• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • Drakfisk

Jag är ABSOLUT emot kupering av hundar! Skulle aldrig skaffa en kuperad hund, och applåderar SKK:s beslut om att kuperade hundar ej får delta i tävlingar. Så länge man fick ställa ut kuperade hundar fanns det ju ingen egentlig orsakt till att sluta kupera (förutom då att det är olagligt), men tävlingsförbudet lär sätta stopp för detta. Tävlingsförbudet gäller även i de övriga nordiska länderna + åtminstone Österrike (och antagligen fler länder, men det vet jag inte säkert).

Förr (typ 1940-talet) trodde man att nyfödda BARN inte heller kunde känna smärta, för att de inte visar det på samma sätt som äldre barn. Enligt en studie (som jag läste om för ca 2 år sedan, kan inte gräva fram någon länk) där man mätt olika hormonhalter i väldigt unga valpar, känner valparna också smärta; bl.a. stresshormoner, men de har inte ännu lärt sig hur det visas. Så att påstå att en valp inte känner smärta är ju bara trams!

För övrigt, så svanskupering innebär att man klipper av svansen med en SAX inom de tre första dygnen, UTAN BEDÖVNING! Öronkupering: vid ca 7-8 veckor skärs öronen av med en skalpell.

• Hondjuret
    AmericanWoman skrev 2008-03-17 10:40:13 följande:
    Jag tycker det är diskriminering att inte tillåta kuperade hundar ställas ut.Som att säga "Du är svart, du får inte åka fram i bussen. Bara vita får göra det."
    Fy vilken jämförelse!!
  • Hondjuret
    Drakfisk skrev 2008-03-17 11:10:15 följande:
    Så länge man fick ställa ut kuperade hundar fanns det ju ingen egentlig orsakt till att sluta kupera (förutom då att det är olagligt), men tävlingsförbudet lär sätta stopp för detta. Tävlingsförbudet gäller även i de övriga nordiska länderna + åtminstone Österrike (och antagligen fler länder, men det vet jag inte säkert).
    England! Nya regler gällde för årets Crufts vad jag har förstått!
  • Hondjuret
    Vilja00 skrev 2008-03-17 10:53:09 följande:
    jisses, läser inte allt för jag kände inte riktigt att nivån var i paritet med fakta.Så två saker - kuperingensförbudet har inget med astrid lindgren att göra. Drivande var G. Järverud af Klintberg kennel Fandangos (sveriges absolut mest framgångsrika Rottis kennel.). Hitta ngn som toppar den familjen på kunskap om rottis, kupering bruks - ?!för kuperad hund född efter 2000, gäller totalt tävlingsförbud (alla grenar) i Sverige. Vilket är helt rätt. Har själv ras som kuperas i hemlandet. Ja, jisses. Det bara fånigt att säga att det handlar om att de slår sönder svansen. Svansskador finns, men det gör det även på raser som aldrig har kuperats. Svansskadorna i förhållande antalet hundar berättigar i mina ögon absolut inte en kupering. Isåfall... ska vi inte börja plocka bort klorna (som man gör på katter i bla usa?) Skadorna på klokapseln o brutna tår pga kloskador är betydligt fler än svansskador.Olycker händer, så är det, därför tar vi våra hundar till veterinär o lär oss förebygga skador med rätt hantering o träning.
    Är det den Järverud som skriver Din Hund-böckerna? (dom är bra!)
  • Dofilus

AmericanWoman: "Jag tycker det är diskriminering att inte tillåta kuperade hundar ställas ut.Som att säga "Du är svart, du får inte åka fram i bussen. Bara vita får göra det.""
    Vad har rasism och övergrepp på djur med varandra att göra?

• Pirog

tycker kupering är grymt och visar på hur j-vla dumma vi människor är

• Drakfisk

Hondjuret: Vad bra om England (och Crufts) även infört tävlingsförbud för kuperade hundar! Nu blev jag glad!

• Vilja00

Sa just det - jag har kuperingsras, det betyder att jag är påläst o insatt i problematiken. Mina tre har - en långsvans, 2 halva dvs så kallade naturliga bobtails.
    Att jag har en ras som kuperas i hemlandet - jag har fortfarande samma åsikt - kuperingen är fel, det är förbjudet o jag är väldigt glad att vi har totalt tävlingsförbud.

• Vilja00

Japp, samma familj - Sven o Gunvor kan hund o har visat det om och om och om igen. Läs gärna deras fandangos fakta som presenteras varje år i första nr i brukshunden. Där kan man bara bli ödmjuk.

• Mamma Heather
    Dofilus skrev 2008-03-17 11:14:30 följande:
    Vad har rasism och övergrepp på djur med varandra att göra?
    Va?

Allt jag sa att det är en såns diskriminering. Stackars mina spansk-födda kuperade cockrar (om dom hade stamtavlor alltså, vilket dom har inte pga dom var hittehundar) som inte skulle få ställas ut pga förbjudet på utställningarna.
Svar på tråden kuperad hund