    Sånt där förekommer ju redan på vissa raser fast genom målmedvetet avelsarbete.
  • elektra1
    annelie ek skrev 2008-03-16 23:03:21 följande:
    Du tycker inte att du överdriver lite i ditt inlägg?Jag kan mer se det ur praktisk synvinkel att ta bort svansen eftersom jag träffat många hundar med svansproblem (eksem, klåda, vattensvans osv). Dessa hundarna hade varit betydligt lyckligare utan svans.Är man en van hundmänniska och känner sin hund, så kan man läsa av hundens sinnesstämning utan att titta på svansen.
    exakt, känner en som har en jakthund som fick amputera svansen efter en olycka i skogen. om den vart kuperade redan skulle den sluppit det.

och inte behöver man titta på svansen heller för att känna av sin hund.
  • logg81
    Dofilus skrev 2008-03-16 23:03:40 följande:
    logg81: "Sånt där förekommer ju redan på vissa raser fast genom målmedvetet avelsarbete." Ok, så då är det alltså okej att kapa av ett ben om man får för sig att trebenta hundar är grejen?
    Nä... benen är ju ganska livsnödvändigt att ha. Fast visst finns det hundar som klarar sig jättebra på bara 3 ben. Finns tom en vovve i USA som varit med på TV ganska mycket. Den vovven har bara bakben!!!

Är det inte Bulldoggar som de avlat så hårt på så de fått andningsvårigheter just för att de avlat bort nosen? Jag kan ha fel...
    Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • Dofilus

elektra1: "Men det du skrev är ju delar som är till nytta."
    Människan har ingen nytta av lilltån, ska vi kapa allas då? Och tror du att naturen försåg vargen med en svans bara för att det var snyggt? (tills människan i vissa vridna fall ansåg något annat)

• michelodeon

jag har haft en kuperad dobermann från en av europas finast kennlar. så jag vet att det gick rätt till och hon led inte av de.

Hon va sååå vacker, men tyvärr blev hon sjuk och överlevde inte.

Så så länge det går rätt till ska man absolut kupera tycker jag, iaf dobermann... det framhäver verkligen hur vackra dom är.
    men tycker även att okuperade dobbisar är vackra dom oxå, på deras naturliga vis.

Svar på tråden kuperad hund