• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • Mamma Heather
    Vilja00 skrev 2008-03-17 11:16:53 följande:
    Sa just det - jag har kuperingsras, det betyder att jag är påläst o insatt i problematiken. Mina tre har - en långsvans, 2 halva dvs så kallade naturliga bobtails. Att jag har en ras som kuperas i hemlandet - jag har fortfarande samma åsikt - kuperingen är fel, det är förbjudet o jag är väldigt glad att vi har totalt tävlingsförbud.
    Jaha, jag trodde alla såna var födda med stubbsvans. Då har jag lärt en till ny sak idag (först om dalmatiner...).
  • Mamma Heather

Drakfisk,

I min Rottweiler bok jag fick från min moster när jag var barn, står det att dom, då, i 70-80 talet, kuperade rottweiler med att ta en gummiband (ja, såna som man ser i sjukhus när man ska får en spruta i armen) runt svansen... men det var då - då uppf gjorde det hemma. Men i moderna tid så görs det av kunniga veterinärer.

• Mamma Heather

^ alltså, att man inte klippte med sax då, man lät svansen torka upp o ramla av. Jag gillar inte den där metod men en operation gjort av en veterinär, ok. Dom är kunniga.

Precis som jag tycker alla hundar som inte är i aveln ska kastreras. Men det är mitt åsikt.

• Mamma Heather
    Millenium skrev 2008-03-17 11:31:23 följande:
    Dum fråga men är det inte förbjudet att kupera svansen på hundar? Har hört det.
    Um, ja. Sedan 80-talet. Men jag pratar om hundar i mitt hemland. USA.
  • Dofilus

AmericanWoman: "Stackars mina spansk-födda kuperade cockrar (om dom hade stamtavlor alltså, vilket dom har inte pga dom var hittehundar) som inte skulle få ställas ut pga förbjudet på utställningarna."
    Intressant resonemang. Det är synd om hundarna för att de inte får ställas ut. (Vem är det egentligen som vill ställa ut hundarna, de själva eller ägaren?). Men tydligen inte synd om dem för att de blivit stympade. Att ha svans är väl naturligt för en hund, att ställas ut i en utställning är väl knappast nåt genetiskt? Ja jag säger då det.

• Mamma Heather

Så, Dofilus, du är emot allt hundsport (Agility, Lydnad I,II,III, Free-style träning, Utställning...) ? För det är inte genetiskt att dom behöver såna saker?

• Drakfisk

Millenium: öronkupering har varit förbjudet i Sverige sedan 1947, svanskupering sedan 1989

• Legolina
    AmericanWoman skrev 2008-03-17 11:36:05 följande:
    Så, Dofilus, du är emot allt hundsport (Agility, Lydnad I,II,III, Free-style träning, Utställning...) ? För det är inte genetiskt att dom behöver såna saker?
    Poängen var väl ändå att det är DU som lider av att inte få ställa ut hundarna - knappast hundarna. Le dlider nog däremot av att få svansen kapad. Svansen hör hemma på hunden - genetiskt.
  • Dofilus

AmericanWoman: *suck* Ja, om det kräver att man stympar hunden ja. Att tycka det är värre att inte _få_ deltaga i en viss aktivitet än att bli stympad tycker jag är skrämmande.

Svar på tråden kuperad hund