• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • Dofilus

AmericanWoman: Ett (mänskligt) exempel. Om ett barn inte får/kan vara med på en viss aktivitet pga att det fått ena benet stympat. Vad är då värst. Att barnet blivit stympad eller att den inte kan/får vara med?

• Soul
    Drakfisk skrev 2008-03-17 11:37:00 följande:
    Millenium: öronkupering har varit förbjudet i Sverige sedan 1947, svanskupering sedan 1989
    Och ändå ser man dagligen kuperade hundar och annonser där valpar som är kuperade säljs. Man blir så förbannad! Hur är man funtad när man klipper av en kroppsdel på hunden utan bedövning, en kroppsdel som faktiskt har en viktig funktion och det enbart för att man tycker det är snyggt!?!? Jag tycker tår är fula, låt oss knippsa av dem på alla bäbisar!
  • Vilja00

jo, rätt avlade så behöver hundar arbete - att det sen blir i form av hundsport o tävling ibland har med förarens intresse att göra men behovet att arbeta har en rätt avlad hund. Omfatning o vilja beror på ras, individ mm.
    Du vet varför vi har kära landsmän som valt att avla i spanien? För att dom får fortsätta kupera o nu kan dom fortsätta sälja dyrt till lättlurade nissar som "oj oj oj jag får inte tävla så synd om mig..." ursäkta - ruggigt naivt att tro att det handlar om något annat än om pengar i slutänden!

• Dofilus

Soul: Ungefär sådär skrev jag men då var det sandlådenivå enligt vissa stympningsförespråkare

• Häxan Jia
    skåne tjej skrev 2008-03-17 02:57:18 följande:
    Det känns som pisksnärtar när rottisar viftar med deras svansar Jag upplever att rasen är betydligt smidigare utan svans ochså, då de annars har en stor kraftig svans.Häxan Jia skrev 2008-03-17 02:48:26 följande:
    Smalare hundar som dalmantiner eller foschter (hur de nu stavas) känns mer tycker jag, dom e smala och hårda och går runt som helikopterblad..
    babydog skrev 2008-03-17 03:02:56 följande:
    Häxan Jia skrev 2008-03-17 02:56:20 följande: Absolut det är kraft i många hundraser! Har du rottweiler själv eller? Jag menar inte inte att jag accepterar kupering men jag kan förstå...
    Nej jag har ingen egen, men flera vänner har. Visst e dom smidigare utan svans ur det perspektivet, men de rättfärdigar inte handligen för min del.
    Så satans lycklig och fortfarande EN STOLT SLYNA!!!!
  • Soul
    Dofilus skrev 2008-03-17 11:44:27 följande:
    Soul: Ungefär sådär skrev jag men då var det sandlådenivå enligt vissa stympningsförespråkare
    Ja då får de gärna tycka det. Jag ska inte säga vad jag tycker om nivån på deras argument ...
  • Mamma Heather

Varför får man inte tycka om kuperade hundar? Varför? Vad är fel med mina spansk-födda cockrar? Jag tycker dom är fin, även om deras svansar är kortare än svensk-födda? Allstå, min svensk-född cocker hade ingen problem alls med min spansk-födda cockers svans. Dom levde i harmoni och aldrig någon miskommunikation som ni säger hundar har som har kortare svansar.

Jag skulle inte sluta köpa min ras bara pga hur deras svansar såg ut - långa eller korta, är hundar i min ras vackra.

Jag skulle bli arg om jag flyttade från USA hit, med ett gäng cockers och fick inte delta i tävlingar, ja. Speciellt om jag är aktiv i olika hund aktiviteter (lydnad osv). Det är kul att tävla, jag älskade när jag ställde ut min hund, o det gjorde han med... han verkligen var en 'show-ig' hund.

• Mamma Heather

Vilja - Jag köpte inte min spanjorer av uppf i Spanien. Köpte av ADA Hundar hittehundförening i Stockholm, Sverige.

• Mamma Heather

Förresten, i USA får man tävla med hundar med båda kuperade eller okuperade svansar, så varför inte här?

Svar på tråden kuperad hund