• Anonym

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Vår ena katt älskar att gå ut en sväng då och då, hon brukar få gå ut i ca tio minuter och går då alltid en sväng runt huset och sen sätter hon sig på altanen för att filura. Problemet är att en granne har en katt som kommer upp på vår altan och vår katt blir jätterädd för den och hon blir jättejobbig resten av dagen när den skrämt henne. Jag har försökt skrämma grannens katt med oljud och hälla vatten på den, men den envisas med att komma tillbaks och grannen vill prompt ha den som utekatt, fastän vi talat om för dem att deras katt skrämmer vår katt. Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-03 20:29
    Min katt kan inte hoppa, har aldrig kunnat för hon har höftproblem. Så vi är fullt lagliga och har staket runt tomten som vår katt inte kommer över. Grannen däremot bryter mot lagarna som har sin katt lösspringande.

• Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...
  • FruSundahl

Okej. Är det något fel på katten eller varför kan inte den hoppa? Försöker koppla ihop det här men förstår inte att en katt kan komma över men inte den andra

Ritch ratch fillibombombom fillibombombom
  • Anonym
    FruSundahl skrev 2008-04-03 15:03:46 följande:
    Haha ja men hur i hela fridens namn kan du då gå och klaga på att grannen inte vill stänga in sin katt? Du tror inte den gillar att vara ute också?Haha. Ja du skriver ju faktiskt att din katt sköter sig och den andra gör det inte Därifrån kanske
    Jo såklart den ska få vara ute, men då får de väl se till att den inte stör andra. Så bara för att jag skriver att min katt nte stör andra så tror du att jag anser den förmer än andra... Hmm ok...
  • Anonym (gilla läge)

Bor ni i tätbebyggt område så får INGA katter vara ute utan tillsyn.

Annars är det bara att gilla läget. du kan inte hindra din grannes katt från att vara ute, vill du ha din ute i tio minuter så kan du väl ha koppel på den och gå lite med den, så kan du ju shasa iväg den andra katten när du får syn på den.

Kan tänka mig att dte är så att de nandra katten redan har ett inarbetat revir i "sitt" område, det är bara naturligt beteende.

• FruSundahl

Du tog orden ur munnen på mig. Kan dom hjälpa folk som stör sig på grisar så kan dom nog hjälpa folk som stör sig på katter

Lost in universe skrev 2008-04-03 15:06:09 följande:
    Skriv till grannfejden?
  • Fräs77

Våran äldsta katt har flyttat och vi har två till oxå. Vår äldsta katt brukade hålla borta alla andras katter från vår gård. Men nu är det vår kattkille som får stryk av andra, som kommer till oss!!Han är lite för mesig helt enkelt, men det är så synd för han är så vacker!

• FH Mamma

Det sägs ju om hundar att man inte ska förmänskliga deras känslor?
    Är det inte samma sak med katter?
    Bara för att katten ser ledsen ut etc kanske hon inte är det.

• SilentStar

*skrattar* katter har faktiskt inget sinne för vad som är "ditt och mitt". Snälla du.

Anonym skrev 2008-04-03 14:45:34 följande:
    Kastar sten i glashus? Jag avskyr utekatter i bostadsområden, min katt är en innekatt som går ut endast på vår tomt. Och tydligen tycker ni att JAG ska ta in min katt som blir jagad av en annan katt som definitivt inte är på sin tomt. Jag tycker inte en katt som är på andras altaner sköter sig heller så.
  • Jessa6

Men om man har en innekatt som precis har börjat gå ut så kommer den att utvidga sitt revir ju mer järv den blir och kommer säkerligen att gå över till grannen. En rejäl fight är nog vad båda behöver för att se vem som bestämmer. Men om din är hona och granenns en hane så brukar honorna faktiskt vinna. Hanarna har grym respekt för honorna. Sen kanske man inte ska vara så överbeskyddad av en katt, den klarar sig, de är inte som människor, de är inga flockdjur utan håller reda på sitt och sitt revir. Håller med föregående talare att om min granne kommit in och sagt att deras katt är taskig mot vår så hade jag nog itne heller slutat skratta

• FruSundahl

Ja om du läser igenom dina egna inlägg så låter det lite i stil med "nej det var ditt barn som kastade sanden för mitt barn skulle aaaldrig göra något sådant, uppfostrad på ett helt annat sätt än ditt"

Seriöst alltså

• Anonym
    FruSundahl skrev 2008-04-03 15:06:38 följande:
    Okej. Är det något fel på katten eller varför kan inte den hoppa? Försöker koppla ihop det här men förstår inte att en katt kan komma över men inte den andra
    Den andra katten kanske kan hoppa? Förstår du?
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...