• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • Mamma Heather
    Legolina skrev 2008-03-17 10:49:24 följande:
    Jag talar svenska som förstaspråk och det svenska ordet STYMPA har (bla) betydelsen: Skära/klippa av en del av ett djur. Det kan vara att kupera en svans tex. Däri ligger ingen värdering ska tilläggas.
    Ok, enligt dig är omskärelse lika med kupering?
  • Legolina
    AmericanWoman skrev 2008-03-17 10:51:17 följande:
    Ok, enligt dig är omskärelse lika med kupering?
    Nej - ordet kupering har en annan betydelse.

KUPERA (ur SAOL)

1) (i sht i fackspr.) avskära (se d. o. 2, (av)stubba;. särsk. med avs. på svans l. öron på vissa djur (ss. hästar, hundar, får); med avs. på djur: avstubba svans osv. på (ngn); äv. med avs. på träd o. d.: tukta.
  • Vilja00

jisses, läser inte allt för jag kände inte riktigt att nivån var i paritet med fakta.
    Så två saker - kuperingensförbudet har inget med astrid lindgren att göra. Drivande var G. Järverud af Klintberg kennel Fandangos (sveriges absolut mest framgångsrika Rottis kennel.). Hitta ngn som toppar den familjen på kunskap om rottis, kupering bruks - ?!

för kuperad hund född efter 2000, gäller totalt tävlingsförbud (alla grenar) i Sverige. Vilket är helt rätt. Har själv ras som kuperas i hemlandet. Ja, jisses. Det bara fånigt att säga att det handlar om att de slår sönder svansen. Svansskador finns, men det gör det även på raser som aldrig har kuperats. Svansskadorna i förhållande antalet hundar berättigar i mina ögon absolut inte en kupering. Isåfall... ska vi inte börja plocka bort klorna (som man gör på katter i bla usa?) Skadorna på klokapseln o brutna tår pga kloskador är betydligt fler än svansskador.
    Olycker händer, så är det, därför tar vi våra hundar till veterinär o lär oss förebygga skador med rätt hantering o träning.

• Mamma Heather
    Legolina skrev 2008-03-17 10:52:55 följande:
    Nej - ordet kupering har en annan betydelse.KUPERA (ur SAOL)1) (i sht i fackspr.) avskära (se d. o. 2, (av)stubba;. särsk. med avs. på svans l. öron på vissa djur (ss. hästar, hundar, får); med avs. på djur: avstubba svans osv. på (ngn); äv. med avs. på träd o. d.: tukta.
    Så varför säger du det heter svans_stympning_ när det är svans_kupering_ i hundvärlden?
  • Mamma Heather

Vilja - Är inte Aussiehundar (som syns i din presbild) född utan långa svansar utan att kupera dom?

• Legolina
    AmericanWoman skrev 2008-03-17 10:57:10 följande:
    Så varför säger du det heter svans_stympning_ när det är svans_kupering_ i hundvärlden?
    Kupering är ju en typ av stympning om man ser till ordets betydlese. Jag tycker att det kan ge ett mer avdramatiserat intryck att använda ordet kupering men jag använder ändå ordet kupering så jag vförstår inte din fråga. Vad jag anser om kupering framgår av inlägg 183.
  • Cornellia

Jag är helt emot att kupera/stympa hundar bara för att dom ska få "rätt" utseende. Att sedan göra viss svanskupering av tex jakthundar som fått svansskador är juh en helt annan sak.

Dessutom ser det fånigt ut med hundar utan svans.

• Dofilus

AmericanWoman: "Så varför säger du det heter svans_stympning_ när det är svans_kupering_ i hundvärlden?"
    Kanske för att kupering innebär en stympning?

Och nej, kupering är ingen omskärelse. Men både omskärelse och kupering är stympning. Kupering är dessutom i ännu högre grad stympning av någon som inte kunnat säga ifrån jämfört med vad omskärelse är.

Svar på tråden kuperad hund