• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • logg81
    tamate skrev 2008-03-17 10:20:52 följande:
    Vad jag fått uppfattningen om så är det Astrid Lindgren som fick igenom det här med kuperingen, men jag har aldrig sett henne ha en hund.Det var många som var upprörda över kuperingsstoppet mend et beslutades igenom ändå och det gick väldigt fort av vad jag minns.Fanns många som i ren pritest åkte över gränsen med båt till neutralt vatten och kuperade ändå, men det tror jag inte är så vanligt längre.Man hörde även rykten om folk som "råkade" klämma hundens svans i dörrn. Men det tror jag bara är en skröna.
    Nä då... svansklämning i dörren är något som förekommit. Men jag hoppas innerligt att det bara var ETT pucko som gjorde så!
    Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • SusL

Jag tycker kort och gott att kupering är; fult, onödigt och ondskefullt.

• Hondjuret

oj då...Orkar ärligt talat inte läsa alla 191 inlägg i den här tråden men vill bara kommentera att importera helkuperad dobermann verkar blivit lite poppis, och har hört/sett att många hundar kommer från Ryssland. Vad jag anser om att skicka en stackars hundkrake över halva jorden enbart för att få sitt självhävdelseego tillfredsställt ska jag här låta vara osagt
    men ett stort HURRA för de nya regler, både internationallt och i Sverige som mer och mer utesluter stympade hundar att deltaga på utställningar!!

• Mamma Heather

Hur ser en stympad hund ut?

Min hund är kuperad.

• Mamma Heather
    SusL skrev 2008-03-17 10:26:48 följande:
    Jag tycker kort och gott att kupering är; fult, onödigt och ondskefullt.
    Tack för att du tycker min hund är ful pga hans kuperad svans.
  • Mamma Heather

Tamate: Min svenska cockers uppfödare (ganska känd), i kullen där jag köpe en utställnings cocker ifrån, ena tik var kuperad... pga att den blev klämd i en dörr eller så var det en sån där kråkig svans... vet ej hur sant det är men det är därför tiken var kuperad fast den var svenskt.

• Mamma Heather

Jag tycker det är diskriminering att inte tillåta kuperade hundar ställas ut.

Som att säga "Du är svart, du får inte åka fram i bussen. Bara vita får göra det."

• Legolina
    AmericanWoman skrev 2008-03-17 10:36:08 följande:
    Hur ser en stympad hund ut?Min hund är kuperad.
    STYMPA (ur SAOL)

1) med avs. på (del av) människa l. djur l. växt: gm att hugga l. klippa l. skära l. kapa l. på annat sätt mer l. mindre våldsamt l. hänsynslöst l. grymt l. skadande l. förstörande l. vanställan­ de beröva del av; äv. med underförstått obj.; äv. refl. (se c); i sht förr äv. med obj. betecknande vad som avskiljes osv.: hugga osv. av;

Så om du klippt eller skurit av svansen eller en del av svansen (som är en del av hunden) så har du stympat hunden.
  • Mamma Heather
    Legolina skrev 2008-03-17 10:40:46 följande:
    STYMPA (ur SAOL)1) med avs. på (del av) människa l. djur l. växt: gm att hugga l. klippa l. skära l. kapa l. på annat sätt mer l. mindre våldsamt l. hänsynslöst l. grymt l. skadande l. förstörande l. vanställan­ de beröva del av; äv. med underförstått obj.; äv. refl. (se c); i sht förr äv. med obj. betecknande vad som avskiljes osv.: hugga osv. av;Så om du klippt eller skurit av svansen eller en del av svansen (som är en del av hunden) så har du stympat hunden.
    Det heter K U P E R A. Min hund är kuperad, alltså "docked" på engelska. Den är INTE stympad (alltså "circumcised").
  • Legolina
    AmericanWoman skrev 2008-03-17 10:45:12 följande:
    Det heter K U P E R A. Min hund är kuperad, alltså "docked" på engelska. Den är INTE stympad (alltså "circumcised").
    Jag talar svenska som förstaspråk och det svenska ordet STYMPA har (bla) betydelsen: Skära/klippa av en del av ett djur. Det kan vara att kupera en svans tex. Däri ligger ingen värdering ska tilläggas.
Svar på tråden kuperad hund