• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • Vroooooom

Jag är helt emot kupering av hundar och jag skulle aldrig köpa en hund med kuperad svans. Vilket som är snyggast är helt oviktigt för mig eftersom att det är ett liv det handlar om och inte en väska.

• Mamma Heather

jennie ellie skrev 2008-03-16 22:43:03 följande:

Ja det har jag bara sett på bild och visst har de ett passande huvud för det men för mig är en cocke en m långa öron, vanesak.
    Va? Cockrar är inte öronkuperad, BARA svanskuperad.
  • Mamma Heather

annelie ek skrev 2008-03-16 22:43:18 följande:

Anser ni att det är djurplågeri? somliga anser ju att hunden plågas av det hela livet..
    Har aldrig tänkt på det. Är uppvuxen i ett land där det är "normalt" att kupera vissa raser. För mig är en Svensk Dobermann som en Jätte-tax.
  • jennie ellie

Skrattar så jag trillar ur stolen här hemma, ja det borde jag fattat att du menade. Men jag har sett en bild på en m kuperade öron med men jag trodde att det var ett montage men det var på riktigt.

Nej i sverige får du inte ställa ut en importerad kuperad hund längre, ändades i början av 2000

AmericanWoman skrev 2008-03-16 22:44:14 följande:
    jennie ellie skrev 2008-03-16 22:43:03 följande:
    Va? Cockrar är inte öronkuperad, BARA svanskuperad.
  • Agapi

Nej skulle inte köpa en, vill inte stödja sånt. Skiter i vad som är snyggas, de viktigaste för mej är djurens välmående. Sen säger jag ifs som logg81, om de var någon som var i behov av ett hem/hjälp så bryr jag mej inte om hur den ser ut såklart.

Men skulle aldirg stödja uppfödare som gör de, beställa en utomlands för att få de gjort eller något sånnt.

• frulan

Jag tycker att det är djurplågeri i och med att deras kroppsspråk hämmas.
    De kan inte uttrycka sig genom att "prata" med öron och svans.
    Andra hundar kan missuppfatta deras signaler.

Däremot tycker jag synd om hundar som har såna pisksnärtsvansar som vid för ivrigt viftande m.m. blir såriga och blöder... men gillar ändå inte kupering.

annelie ek skrev 2008-03-16 22:43:18 följande:

Anser ni att det är djurplågeri? somliga anser ju att hunden plågas av det hela livet..
  • logg81
    jennie ellie skrev 2008-03-16 22:48:48 följande:
    Skrattar så jag trillar ur stolen här hemma, ja det borde jag fattat att du menade. Men jag har sett en bild på en m kuperade öron med men jag trodde att det var ett montage men det var på riktigt.Nej i sverige får du inte ställa ut en importerad kuperad hund längre, ändades i början av 2000
    Ja det där tror jag att jag hört oxå... att de inte får ställas ut.
    En bekant till mej hade en hund som de amputerade en bit av svansen på. Just för att det var (med intyg o alla herrans papper) amputerat o inte kuperat så fick de fortsätta ställa ut vovven...
    Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • frulan

Iiiiiiih, vår fox skulle se helt halv ut utan sin ståtliga svans

Vifsla skrev 2008-03-16 22:36:38 följande:
    Det är en klurig fråga. Vi hade en kuperade foxterrier på den tiden det var tillåtet med kupering. Jag tycker att det är snyggare med kuperad svans på foxterriers i alla fall.
  • Rostis

gillar kupering på de flesta raser som det "hör till" på men man kan göra det under bedövning av veterinär osv inte uppfödarna själva. tycker att avel av vissa raser är värre djurplågeri än kuperingen, fysyska defekter får hunden leva med hela sitt liv när kuperingar endast orsakar smärta en kort tid.

som sagt värre med medvetet avlade, livskvatitets nedsättande "skönhetsaspekter", än kupering.

• Mamma Heather

jennie ellie skrev 2008-03-16 22:48:48 följande:

Skrattar så jag trillar ur stolen här hemma, ja det borde jag fattat att du menade. Men jag har sett en bild på en m kuperade öron med men jag trodde att det var ett montage men det var på riktigt.Nej i sverige får du inte ställa ut en importerad kuperad hund längre, ändades i början av 2000
    Jag tror du kanske har sett en nerklippt cocker o inte öronkuperad, för det har jag aldrig sett i alla mina åren (har haft en cocker i familj sedan jag var 4 månader gammal).

farm3.static.flickr.com/2053/2097364000_e337e0c92a.jpg

Är min spanska hittehund (renrasig blue roan cocker spanielhane) ful pga hans kupering? NEJ.
Svar på tråden kuperad hund