• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • elektra1

De är jäkligt mycket snyggare kuperade.

Är för kupering om det utförs humant.

vissa jakthundar är det en fördel att kupera svansen på.
    Kan hända olyckor annars.

• Rostis

frulan: tycker du att boxertrynen, bulldoggssvansar, superlurvigapälsar och pekingeserben underlättar hundspråk mer än ett par kuperade öron??

• Mamma Heather
    frulan skrev 2008-03-16 22:51:09 följande:
    Jag tycker att det är djurplågeri i och med att deras kroppsspråk hämmas.De kan inte uttrycka sig genom att "prata" med öron och svans.Andra hundar kan missuppfatta deras signaler.Däremot tycker jag synd om hundar som har såna pisksnärtsvansar som vid för ivrigt viftande m.m. blir såriga och blöder... men gillar ändå inte kupering. annelie ek skrev 2008-03-16 22:43:18 följande:
    Min cocker kommunicera helt normalt med andra hundar med svansen (kuperade) och hela kroppen. Jag tycker det är sk-tsnack egentligen. Min första spansk cocker var också kuperad och han kommunicerade helt normalt också.

farm1.static.flickr.com/213/475294012_b8efeed3d7_o.jpg
    Där är han. Sååå snygg! (Nerklippt förutom öronen som är långa.)
  • frulan

Absolut inte, men var det inte kupering det handlade om?!
    Det är ju människans avelsarbete och utseendefixering som fixat mopstrynen m.m.

Min hund har jättesvårt att läsa av svarta hundar, lurviga hundar m.m.

Rostis skrev 2008-03-16 22:56:43 följande:
    frulan: tycker du att boxertrynen, bulldoggssvansar, superlurvigapälsar och pekingeserben underlättar hundspråk mer än ett par kuperade öron??
  • Rostis

mest avskyr jag när hundarna inte ens kan föda normalt (stora skallar och smala höfter) tex fransk bulldogg, då är i mina ögon kupering en lindrigare förskönande effekt ur hundens synvinkel.

• Dofilus

En fråga till er som tycker det är snyggt med kuperade hundar. Vilka andra kroppsdelar är det OK att ta bort från djur bara för att man tycker det är snyggt? Ett ben? En tass? Nosen?

• frulan

Vad bra att dina hundar klarade av det bra då

AmericanWoman skrev 2008-03-16 22:58:22 följande:
    Min cocker kommunicera helt normalt med andra hundar med svansen (kuperade) och hela kroppen. Jag tycker det är sk-tsnack egentligen. Min första spansk cocker var också kuperad och han kommunicerade helt normalt också.farm1.static.flickr.com/213/475294012_b8efeed...Där är han. Sååå snygg! (Nerklippt förutom öronen som är långa.)
  • Rostis

menade bara att man skäller ner och förbjuder kupering, men tillåter just förlossningssvårigheter (omöjlighet), epilepsiskallar (tex chiahuahua) och förstorade hjärta och tungor mm..... tom uppmuntrar till det.....

• logg81
    Dofilus skrev 2008-03-16 23:00:12 följande:
    En fråga till er som tycker det är snyggt med kuperade hundar. Vilka andra kroppsdelar är det OK att ta bort från djur bara för att man tycker det är snyggt? Ett ben? En tass? Nosen?
    Sånt där förekommer ju redan på vissa raser fast genom målmedvetet avelsarbete.
    Jag och Auleen - Mot resten av världen
Svar på tråden kuperad hund